Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-09, 23:52
  #1
Medlem
Navos avatar
Hej.

Vart kan man vända sig om man är datorspelberoende?

Sökte lite på nätet och det mesta man hittar är artiklar från tidningarna.


Mvh
Citera
2013-07-09, 23:57
  #2
Medlem
gå till någon psykolog och fråga om hjälp? kan inte vara allt för ovanligt i dagens samhälle.
Citera
2013-07-09, 23:59
  #3
Medlem
Ensamhet.s avatar
Vänd dig till Flashback. Tala ut!
Citera
2013-07-10, 00:03
  #4
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Folk som missbrukar datorspel sätts på samma ställe som narkomaner. Var ju någon snubbe som hamnade på en p12 (låst behandlingshem, fängelse för barn) för att han spelade för mycket
Citera
2013-07-10, 00:12
  #5
Medlem
koffskis avatar
Jag rekommenderar att åka iväg ut i skogen ifall att du har någon som bor där och stanna i några veckor, ta inte med dig någon elektronik. Det fungerade när jag var 14-15 och spelade alldeles för mycket. Försök att sysselsätta dig med annat så mycket du kan, ha inte tråkigt. Fixa böcker eller bara gör något du tycker är skoj.
Citera
2013-07-10, 00:39
  #6
Medlem
Stockholm spelberoendecenter, mest för pengaspel men tar emot datorspelsberoende än så länge också!
Citera
2013-07-10, 01:21
  #7
Medlem
Blanzeflors avatar
Hitta en terapeut. Kan finnas några psykologstudenter som tar in pat för en billig penning. Annars Kan du börja yoga. Och meditera. Pejla dina djup..
Citera
2013-07-10, 01:29
  #8
Medlem
DiagnosABs avatar
Det räknas som vilket beroende eller tvång som helst. Ring upp Vuxenpsykiatrin och berätta att du tycker du spelar för mycket och vill ha hjälp med detta så får du en tid utan något större trassel. Dock krävs det att du faktiskt funkar rätt dåligt, tex kommer för sent till jobb, sabbar förhållanden, missar betala räkningar el dyl för att du ska räknas som tillräckligt illa däran för att få någon behandling. Men om du faktiskt ställer till det för dig därför att du gör något för mycket - datorspelande, flugfiske, origami eller vad som helst - så finns hjälp att få. Ibland vill Vuxenpsyk ha remiss via vårdcentralen, men börja med att ringa dem o snacka. De är vana vid sånt och tycker inte att det är konstigt alls.
Citera
2013-07-10, 01:36
  #9
Medlem
FittJannes avatar
Blizzard Entertainment brukar kunna släcka törsten ganska rejält.
Citera
2013-07-10, 02:43
  #10
Medlem
Zelogaths avatar
Ålder och livssituation?

Även fast man kanske klassar sig själv som beroende behöver det inte betyda att man är det.
Jag spelade mycket när jag var yngre, sedan började jag studera hårt och jobbade, vilket gjorde att jag inte hade tid till spel.

Därav tappade man intresset någorlunda, så nu spelar jag bara om jag har tid och lust.
Att erkänna ett beroende innebär antingen att man kanske inte har det, eller att man har god chans att bli totalt kvitt sitt beroende.

Sök dig till psykiatrin som sedan kan slussa dig vidare.
Citera
2013-07-10, 05:53
  #11
Medlem
http://www.gameoverlinkoping.com/
Citera
2013-07-10, 06:59
  #12
Medlem
christerys avatar
Mja, om man nu får lita på wikipedia så finns den diagosen egentligen enligt DSM. http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorspelsberoende

Citat:
Datorspelsmissbruk ingår inte som en diagnos i antingen DSM eller internationella systemet för klassificering av sjukdomar och hälsoproblem. Men effekterna (eller symtom) på överanvändning av datorspel liknar de andra psykologiska beroenden.

Men, stör det ditt normala liv så bör du ju ta kontakt med någon VC för ev remiss till psyk eller nåt.

Jag vet faktiskt inte, men om du känner att det börjar barka åt pipan så bör du ta tag i det på nåt vis.

1 timme om dan eller nåt kanske.. Men anar att om det är ett beroende så fungerar inte sådana enkla saker.

Faktiskt en bra fråga. Personen i fråga kan bli så introvert att risk för att h*n svälter ihjäl kan föreligga (har för mig att jag läste om en japan eller kines som gick det ödet tillmötes - eller så är det bara en internet skröna).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback