Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-09, 14:01
  #1
Medlem
vaccins avatar
Jag arbetar i en skola där man ständigt hör nya uttryck bland ungdomarna. För en tid sen använde många av eleverna uttrycket "chilla kanten" och ingen av dem kunde riktigt besvara vad "kanten"-delen betydde. Jag har googlat och inte blivit mycket visare, men jag har några teorier.
  • Att man sitter dinglandes med benen över en kant och tar det lugnt(till exempel en brygga).
  • Att man chillar så långt det bara går (långt ut på kanten).
  • Att det har något med "guldkant på vardagen" att göra.
  • Att det kan ha kommit från någon lagsport där de som inte är aktiva i spelet chillar på planens kant.
  • Någon skrev att man chillar tills det kommer en kant, dvs ett förhinder som stoppar det hela.

Så vad betyder kanten och vart härstammar detta ifrån?
Fyll på med teorier eller svar!
Citera
2013-07-09, 14:17
  #2
Medlem
LVHSs avatar
Helt enkelt, att man bara chillar vid sidan om, i bakgrunden.
Citera
2013-07-09, 14:17
  #3
Medlem
Antar att du jobbar i en skola som ligger i en förort?

Vad jag själv hört betyder det att du chillar i "kanten" av stan. Förorten ligger inte mitt i city utan oftast utkanten av en stad vilket då gör det till ett förortsslang där du helt enkelt "chillar i förorten", fruktansvärt töntigt.
Citera
2013-07-09, 15:02
  #4
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Du hörde nog fel, det var nog "chilla tanten"
Citera
2013-07-09, 16:27
  #5
Medlem
Det innebär att chilla på gatan .. trottoarkanten är kanten som nämns.
Citera
2014-01-04, 21:01
  #6
Medlem
Drak3ns avatar
"Chilla kant" betyder helt enkelt att man chillar någonstans, kant har inte så jätte stor betydelse äntligen bara ett uttryck.
Citera
2014-01-04, 23:51
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drak3n
"Chilla kant" betyder helt enkelt att man chillar någonstans, kant har inte så jätte stor betydelse äntligen bara ett uttryck.

äntligen?
Citera
2014-01-05, 02:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
äntligen?

Han syftar förmodligen på ordet: egentligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback