Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-11, 16:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
ta en titt här oxå:

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf...r_boehm&oa=pra

I Tyskland är det bra priser på musikinstrument

http://www.amazon.de/s/ref=sr_nr_n_0...rnid=340850031
Citera
2013-07-12, 00:39
  #14
Medlem
Skrffis avatar
Tänk på att blåsinstrument är mycket dyrare än t.ex. gitarrer.
Jag har inte jättebra koll på klarinetter specifikt, men se till att du inte snålar för mycket. Är den billig är det mycket större chans att den läcker, att mekaniken inte fungerar som den ska. Då blir det omöjligt att lära sig.

Som exempel, när jag började spela flöjt, hörde jag runt (med en bekant bla.a, som är erfaren saxofonist, och tvärflöjatare) och under Yamaha yfl-211, (5000 sek ny) i kvalitet vill man inte gå om möjligt. Men jag hyrde från Jonas Näslund AB i stockholm, för en femhundring för fyra månader, och efter det fick jag dra av hyrkostnaden från priset. (dessutom fick jag en i nyskick begagnad för 1000 mindre än nypris).
Citera
2013-07-14, 20:22
  #15
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrffi
Tänk på att blåsinstrument är mycket dyrare än t.ex. gitarrer.
Jag har inte jättebra koll på klarinetter specifikt, men se till att du inte snålar för mycket. Är den billig är det mycket större chans att den läcker, att mekaniken inte fungerar som den ska. Då blir det omöjligt att lära sig.

Som exempel, när jag började spela flöjt, hörde jag runt (med en bekant bla.a, som är erfaren saxofonist, och tvärflöjatare) och under Yamaha yfl-211, (5000 sek ny) i kvalitet vill man inte gå om möjligt. Men jag hyrde från Jonas Näslund AB i stockholm, för en femhundring för fyra månader, och efter det fick jag dra av hyrkostnaden från priset. (dessutom fick jag en i nyskick begagnad för 1000 mindre än nypris).


Tack så mycket, ett väldigt givande svar. Det var lite det jag ville veta. Jag kanske ska försöka hitta nån musikaffär jag med och höra mig för om att hyra ändå, om man får dra av det från priset sen om man vill behålla den så är det rätt bra, trodde inte man fick det, men jag får väl höra mig för om man får det här med.

Men då avvaktar jag med att köpa en billig klarinett tills vidare. (eller billig och billig hihi)

ha det bra!
Citera
2013-07-14, 22:07
  #16
Medlem
Att hyrköpa är bra, i vissa städer kan man även hyra instrument från ställen där är även elever hyr, då får du det väldigt billigt.

Musikaffärer säljer ofta även beg. instrument, då är de i regel kontrollerade.
Citera
2015-02-14, 20:07
  #17
Medlem
zerxezs avatar
Bump. Gear4Music har rea nu på de billigaste klarinetterna och tvärflöjterna. Strax över tusenlappen går det på. Har tröttnat på blockflöjten så funderar på att slå till. ngn som köpt? Står 28 dagars öppet köp på sidan så får väl skicka tillbaka den om den suger
__________________
Senast redigerad av zerxez 2015-02-14 kl. 20:42.
Citera
2015-02-14, 21:24
  #18
Medlem
KalleXLs avatar
Självklart skall du få spela på det instrument du funderar kring, men klarinett är ute idag och det är inget instrument man spelar själv på utan det ingår bäst i en orkester.
Här är den mest kända låten av alla klarinettlåtar som låg på svensktoppen i flera veckor.

https://www.youtube.com/watch?v=flHk...M&spfreload=10

Jag spelar dragspel sedan 40 år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback