Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-08, 18:18
  #1
Medlem
NestTests avatar
Hej!

Tänkte kirra en ny bilstereo. Har minimal budget, vill helt enkelt bara ha ett drägligt ljud i bilen.

Har hittat detta högtalarpaket: Länk.

I min bil har jag följande orginaluttag: Instrumentbräda (IB), 4", Framdörr (FD), 6,5"; Hatthylla(HH): 4x6".

Då det följer med två par högtalare i paketet undrar jag helt enkelt vilket alternativ som ger bäst ljud, och om det är nåt annat viktigt jag glömt att tänka på (då jag är helt novis inom detta område).

Alternativ 1: 4" och 6,5", monteras i IB och FD. Känns som det naturliga alternativet, men blir det okej bas, och hur kommer det låta i baksätet (Obs: Bilen är mkt liten)?

Alternativ 2: 6,5" och 6x9", monteras i FD och HH (Där jag får såga lite). Bättre bas, men tillräcklig diskant? Och orkar förstärkaren driva detta kalas?

Alternativ 3?

Jag har som sagt 1500 kr att röra mej med, jag vet, minimal budget men vad är det bästa jag får för pengarna? Tack för svar!
Citera
2013-07-08, 23:09
  #2
Medlem
Fuzzs avatar
Har själv köpt denna stereo ROADSTAR RU-400BT på conrad.se visst inte världens bästa men du får bluetooth handsfree.(även streema musik från telefon med bluetooth) Helt ok ljud.
Skulle inte själv driva 6x9 på enbart stereon du lär i många fall inte orka driva dem fult ut.

Kanske de här högtalarna fram MAGNAT EDITION 216 HÖGTALARE 16CM på conrad alltså då sätta diskanten där 4 tummarna ska sitta.

Samt MAGNAT ULTRA S690 på conrad om du ville ha 6x9

Annars finns MAGNAT CARFIT 915 på conrad som redan är 6x4 men 6x9 lär ge bättre ljud.
__________________
Senast redigerad av Fuzz 2013-07-08 kl. 23:16.
Citera
2013-07-09, 21:10
  #3
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Har själv köpt denna stereo ROADSTAR RU-400BT på conrad.se visst inte världens bästa men du får bluetooth handsfree.(även streema musik från telefon med bluetooth) Helt ok ljud.
Skulle inte själv driva 6x9 på enbart stereon du lär i många fall inte orka driva dem fult ut.

Kanske de här högtalarna fram MAGNAT EDITION 216 HÖGTALARE 16CM på conrad alltså då sätta diskanten där 4 tummarna ska sitta.

Samt MAGNAT ULTRA S690 på conrad om du ville ha 6x9

Annars finns MAGNAT CARFIT 915 på conrad som redan är 6x4 men 6x9 lär ge bättre ljud.
Tack för ditt svar! Ska kolla in dom alternativen. Uppdaterar tråden efter köp (vad det nu blir) om någon annan är i liknande sits och behöver vägledning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback