Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-09, 10:09
  #13
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikans
Jag var företagare för cirka 10 år sedan och var då en väldigt lyckad än. Eftersom jag var väldigt ung och rik tyckte jag inte om att ha företaget kvar och sålde det och jobbade inte något mer. Jag har nu en ny affärside jag vet kommer slå igenom stort och marknaden behöver just detta men har tyvärr inte kapitalet att starta bolaget då det kräver maskiner och inventarier för cirka 1,5 miljoner. Jag är villig och ge 49% av vinsten till de som ger mig pengarna att starta företaget och vet riktigt inte vart jag ska vända mig så jag undrar om ni på Flashback vet vart man får tag i något företag som hjälper till med sånt.
Det kommer aldrig att hända. Ingen vid sina sunda kroppsvätskor kommer att ta hela den finansiella risken för en del av vinsten (om det nu blir någon).

Hur hade du tänkt dig att det här skulle gå till rent skattetekniskt; som ett lån till bolaget? Om du mot förmodan får tag på någon vettvilling som går med på detta så får du vara beredd på att ställa personlig borgen eller säkerhet med motsvarande värde.
Citera
2013-07-09, 19:04
  #14
Medlem
Pre 1914s avatar
Räcker förstås inte med att få 49% avvinsten. Du kanske tar hela vinsten till lön, eller fattar korkade beslut så allt tippar omkull. Ingen kan låna ut pengar på de villkoren.
Citera
2013-07-09, 19:07
  #15
Medlem
Pre 1914s avatar
Fast det kan gå, det gick för de beryktade it-företagen. Men de satsade stort med än större målsättningar.
Du får nog sälja av tillgångar om du har och dra igång nåt så att investerare har något att titta på.
Citera
2013-07-09, 19:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Fast det kan gå, det gick för de beryktade it-företagen. Men de satsade stort med än större målsättningar.
Du får nog sälja av tillgångar om du har och dra igång nåt så att investerare har något att titta på.

Du tror väl verkligen inte själv på att någon kommer låna ut till TS, vårt egna charmtroll...
Sen gällande IT-företag så var det annorlunda kalkyler och "visioner"...
Citera
2013-07-09, 19:21
  #17
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zencor
Du tror väl verkligen inte själv på att någon kommer låna ut till TS, vårt egna charmtroll...
Sen gällande IT-företag så var det annorlunda kalkyler och "visioner"...

Nej, det tror jag inte vilket borde framgå. Ville bara lägga in en brasklapp om att duktiga visionärer kan "flytta berg".
Citera
2013-07-10, 21:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nej, det tror jag inte vilket borde framgå. Ville bara lägga in en brasklapp om att duktiga visionärer kan "flytta berg".
Och det är precis vad du kan se i honom antar jag?
Citera
2013-07-10, 22:22
  #19
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Och det är precis vad du kan se i honom antar jag?
Men för i he-skotta! Jag vet inget om honom, utom att han ger ett egendomligt intryck här. Jag skriver att ingen finansiär kan ställa upp på hans villkor. Och enda chansen är att han tar egna pengar och startar ändå.

Var tror jag honom om något gott?
Citera
2013-07-10, 22:33
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men för i he-skotta! Jag vet inget om honom, utom att han ger ett egendomligt intryck här. Jag skriver att ingen finansiär kan ställa upp på hans villkor. Och enda chansen är att han tar egna pengar och startar ändå.

Var tror jag honom om något gott?

Nej, jag skojade mest

Verkar vara en riktigt sorglig människa det där...
Citera
2013-07-12, 15:23
  #21
Medlem
Mjo, ganska unlikely att TS sålt av något för 8 MSEK. Om så mot all förmodan är fallet & sen lyckats punda bort hela vinsten över 10 år talar ju för någon grav form av efterblivenhet. Oavsett sanningshalten är ju dock 1 sak glasklart, det finns ingen seriös finansiär på den här planeten som ger dig 1.5 MSEK i utbyte mot 49% ifall det enda du har är en idé, att ens tänka den tanken tyder på att du har 0 business sense.
Citera
2013-07-16, 00:00
  #22
Medlem
Trådskaparen har ju givetvis inte sålt någon firma för 8 milj kr som han bara drivit i 2 år. Han verkar ju vara både mentalt bakom och svagbegåvad om man ser till de svaren han lyckats hosta fram.

Det är en drömmare likt 98% av alla andra fb:are som tror att dom snart ska snubbla på en kassakista.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback