Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-17, 00:10
  #25
Medlem
Om folk hade förmågan att agera med respekt och sympati skulle Jantelagen aldrig ha initierats.

Problemet är nog också att många får förutfattade meningar om personer som inte förefaller nedlåta sig till att inkluderas i den stora grå massan av slavar, varpå Jantelagen inträder som en konvention som man anser är ett slags rättesnöre.

Det skulle vara intressant att veta om det är p.g.a. psykopater och sociopater som Jantelagen skrivits, så att det i teorin skulle kunna finnas ett samhälle där det i brist på mentalt skadade individer skulle förekomma en långt mer konstruktiv hållning med totalt sett större möjligheter för alla.
Citera
2017-09-17, 05:44
  #26
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Svenskar har ofta bristande förståelse för det faktum att många av de drag vi har i detta land inte är något "världsunikt". Vi vill få det att framstå som att vi är världens mest extrema jantelagsland med den mest allvarliga konsensuskulturen och att vår "svenska avundsjuka" är något extraordinärt, men i själva verket sticker vi inte ut från mängden speciellt mycket ur ett globalt perspektiv.

Tror mycket handlar om svenskens bajsnödiga besatthet av att försöka hävda sig och söka en säregen kulturidentitet, men om du åker till de flesta andra länder så kommer du väldigt fort inse att det finns gränser för hur man kan bete sig och vad man får säga på ett liknande vis.

I USA (som folk tenderar att jämföra Sverige med i dessa sammanhang) så är det nog väldigt olika från stat till stat. Att dock påstå att det inte skulle existera någon form av "jantelag" i USA är en stor och fet lögn, men den manifesterar sig snarare mer i ett förakt mot intellektualism och finkultur, istället för mot rika entreprenörer.

I Sverige skulle jag säga att man även är rätt föraktfull mot intellektualism och finkultur, men i jämförelse med USA är man betydligt mer fientligt inställd mot rika entreprenörer. Fast jag tror nog ändå allting handlar om vart i respektive land du befinner dig i, och att det är mer troligt att konservativt folk ute på landsbygden är mer positivt inställda till rika entreprenörer, samtidigt som liberala människor i städerna är mer positivt inställda till intellektualism och finkultur.

När individer i vare sig USA eller Sverige klankar ner på någon för att de är "pretto" till följd av att de exempelvis älskar finkultur, eller att de är "nördiga" för att de älskar kvantfysik, så är det en form av undermedveten avundsjuka som manifesterar sig via jantelagsattityder. "Kom minsann inte hit och tro att du är något", tänker de för sig själva, eftersom de är så osäkra över sin egna kompetens och för att de känner sig intellektuellt och kulturellt hotade.

Sen att Sverige skulle vara drabbad utav någon sorts unik "konsensuskultur" med sin PK-fanatism stämmer inte heller, för om du tar exempelvis USA som jämförande exempel så har de även sin motsvarighet till "konsensuskultur" och PK-värderingar. Misstaget som folk ofta gör dock är att de ser USA som ett och samma land, när man snarare bör se på USA likt man gör på EU, för det ser ju väldigt annorlunda ut beroende på vart du befinner dig geografiskt. I amerikanska södern finns det ju exempelvis en väldigt konservativ och kristen konsensuskultur där exempelvis en ateist eller vänsterextremist blir bemött på samma vis av människor som en kristen högerextremist blir i Sverige. Att folk skulle vara mer "toleranta" där bara för att de har större yttrandefrihet är en väldigt naiv vanföreställning, eftersom om man bara skrapar lite på ytan så inser man väldigt fort att det är minst lika mycket grupptryck och intolerans där.
__________________
Senast redigerad av Frihetsministeriet 2017-09-17 kl. 06:03.
Citera
2017-09-17, 07:41
  #27
Medlem
Endast Jantarna själva lider och lyder under Jantelagen

Nä, jag upplever inte inte Jantelagen speciellt framträdande i sverige möjligen föredrar vi mer renhårigt spel än t ex USA där alla medel tillskansa sig dollars ursäktar hur man gjorde det?

Kan inte påminna mig jag hört någon self-made svensk oavsett hur rik använda sig av Jantegnyet det är oftast medelmåttor som på halvkriminellt sätt snaskat åt sig som bölar om det? OBS som jag upplever det.

Känner en del framgångsrika både ekonomiskt och i karriären men har aldrig i min bekantskapskrets hört någon av de fattigaste där missunnat eller gnällt över andras framgång.

Misstänker t ex att (M)ytomanerna odlar jantesvamlet för de anser sig ha något att dölja?

Gör som ni vill skit i andra om ni inte passar respekt och/eller framgång skall förjänas och inte komma via ett SMS eller så.
Citera
2017-09-18, 12:50
  #28
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y2c
Jag vet inte heller varför man säger att Jantelagen är värst i Norden. (OK det var en nordisk författare, Sandemose, som myntade begreppet.) Jag har vistats mycket i utlandet och jag tycker man ser Jantelagen överallt. Kanske lite mer i Sverige. Men inga stora skillnader. Fast amerikaner kanske inte har den i lika stor omfattning.

Jantelagen är helt enkelt mest känd i Norden. Sandemose var i och för sig en internationellt känd författare, men mest populär var han nog ändå i de nordiska länderna. Sedan vet jag inte hur mycket man talar om jantelagen i Danmark och Norge, eller Finland för den delen.

I andra länder kanske man talar om dessa saker på ett annat sätt. Det kanske rent av finns någon någonstans som har ställt upp en liknande samling regler eller lagar? Eller också skiter man i det, och tycker att det är normalt att människor har sina aviga sidor, som t ex avundsjuka.

Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Det intressanta verkar vara att den som myntade det hela som nån länkade till var norrman men flyttat till Danmark?!

Det var tvärtom. Axel Nielsen som bytt namn och nu hette Aksel Sandemose flyttade 1930 från Danmark till Norge.
Citera
2017-09-18, 12:59
  #29
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
I Sverige skulle jag säga att man även är rätt föraktfull mot intellektualism och finkultur, men i jämförelse med USA är man betydligt mer fientligt inställd mot rika entreprenörer. Fast jag tror nog ändå allting handlar om vart i respektive land du befinner dig i...

Ja, här i Jönköping är det viktigare att man går till kyrkan än att man går till biblioteket. Intellektuella brukar föraktfullt kallas för "snackpåsar", och om man läser någon rikstidning - så blir det en kvällstidning.
Citera
2017-09-18, 14:06
  #30
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Ja, här i Jönköping är det viktigare att man går till kyrkan än att man går till biblioteket. Intellektuella brukar föraktfullt kallas för "snackpåsar", och om man läser någon rikstidning - så blir det en kvällstidning.

Riktigt jävla tragiskt faktiskt. Men det är ju ändå så att hela civilisationen är beroende av att människor inte har ambition eller vilja att bli intellektuella, för vi behöver ju faktiskt inskränkta pigor och bönder för att samhället ska fungera.
Citera
2017-11-02, 17:55
  #31
Medlem
Ratads avatar
Skillnaden är att avundsjuka diskuteras och används anklagande i Skandinavien. I de flesta delar av världen är det bara något man är och så är det med det.
Citera
2017-11-05, 14:37
  #32
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Skillnaden är att avundsjuka diskuteras och används anklagande i Skandinavien. I de flesta delar av världen är det bara något man är och så är det med det.

Själv tycker jag att det är naturligt att vara avundsjuk och även svartsjuk. Det är en del av det som gör oss till människor. Att vi strävar efter mera, och då är det rätt givet att man kollar i närområdet och ser vad andra har, som man inte själv har. Jag tycker snarare att människor som hävdar att de inte alls är avundsjuka eller svartsjuka är rätt konstiga, och förmodligen ohederliga.

Sedan vill man naturligtvis inte att dessa drag ska vara avgörande för ens personlighet. Man har förhoppningsvis andra sidor också, men visst finns det människor som inte fungerar eftersom de förtärs av avundsjuka och svartsjuka.
Citera
2017-11-05, 14:49
  #33
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Själv tycker jag att det är naturligt att vara avundsjuk och även svartsjuk. Det är en del av det som gör oss till människor. Att vi strävar efter mera, och då är det rätt givet att man kollar i närområdet och ser vad andra har, som man inte själv har. Jag tycker snarare att människor som hävdar att de inte alls är avundsjuka eller svartsjuka är rätt konstiga, och förmodligen ohederliga.

Sedan vill man naturligtvis inte att dessa drag ska vara avgörande för ens personlighet. Man har förhoppningsvis andra sidor också, men visst finns det människor som inte fungerar eftersom de förtärs av avundsjuka och svartsjuka.

Dito, även folk med diverse autistiska drag upplever svartsjuka och avundsjuka.

Men i Skandinavien, speciellt Norge och Sverige, är förhållandet till detta oerhört skitnödigt. Min personliga erfarenhet är att de som anklagar andra för de ovan nämnda ofta själva är riktiga jantelagsmänniskor som inte tål att någon lever annorlunda. Extra provocerade blir de av de som inte bryr sig om världsliga saker som de själva tycker är jätteviktiga som summor med pengar.
Citera
2017-11-05, 15:37
  #34
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kultur: allmänt --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback