Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-09, 13:07
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Där var du allt lustig.

Men helt seriöst nu, ser du inga fel med den officiella versionen överhuvudtaget?

Nu ligger vi i fel tråd, men jag svarar här, eftersom frågan ställdes här...
Först måste man kanske definiera vad som menas med "Officiella versionen".
Jag tar då min utgångspunkt i 9/11 commision report.
Ett mastigt dokument på 585 sidor som man hittar här:
http://www.9-11commission.gov/report/911Report.pdf
Jag har det i min dator/"padda" och har faktiskt läst stora delar av det.

Min bedömning är att rapporten i allt viktigt är korrekt.
Men jag vill också deklarera detta:
Händelserna före/under/efter 9/11 satte personer/institutioner på alla nivåer inför uppgifter som dom inte klarade av att hantera.
Detta faktum har man säkert i många fall försökt att dölja.
Det kan betyda att kommissionen inte fått fram alla dom fakta man sökte.

Det har ju framförts kritik mot kommissionen även från vissa av dess egna medlemmar.
Inget av den kritiken ger dock stöd för någon inside-job-teori.

Truthers brukar ju ibland referera till några olika "whistle-blowers".
Men ingen av dessa whistle-blowers har ju levererat någon information som stöder tankarna på något inside-job!
Däremot finns det stöd för "cover-up" av inkompetens!
Exempelvis fanns det information om den kommande attacken som "sumpades bort"...

Vidare; Om man inte skall tro på den "officiella versionen", vilken version skall man då tro på??

Jag kräver inga 585 sidor alternativ version. Inte ens 50. (men skulle gärna läsa en sådan!)
Men kanske kunde man från "Truther-håll" lägga fram åtminstone en 5 sidor sammanhängande skildring av vad "som egentligen hände"??

Det enda man hör/ser är korta inlägg av typen "free fall" "Sounds of explosions" "molten metal" etc.

Det har ju inte lett till något under 13 år, och lär väl inte göra det i framtiden heller!

/T
2014-12-18, 12:24
  #158
Medlem
Länge sedan det fanns något att rapportera, men nu rör det lite på sig...
Tydligen så finns det en Kanadensisk gren av Rethink-rörelsen, och dom har samlat ihop en petition som man nu formellt har lämnat in till det kanadensiska "House of Commons".

Det hela finns f.n. ganska utförligt beskrivet här:http://www.ae911truth.org/

Jag blir lite förundrad över att det sker i Kanada, och förstår inte riktigt vad man kan/vill uppnå när man skriver om en
"parliamentary review of the omissions and inconsistencies in the official United States of America 9/11 Commission Report."

För mig känns det ungefär lika konstigt som om det danska folketinget skulle börja utreda hur svensk offentlig förvaltning sköter sig...
Men relationen Kanada/USA kanske är annorlunda?
Någon som har insikter?

Min misstanke är annars denna:
Eftersom Gage uppenbarligen inte har några planer på att formellt lämna in någon petition i USA (där dom möjligen skulle kunna få någon effekt), så väljer han en "avledande manöver" i Kanada i stället.
Han gjorde ju en föredragsturné i Kanada för en tid sedan också...

/T
2014-12-18, 19:59
  #159
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Nu ligger vi i fel tråd, men jag svarar här, eftersom frågan ställdes här...
Först måste man kanske definiera vad som menas med "Officiella versionen".
Jag tar då min utgångspunkt i 9/11 commision report.
Ett mastigt dokument på 585 sidor som man hittar här:
http://www.9-11commission.gov/report/911Report.pdf
Jag har det i min dator/"padda" och har faktiskt läst stora delar av det.

Min bedömning är att rapporten i allt viktigt är korrekt.
Men jag vill också deklarera detta:
Händelserna före/under/efter 9/11 satte personer/institutioner på alla nivåer inför uppgifter som dom inte klarade av att hantera.
Detta faktum har man säkert i många fall försökt att dölja.
Det kan betyda att kommissionen inte fått fram alla dom fakta man sökte.

Det har ju framförts kritik mot kommissionen även från vissa av dess egna medlemmar.
Inget av den kritiken ger dock stöd för någon inside-job-teori.

Truthers brukar ju ibland referera till några olika "whistle-blowers".
Men ingen av dessa whistle-blowers har ju levererat någon information som stöder tankarna på något inside-job!
Däremot finns det stöd för "cover-up" av inkompetens!
Exempelvis fanns det information om den kommande attacken som "sumpades bort"...

Vidare; Om man inte skall tro på den "officiella versionen", vilken version skall man då tro på??

Jag kräver inga 585 sidor alternativ version. Inte ens 50. (men skulle gärna läsa en sådan!)
Men kanske kunde man från "Truther-håll" lägga fram åtminstone en 5 sidor sammanhängande skildring av vad "som egentligen hände"??

Det enda man hör/ser är korta inlägg av typen "free fall" "Sounds of explosions" "molten metal" etc.

Det har ju inte lett till något under 13 år, och lär väl inte göra det i framtiden heller!

/T
Vad jag förstått så handlar väl mycket av kritiken om att "explosions-teorin" inte utreds. Att den ignoreras eftersom den anses irrelevant. Slutrapporten bekräftar en teoretisk modell, en föreslagen hypotes. Det som kritikerna vill är ju att fler teorier ska undersökas på liknande sätt. Och det är ju rätt att man då med större säkerhet kan förkasta tex de konspirationsteorier som dykt upp - inklusive explosionsteorin.

Truthers-anhängarna har ju inte heller gjrot särskilt mycket under dessa 13 år. Men det finns vissa försök, bla försök att bevisa thermit etc.
Så visst finns det försök, men de har inte fått det mediala genomslag du efterlyser.
Det i sig behöver inte betyda något egentligen.
De olika kombattanterna har väl istället fastlåsta i ett evigt ställningskrig, där den ena sidan publicerar något som den andra omedelbart angriper tillbaka på motsvarande sätt. Och så lär det väl fortsätta hålla på kan man misstänka. Oftast verkar det som att "truthersanhängarna" mest ställer frågor. Istället för att alltid besvara, så bara refereras "officiellt stöd" tillsammans med frågor om alternativ.

Tillsammans, som ett sammanhang, finns det ingen rim och reson, inget mer än osannolikheter i det. Men i ett mer detaljerat perspektiv går det lättare att se sannolikheterna. Dvs stödet åt en officiell version.
Men vissa saker är hur knepiga som helst. 93:ans nedslagsplats tex. Vare sig innan eller någonsin efter har/kommer att flygplan bara slukas av jorden på det sättet. Oddsen för det måste var 1 på 4.6 miljarder år. Så om 4.6 miljarder år kan vi förvänta oss att nästa flygplan störtar på samma sätt.
2014-12-18, 20:27
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Vare sig innan eller någonsin efter har/kommer att flygplan bara slukas av jorden på det sättet. Oddsen för det måste var 1 på 4.6 miljarder år. Så om 4.6 miljarder år kan vi förvänta oss att nästa flygplan störtar på samma sätt.
Hur kommer solens ålder in i det hela? Det borde vara mer rättvist att räkna från Bröderna Wrights första flygning. Dessutom tolkar du statistiken fel. Det kan ske i morgon eller om 10 miljarder år till nästa gång det sker.

Det var inte första gången ett flygplan begravts helt och hållet. ValuJet Flight 592
Citat:
stating that Flight 592 seemed to "disappear" after impacting the swamp and they could see nothing but scattered small debris and part of an engine near the crash site.
2014-12-18, 21:23
  #161
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Hur kommer solens ålder in i det hela? Det borde vara mer rättvist att räkna från Bröderna Wrights första flygning. Dessutom tolkar du statistiken fel. Det kan ske i morgon eller om 10 miljarder år till nästa gång det sker.

Det var inte första gången ett flygplan begravts helt och hållet. ValuJet Flight 592
Det är inte en jämförelse. 592 föll ner i ett träsk. Djupt vatten tydligen.
" the location of the crash itself was a deep-water swamp with a floor made out of solid limestone. The DC-9 was destroyed on impact, with no large pieces of the fuselage remaining"

Medan 93 plöjde sig ner i torra land.

Malaysian som störtade i Ukraina visar - på förväntat sätt - hur en krasch ser ut.

https://www.google.se/search?q=ukrai...w&ved=0CCIQsAQ

i jämförelse med 93
https://www.youtube.com/watch?v=hJRS2SEUBzs

Men du har helt rätt i att det inte rä första gången ett flygplan försvann helt och håller - och underligt nog inträffade det samma dag. På Pentagonhuset ...
Så inte bara ett flygplan bröt mot alla naturlagar vi känner, utan två stycken. PÅ samma dag dessutom.

Oddsen blir ju absurda, och vi måste inkludera ett hypotetiskt "pre-universum" till det nuvarande efter Big Bang som vi lever i.
2014-12-19, 06:01
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Oddsen blir ju absurda, och vi måste inkludera ett hypotetiskt "pre-universum" till det nuvarande efter Big Bang som vi lever i.
Då kan vi helt slumpmässigt välja att oddsen är en på 10 upphöjt till en gadzillion år.
2014-12-19, 07:20
  #163
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Det är inte en jämförelse. 592 föll ner i ett träsk. Djupt vatten tydligen.
" the location of the crash itself was a deep-water swamp with a floor made out of solid limestone. The DC-9 was destroyed on impact, with no large pieces of the fuselage remaining"

Medan 93 plöjde sig ner i torra land.

Malaysian som störtade i Ukraina visar - på förväntat sätt - hur en krasch ser ut.

https://www.google.se/search?q=ukrai...w&ved=0CCIQsAQ

i jämförelse med 93
https://www.youtube.com/watch?v=hJRS2SEUBzs

Men du har helt rätt i att det inte rä första gången ett flygplan försvann helt och håller - och underligt nog inträffade det samma dag. På Pentagonhuset ...
Så inte bara ett flygplan bröt mot alla naturlagar vi känner, utan två stycken. PÅ samma dag dessutom.

Oddsen blir ju absurda, och vi måste inkludera ett hypotetiskt "pre-universum" till det nuvarande efter Big Bang som vi lever i.

Oddsen är väl närmare 1:1 för hur många andra flygpkanskrascher i över 500 mph rätt ner i solid mark känner vi egentligen till?? Dessutom hittade man åtminstone en hyfsat stor (runt 1 ton) bit av en motor efter flight 93, så riktigt allt pulvriserades inte.
http://youtu.be/dn_fZZ74MQU
http://commons.m.wikimedia.org/wiki/...ht93Engine.jpg
2014-12-19, 07:24
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Medan 93 plöjde sig ner i torra land.
Det var, enligt uppgifter jag läst, i kanten på ett dagbrott. Jorden har varit bearbetad så marken var inte stenhård. Har du några trovärdiga uppgifter om hur hård marken var vid nedslagsplatsen?

Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Malaysian som störtade i Ukraina visar - på förväntat sätt - hur en krasch ser ut.

https://www.google.se/search?q=ukrai...w&ved=0CCIQsAQ
Det där är ett typiskt exempel på ett flygplan som splittras på hög höjd.
2014-12-19, 16:15
  #165
Moderator
bernad_laws avatar
Detta är inte ytterligare en tråd om 9/11. Eftersom tråden spårat ur låses den och de som är intresserade av Rethink 9/11 får öppna en ny, mycket hårdare modererad tråd. /Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback