Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 13:57
  #49
Medlem
fatsadmans avatar
Jag har tittat rakt in i solen under solnedgången, i cirka 4 månader.
Jag började med 10 sekunder och har lagt till 10 sekunder nästföljande gång.
Häromdagen tittade jag rakt in i solonedgången i cirka 8 minuter.
Mitt mål är att nå 44 minuter.
Jag har inte fått sämre syn, det är nästan så jag tycker att synen är bättre.
Citera
2017-01-11, 21:53
  #50
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatsadman
Jag har tittat rakt in i solen under solnedgången, i cirka 4 månader.

Det var en djävligt lång solnedgång!

För övrigt; Är 90% av alla i denna tråd totalidioter? Jag bara undrar...
Citera
2017-05-26, 16:14
  #51
Medlem
Rebelxs avatar
Jag och en vän tittade på solen en gång.
Vi var inte helt nyktra och förstod väl inte riktigt vad vi höll på med.
Efter några dagar så försvann den där jäkla grönrosa grejen som täckte halva synfältet.
Inte kollat på solen sedan dess.
Citera
2019-04-05, 20:56
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Vad händer om man tittar direkt på solen i 10 minuter mitt på dan? Blev inspirerad av en annan tråd. Blir man blind, eller får man några skador? Finns det någon exakt tid, eller är alla olika känslig?

😂 "Blev inspirerad" Haha. Jag älskar Flashback människor.😂
Citera
2019-04-05, 21:11
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divad88
Folk verkar tror att det är farligare att titta på solen när det är solförmörkelse

Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Kan mycket väl stämma. Vid solförmörkelse kan man titta på solen men förmörkelsen släpper gradvis så folk märker inte när det bli för obehaglig och fortsätta stirra på solen tills det är försent!

Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Inte så konstigt när man alltid säger att det är farligt att kolla på solförmörkelse, men man säger nästan aldrig att det är farligt att kolla på solen. Jag trodde också förut att ljuset på nåt sätt fokuseras mer till ett starkt laserljus eller nåt när det är solförmörkelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det är det ju också, men inte på det sättet folk tror. Risken är nämligen att andra runtomkring dig också gör det och eftersom din egen uppmärksamhet också är begränsad ökar därmed risken att bli påkörd, spetsad av ett paraply eller något annat otrevligt.


Vad jag vet ska det faktiskt vara mer skadligt för ögonen att vistas ute under en solförmörkelse eftersom mörkret lurar pupillen att vidga sig medan det fortfarande är hög nivå skadligt uv-ljus i atmosfären. Alltså släpps mer UV-ljus in i ögat.

Att kolla rakt mot solen även vid total solförmörkelse utan skydd är riktigt oklokt. Partiell än värre, för att inte tala om en vanlig middagssol, det är snudd på bokstavligen hål i huvudet.
__________________
Senast redigerad av onerider 2019-04-05 kl. 22:09.
Citera
2019-04-05, 22:28
  #54
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Vad jag vet ska det faktiskt vara mer skadligt för ögonen att vistas ute under en solförmörkelse eftersom mörkret lurar pupillen att vidga sig medan det fortfarande är hög nivå skadligt uv-ljus i atmosfären. Alltså släpps mer UV-ljus in i ögat.

Att kolla rakt mot solen även vid total solförmörkelse utan skydd är riktigt oklokt. Partiell än värre, för att inte tala om en vanlig middagssol, det är snudd på bokstavligen hål i huvudet.
Jag har aldrig hört att det skulle vara farligt att titta mot solen under en total solförmörkelse. Har du någon källa man kan fördjupa sig i?
Citera
2019-04-05, 22:47
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag har aldrig hört att det skulle vara farligt att titta mot solen under en total solförmörkelse. Har du någon källa man kan fördjupa sig i?

Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men det går säkert hitta några källor. Det var i samband med solförmörkelse för några år sedan.

Det logiskt bakomliggande är att i det hastigt minskade ljuset vidgar pupillen sig, men om solen står högt är det ändå väldigt mycket strålning i det ljus som strömmar in i atmosfären.

Någon skrev högre upp i tråden om att det är mindre skadligt att titta mot solen när den står i horisonten vilket jag också vill minnas mig ha läst.

Jag antar att det är av samma anledning som det är viktigt att det är dels UV-filter i solglasögon, men också att solglasögonen täcker hela synfältet. Är det öppet på sidorna kommer uv-ljus komma in där och fenomenet med vidgad pupill uppstår som jag beskriver ovan. Det här om solglasögon har jag läst i fisketidningar om polariserande glasögon.

sedan farligt och skadligt... stora mängder rött kött har jag hört öka risk för tjocktarmscancer med hela 100% från vad? 0,018 till 0,36% risk eller något sådant om man blir 90 år. Men ögoncancer känns ungefär lika lockande som det
__________________
Senast redigerad av onerider 2019-04-05 kl. 22:51.
Citera
2019-04-05, 23:05
  #56
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Jag kommer inte ihåg var jag läste det, men det går säkert hitta några källor. Det var i samband med solförmörkelse för några år sedan.

Det logiskt bakomliggande är att i det hastigt minskade ljuset vidgar pupillen sig, men om solen står högt är det ändå väldigt mycket strålning i det ljus som strömmar in i atmosfären.

Någon skrev högre upp i tråden om att det är mindre skadligt att titta mot solen när den står i horisonten vilket jag också vill minnas mig ha läst.

Jag antar att det är av samma anledning som det är viktigt att det är dels UV-filter i solglasögon, men också att solglasögonen täcker hela synfältet. Är det öppet på sidorna kommer uv-ljus komma in där och fenomenet med vidgad pupill uppstår som jag beskriver ovan. Det här om solglasögon har jag läst i fisketidningar om polariserande glasögon.

sedan farligt och skadligt... stora mängder rött kött har jag hört öka risk för tjocktarmscancer med hela 100% från vad? 0,018 till 0,36% risk eller något sådant om man blir 90 år. Men ögoncancer känns ungefär lika lockande som det
Du hävdade dock att det är oklokt att titta rakt in i en totalt förmörkad sol. Tänk då på att hela solskivan är skymd av månen, och att inget direkt solljus därför når observatören. Jag har väldigt svårt att se hur det skulle vara farligt för ögonen, eftersom jag inte förstår varifrån UV-ljuset skulle komma. Koronan?

Jag är dig helt enig om att det är farligt att betrakta solen under partiell förmörkelse, utan skydd för ögonen, dock.
Citera
2019-04-05, 23:14
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Du hävdade dock att det är oklokt att titta rakt in i en totalt förmörkad sol. Tänk då på att hela solskivan är skymd av månen, och att inget direkt solljus därför når observatören. Jag har väldigt svårt att se hur det skulle vara farligt för ögonen, eftersom jag inte förstår varifrån UV-ljuset skulle komma. Koronan?

Jag är dig helt enig om att det är farligt att betrakta solen under partiell förmörkelse, utan skydd för ögonen, dock.
Jag har också läst något om att det är skadligt under någon solförmörkelse. Jag tror att det snarare handlar om tiden omkring också. Man brukar inte vänta tills månen är helt täckt när man ser på en förmörkelse så det känns som att det är du som inte riktigt tänker nu.

https://illvet.se/universum/solsyste...d-om-dina-ogon
__________________
Senast redigerad av Utlovad 2019-04-05 kl. 23:17.
Citera
2019-04-05, 23:17
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Du hävdade dock att det är oklokt att titta rakt in i en totalt förmörkad sol. Tänk då på att hela solskivan är skymd av månen, och att inget direkt solljus därför når observatören. Jag har väldigt svårt att se hur det skulle vara farligt för ögonen, eftersom jag inte förstår varifrån UV-ljuset skulle komma. Koronan?

Jag är dig helt enig om att det är farligt att betrakta solen under partiell förmörkelse, utan skydd för ögonen, dock.

Oklokt i den mån att det går fort från ingen sol, vidgade pupiller till att solen återigen strålar in i ögonen, ofta utan att man tar upp skydd. Och det duger ju inte med vanliga solglasögon.

Men man lever bara en gång och vissa saker vill man ju inte missa. En har ju råkat kolla mot solen hundratals gånger men man blir rätt snabbt påmind av den att låta bli

Jag kan ha fel i det om att ögonen tar upp mer skadlig strålning under solförmörkelser av att vistas ute även utan att titta direkt mot solen, men pupillen vidgas hastigt vid ljusskiftningen. Det handlar dock oftast om så kort tid att det även om det ligger sanning i det så handlade det mest om en klick-rubrik på någon skittidning där någon forskare fick stoltsera med namn och titel.
__________________
Senast redigerad av onerider 2019-04-05 kl. 23:20.
Citera
2019-04-05, 23:21
  #59
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlovad
Jag har också läst något om att det är skadligt under någon solförmörkelse. Jag tror att det snarare handlar om tiden omkring också. Man brukar inte vänta tills månen är helt täckt när man ser på en förmörkelse så det känns som att det är du som inte riktigt tänker nu.

https://illvet.se/universum/solsyste...d-om-dina-ogon
Jag trodde jag var tillräckligt tydligt med att jag menade under total förmörkelse.
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Oklokt i den mån att det går fort från ingen sol, vidgade pupiller till att solen återigen strålar in i ögonen, ofta utan att man tar upp skydd. Och det duger ju inte med vanliga solglasögon.

Men man lever bara en gång och vissa saker vill man ju inte missa. En har ju råkat kolla mot solen hundratals gånger men man blir rätt snabbt påmind av den att låta bli

Jag kan ha helt fel i det om att ögonen tar upp mer skadlig strålning under solförmörkelser bara av att vistas ute, men pupillen vidgas hastigt vid en skiftning till mörker. Det handlar dock oftast om så kort tid att det även om det ligger sanning i det mest handlade om en klick-rubrik på någon skittidning där någon forskare fick stoltsera med namn och titel.
Ja, man får ha koll på tiden och vara beredd på att solljuset kommer tillbaka fort.

Att vistas ute ska inte vara några problem. Man måste kolla rakt emot solen för att det ska vara farligt. Du har rätt i att det är särskilt farligt nära en total förmörkelse, eftersom ögonen vänjer sig vid omgivningens svagare ljus, medan UV-strålningen från den lilla del av solen som syns fortfarande är skadlig.
Citera
2019-04-05, 23:28
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag trodde jag var tillräckligt tydligt med att jag menade under total förmörkelse.

Ja, man får ha koll på tiden och vara beredd på att solljuset kommer tillbaka fort.

Att vistas ute ska inte vara några problem. Man måste kolla rakt emot solen för att det ska vara farligt. Du har rätt i att det är särskilt farligt nära en total förmörkelse, eftersom ögonen vänjer sig vid omgivningens svagare ljus, medan UV-strålningen från den lilla del av solen som syns fortfarande är skadlig.
Du är ute och cyklar eftersom ingen kollar på solförmörkelse utan att se själva händelsen. Det är du som har fel även om du vill ha rätt för stunden av total förmörkelse.

Sedan omformulerar du det till att stämma. Personen erinrade sig något som var korrekt. Solen ger skador vid solförmörkelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback