Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-20, 02:15
  #37
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Jag brukar faktiskt stirra på solen ganska ofta och har gjort det i alla mina år. Jag tycker det är fascinerande då det ser ut som att solen snurrar i 9000 varv i minuten, jag har inte märkt av något av att ha kollat. Visst man blir halvt blind närmaste 10 minuterna och ser bara en gul fläck vart man än kollar, men det går över ganska fort efter det och allt är som normalt.

Antingen har vi finländare något fantastiskt skydd mot solen eller så är det helt safe att kolla direkt mot solen.


Även efter ett "JAG"-avsnitt så brukar jag dra snabbt med handen framför ansiktet upp och ner. Enligt det avsnittet (med Patrick Labyorteaux AkA Bud Roberts, Jr) så är det för att man ska kunna se spionsateliter lättare, vilket jag inte tror på men jag har testat det flera gånger, det är mer ansträngande för ögonen men inget har hänt.
__________________
Senast redigerad av Slitet-Golv 2015-03-20 kl. 02:18.
Citera
2015-03-20, 02:18
  #38
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Jag brukar faktiskt stirra på solen ganska ofta och har gjort det i alla mina år. Jag tycker det är fascinerande då det ser ut som att solen snurrar i 9000 varv i minuten, jag har inte märkt av något av att ha kollat. Visst man blir halvt blind närmaste 10 minuterna och ser bara en gul fläck vart man än kollar, men det går över ganska fort efter det och allt är som normalt.

Antingen har vi finländare något fantastiskt skydd mot solen eller så är det helt safe att kolla direkt mot solen.

Jag skulle rekommendera dig att sluta med det där. Så intressant är det inte att se solen och den ser lika dant ut dag ut och dag in. En vacker dag (eller regnig, vad fan vet jag) kommer du kanske få problem med synen och då ångra dig djupt.
Citera
2015-03-20, 08:19
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Jag brukar faktiskt stirra på solen ganska ofta och har gjort det i alla mina år. Jag tycker det är fascinerande då det ser ut som att solen snurrar i 9000 varv i minuten, jag har inte märkt av något av att ha kollat. Visst man blir halvt blind närmaste 10 minuterna och ser bara en gul fläck vart man än kollar, men det går över ganska fort efter det och allt är som normalt.

Antingen har vi finländare något fantastiskt skydd mot solen eller så är det helt safe att kolla direkt mot solen.


Även efter ett "JAG"-avsnitt så brukar jag dra snabbt med handen framför ansiktet upp och ner. Enligt det avsnittet (med Patrick Labyorteaux AkA Bud Roberts, Jr) så är det för att man ska kunna se spionsateliter lättare, vilket jag inte tror på men jag har testat det flera gånger, det är mer ansträngande för ögonen men inget har hänt.

"Jag har gått balansgång 100 gånger utan att jag ramlat. Alltså kan det inte vara farligt."

Felaktigt resonemang
Citera
2015-03-20, 12:21
  #40
Medlem
TokyoBarns avatar
Ingen person som lyckats bli blind av att kolla på solen? Måste ju funnits någon unge där ute som tänkt "oh pappas teleskååååp, undrar om man ser lågorna på solen höhö"

Sen dagen efter "William 12 år blev blind av den livsfarliga stirra på solen leken, william talar ut"

-"ja jag ville bara se solen i närbild, allting gick väldigt fort, efter ett tag såg jag aldrig solen mer, och inte min mamma iheller"
__________________
Senast redigerad av TokyoBarn 2015-03-20 kl. 12:31.
Citera
2015-03-20, 15:00
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokyoBarn
Ingen person som lyckats bli blind av att kolla på solen? Måste ju funnits någon unge där ute som tänkt "oh pappas teleskååååp, undrar om man ser lågorna på solen höhö"

Sen dagen efter "William 12 år blev blind av den livsfarliga stirra på solen leken, william talar ut"

-"ja jag ville bara se solen i närbild, allting gick väldigt fort, efter ett tag såg jag aldrig solen mer, och inte min mamma iheller"

Fotokemiska skador på näthinnan är ju väl dokumenterade även om det oftast är på grund av laser och olyckor (folk tenderar inte att frivilligt stirra in i solen). Sen kan man ju få kollagenskador av intensivt UV-ljus i ögonen och då är det ju inte fullt så roligt att ha stirrat på solen. Gör det ont eller är obehagligt att titta på Solen så är det ju ett par hundra års evolutions sätt att säga "ge fan".
Citera
2015-03-20, 15:40
  #42
Avstängd
Folk verkar tror att det är farligare att titta på solen när det är solförmörkelse
Citera
2015-03-20, 16:34
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divad88
Folk verkar tror att det är farligare att titta på solen när det är solförmörkelse

Det är det ju också, men inte på det sättet folk tror. Risken är nämligen att andra runtomkring dig också gör det och eftersom din egen uppmärksamhet också är begränsad ökar därmed risken att bli påkörd, spetsad av ett paraply eller något annat otrevligt.
Citera
2015-03-20, 17:36
  #44
Medlem
Terugflitss avatar
Jag har haft svetsblänk några gånger, och det är fan inte skönt. Det känns som man har en näve grus i ögonen! Så inte är det bra att titta in i solen heller.
Citera
2015-03-20, 18:01
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divad88
Folk verkar tror att det är farligare att titta på solen när det är solförmörkelse

Kan mycket väl stämma. Vid solförmörkelse kan man titta på solen men förmörkelsen släpper gradvis så folk märker inte när det bli för obehaglig och fortsätta stirra på solen tills det är försent!
Citera
2015-03-20, 18:31
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divad88
Folk verkar tror att det är farligare att titta på solen när det är solförmörkelse
Inte så konstigt när man alltid säger att det är farligt att kolla på solförmörkelse, men man säger nästan aldrig att det är farligt att kolla på solen. Jag trodde också förut att ljuset på nåt sätt fokuseras mer till ett starkt laserljus eller nåt när det är solförmörkelse.
Citera
2015-03-29, 00:51
  #47
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
"Jag har gått balansgång 100 gånger utan att jag ramlat. Alltså kan det inte vara farligt."

Felaktigt resonemang

'


Det beror ju på hur högt det är och hur bred stolpen är
Citera
2015-04-12, 05:12
  #48
Medlem
ze_bandits avatar
Intressant tråd, har själv funderat över det här i samband med solförmörkelsen som skedde nyligen. Efter lite snabbt googlande och artikel skummande kan jag spika fast följande.

* Nyhetsartiklar i Europa i samband med solförmörkelser fullständigt skriker om att du absolut inte ska kolla direkt mot solen för att du löper stor risk att bli blind eller permanent synskadad.

* Ingen har någonsin blivit blind genom att stirra mot solen.

* Mot slutet av 60-talet i Kalifornien publicerades det en nyhetsartikel där man påstod att fyra stycken studenter hade fått permanenta skador på vävnaden i ögat efter att ha stirrat mot solen under påverkan av LSD. Dom fick en svart fläck i deras synfält på den punk dom fokuserade mot. Den har i nutid blivit bevisad vara en bluff, komplett med ett erkännande från en Dr. Yoder. Iallafall den här artikeln publicerades på nytt med jämna mellanrum av större tidningar och varje gång var den ännu mer förvrängd med fler skräckhistorier. Och vi vet ju allihopa vilket rövslickeri som sker här i Sverige för Amerikanska nyheter.

* Thomas Harriot studerade solfläckar 1610 genom ett teleskop, han upplevde nedsatt syn i några timmar innan det återgick till det normala. Isaac Newton kollade på solen genom en spegel, han upplevde besvär i några dagar innan det återgick till det normala.

Alltså jag fattar inte varifrån det här kommer, verkar ju inte finnas några som helst konkreta bevis överhuvudtaget? Visst kollar du mot solen mer än vanligt så kanske du har besvär i några dagar, vilket jag fick uppleva under senaste solförmörkelsen, men du blir knappast blind eller får permanenta skador. En annan sak som kan vara värt att tas upp är tallkottskörteln. Den moderna medicinen visar att denna körtel innehåller celler som kan mäta ljus. Den har även andra funktioner såsom melatonin produktion. Det är även denna körtel som suger åt sig fluor som en svamp, studier visar att den mjuka vävnaden i en vuxen människas tallkottkörtel innehåller mer fluor än någon annan mjuk vävnad i den mänskliga kroppen. Faktum är att nivåerna av flour som återfanns i tallkottkörteln var tillräckligt höga för att hämma våra livsnödvändiga enzymer.

"University of Surrey i England valde att fortsätta sin studie, och undersöka hur flour i vatten kan påverka tallkottkörteln och melatoninproduktionen. Resultatet var att det flour som finns i vatten är långt mycket mer än det som är skadligt för oss. Lägg då till tandkräm med flour, munskölj m.m. samt alla klorkällor, så är problematiken ett sannolikt faktum."

Tallkottskörteln kallas även vårat själscentra, och har en lång tradition av "hyllning" eller vad man ska kalla det, genom historian. Egyptierna, Grekerna, Romarna, Indierna, ja även självaste Vatikanen (öppet för spekulationer, Vatikanen hyllar själscentra som finns i varenda människa och samtidigt säger att åtkomst till gud sker endast genom prästerskapet.) Läs mer om detta här.

Jag försöker inte desperat hitta något sorts samband här, men kan inte låta bli när man har korten på bordet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback