Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-15, 13:09
  #13
Medlem
Aimberts avatar
Jag tycker att Slottsviken verkar vara ett intressant bolag. Det finns dock ett antal, större och mindre, frågetecken för mig:

- VD Jakob Österberg äger (direkt och indirekt) 100 % av aktierna i Lackarebäcksbolagen. Lackarebäck äger fastigheter, inom samma geografiska marknad som Slottsviken. Slottsviken och Lackarebäcksbolagen har dessutom haft affärer där Lackarebäck sålt fastigheter till Slottsviken. Risken för agent/principal-problematik känns enorm.

- Man har "Övriga externa kostnader" som om ungefär 2 miljoner på årsbasis. Givet företagets och organisations storlek känns detta enormt högt. Oklart vad det är som gör att kostnaderna är så pass höga. En viss del är förstås revisions- och bokföringsarvoden. En annan del är rimligen kontorshyra. De har kontor på en bra adress i Göteborg, men kontoret borde rimligtvis vara mycket litet med tanke på att det bara finns en anställd. Frågan är dock hur man kommer upp i två miljoner. Förra kvartalet hade slutat med ett positivt resultat om "Övriga externa kostnader" hade varit på en mer rimlig nivå.

- Freefloaten är extremt liten. Eftersom bolaget är så litet är det svårt att köpa på sig några innehav att tala om. Spreaden mellan A- och B-aktierna blir också horribel.
__________________
Senast redigerad av Aimbert 2015-10-15 kl. 13:15.
Citera
2015-10-15, 14:30
  #14
Medlem
Aimberts avatar
Jakob Österberg är också (vad jag kan förstå) operativ som VD i Lackarebäck. Förutom den tidigare nämnda jävsproblematiken kan man ifrågasätta tidsprioriteringen. Om uppdraget i Slottsviken inte kräver att han arbetar heltid kanske man inte ska ha avlöna en VD på heltid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback