Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-04, 20:15
  #1
Medlem
Jag har det lite sådär nu för en gångs skull och skulle vilja tillfälligt förbättra min situation. Förr vet jag att vissa mindre nogaräknade människor köpte kvitton för att kunna dra av i sin verksamhet. Till saken hör att jag har möjlighet att komma över en del kvitton, till exempel bensinkvitton för att styrka en falsk körjournal och liknande kvitton som kan användas för avdrag. Dessutom har jag en konsultverksamhet registrerad, vilket gör att man kan få en faktura på några timmar och därmed även kunna dra av beloppet som kvittona kostar.

Fungerar inte det längre eller? Och handen på hjärtat, hur olagligt är det egentligen? Jag menar, jag skiter väl i vad kunden gör med sina små papperslappar efter köpet, det kan väl rimligen inte vara mitt ansvar?

Och framför allt, om det fungerar, var hittar man kunden?
Citera
2013-07-04, 21:22
  #2
Medlem
Kom igen nu, 100 visningar och ingen vet? Är det moraliska betänkligheter eller? På ett forum där 90 % av användarna använder droger, jösses...
Citera
2013-07-05, 00:29
  #3
Medlem
I teori fungerar det förmodligen. I verkligheten blir det mer komplicerat. Vad för typ av kvitton ar det osv. Man kan inte göra avdrag pa hur mycket bensin som helst. Dyra inventarier daremot hade nog lockat mer.

Hur du ska hitta köpare? Jag har inte den blekaste, bekantskapskretsen typ. Det dar ar nog inget du bestammer dig för att bli, utan nagot du snubblar in i. Du kan ju om du vill alltid testa att öppna en webbshop med alla möjliga sorters kvitton, fragan ar om du kan bli atalad för medhjalp eller förberedelse isafall.

Det ar iallafall inget du kommer tjana nagra direkta pengar pa, mer an jobb an du tjanar.
Citera
2013-07-05, 09:40
  #4
Medlem
Jag kan ordna lunchkvitton (representation), bensinkvitton, kvitton på olika former av inventarier och en del annat.

Om vi säger såhär, just nu hade några hundra extra i månaden inte varit helt fel.
Citera
2013-07-13, 16:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Kom igen nu, 100 visningar och ingen vet? Är det moraliska betänkligheter eller? På ett forum där 90 % av användarna använder droger, jösses...


90% tror du verkligen det. snarare MAX 10%


och nej ingen vill köpa dina sketna kvitton, fakturor däremot kanske någon vill köpa men dom som fuskar vet redan hur dom ordnar det för sig så dom behöver ändå inte din hjälp,

tard
Citera
2013-07-15, 10:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Och handen på hjärtat, hur olagligt är det egentligen?

Handen på hjärtat, jätteolagligt.

Att plocka pengar ur ett bolag med falska kvitton är bokföringsbrott, bedrägeri, skattebrott och ev. trolöshet mot huvudman. Överstiger summorna några hundra tusen eller om det görs systematiskt under längre tid kan du lägga "grovt" framför samtliga brott.

Det är också ganska enkelt att nysta upp dylika fulheter vid revision genom att bara jämföra bokföring med aktivitet på företagets och personens bankkonton och ev. ett stickprov hos handlarna som kvittona kommer ifrån. Vad jag vet räcker misstanke om skattebrott av normalgraden (ej grovt) för husrannsakan.

Presumptiva köpare av dina kvitton kommer vara videoaffärer (läs: pengatvätterier) ägda av organiserad brottslighet och andra företagare i lagens skymningsland. Fråga dig om du verkligen vill göra affärer med dem.
Citera
2013-07-22, 02:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Handen på hjärtat, jätteolagligt.

Att plocka pengar ur ett bolag med falska kvitton är bokföringsbrott, bedrägeri, skattebrott och ev. trolöshet mot huvudman. Överstiger summorna några hundra tusen eller om det görs systematiskt under längre tid kan du lägga "grovt" framför samtliga brott.

Det är också ganska enkelt att nysta upp dylika fulheter vid revision genom att bara jämföra bokföring med aktivitet på företagets och personens bankkonton och ev. ett stickprov hos handlarna som kvittona kommer ifrån. Vad jag vet räcker misstanke om skattebrott av normalgraden (ej grovt) för husrannsakan.

Presumptiva köpare av dina kvitton kommer vara videoaffärer (läs: pengatvätterier) ägda av organiserad brottslighet och andra företagare i lagens skymningsland. Fråga dig om du verkligen vill göra affärer med dem.
Om jag säljer papperslapparna till någon så lär det väl knappast vara bokföringsbrott eller? Jag vet mycket väl att den jag säljer till begår lagbrott, men om jag säljer ett antal kilo returpapper till någon är det väl knappast min ensak vad köparen använder det till?
Citera
2013-07-22, 02:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilknugen
90% tror du verkligen det. snarare MAX 10%


och nej ingen vill köpa dina sketna kvitton, fakturor däremot kanske någon vill köpa men dom som fuskar vet redan hur dom ordnar det för sig så dom behöver ändå inte din hjälp,

tard
Taxikvitton var i alla fall populärt förr, förbannade spån. Samma sak med bensinkvitton och dylikt. Sedan använde jag kvitton som ett samlingsbegrepp, men låt oss då kalla det för "verifikationer" istället, den bokföringstekniska termen.

Den som fuskar köper ju kvitton av andra för en bråkdel av totalsumman, det är ju det som är den förbannade poängen ju!

Ge fan i att vara otrevlig när du uppenbarligen inte vet ett jävla något.
Citera
2013-07-22, 11:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Om jag säljer papperslapparna till någon så lär det väl knappast vara bokföringsbrott eller? Jag vet mycket väl att den jag säljer till begår lagbrott, men om jag säljer ett antal kilo returpapper till någon är det väl knappast min ensak vad köparen använder det till?

Det kallas medhjälp. Du kan ju försöka hävda att du inte hade någon aning om vad personen du sålde kvittona till skulle använda dem till, men det faller lite på sin orimlighet. En domstol skulle ganska lätt kunna hävda att du rimligen borde insett att det enda din köpare kunde göra med dina kvitton var att skapa förfalskade transaktioner. Och speciellt när du säljer kvittona är det uppenbart att du vet att de har ett värde och då blir det extra svårt att försöka dra din "jag gav han ju bara en säck med returpapper" vals.

Bottom line, ditt föreslagna förfarande är olagligt hos båda parter. De som gör detta gör det med förhoppningen att det inte skall upptäckas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback