Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-04, 15:40
  #1
Medlem
Egentligen efterlyser jag en tråd från admin där man kan posta sina frågor om djur och natur (sådana som kan kan förklaras med kortare svar) så slipper man göra en ny tråd vid varje fråga.

Jag har hört att ormar kan jaga/förfölja människor efter att de t.ex. blir påtrampade eller utsatta för "inträngda situationer". Är detta sant och hur vanligt är det att ormar slingrar efter människor? Att de hugger i självförsvar är jag med på, men att de förföljer människan?

Sen undrar jag med vad man kan så att säga avgifta deras gift. (Kanske beror på vilken orm?) Om de t.ex. hugger efter en stock och det förekommer gift på stocken, hur kan man neutralisera detta för att det inte ska ha någon effekt på människor?
Citera
2013-07-04, 16:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Jag har hört att ormar kan jaga/förfölja människor efter att de t.ex. blir påtrampade eller utsatta för "inträngda situationer". Är detta sant och hur vanligt är det att ormar slingrar efter människor? Att de hugger i självförsvar är jag med på, men att de förföljer människan?

Sen undrar jag med vad man kan så att säga avgifta deras gift. (Kanske beror på vilken orm?) Om de t.ex. hugger efter en stock och det förekommer gift på stocken, hur kan man neutralisera detta för att det inte ska ha någon effekt på människor?

Det är inte omöjligt att till exempel kobror, skallerormar, mambor och andra stora ormar agerar på det viset, i och med att de är kända för att bli extremt aggressiva om de störs. Svarta mambor kan till och med slingra ikapp en människa om de får upp tillräckligt med fart.

Att svenska ormar skulle agera på det viset tror jag däremot inte är sant, jag har under mina många år i skogen aldrig ens hört talas om det.

När det kommer till avgifta giftet så vet jag inte riktigt vad du menar, det ska väl bara vara att skölja av stocken med vatten till giftet tvättats bort?
Citera
2013-07-04, 18:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Det är inte omöjligt att till exempel kobror, skallerormar, mambor och andra stora ormar agerar på det viset, i och med att de är kända för att bli extremt aggressiva om de störs. Svarta mambor kan till och med slingra ikapp en människa om de får upp tillräckligt med fart.

Att svenska ormar skulle agera på det viset tror jag däremot inte är sant, jag har under mina många år i skogen aldrig ens hört talas om det.

När det kommer till avgifta giftet så vet jag inte riktigt vad du menar, det ska väl bara vara att skölja av stocken med vatten till giftet tvättats bort?


Tack för ditt svar RatosPipa och för att du delar med dig av dina erfarenheter. Vad gäller giftet, är det så enkelt som att bara skölja bort det? Så om man har något klädesplagg som fått gift på sig så går det att ta på sig igen riskfritt efter tvätt?
Och om jag ställer frågan på det här sättet, om vi tar händelsen med stocken igen, hur länge är giftet på den giftigt för människan, d.v.s. hur länge verkar det ungefär? (gift från de giftigare ormarna)
Citera
2013-07-04, 18:45
  #4
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Egentligen efterlyser jag en tråd från admin där man kan posta sina frågor om djur och natur (sådana som kan kan förklaras med kortare svar) så slipper man göra en ny tråd vid varje fråga.

Jag har hört att ormar kan jaga/förfölja människor efter att de t.ex. blir påtrampade eller utsatta för "inträngda situationer". Är detta sant och hur vanligt är det att ormar slingrar efter människor? Att de hugger i självförsvar är jag med på, men att de förföljer människan?

Sen undrar jag med vad man kan så att säga avgifta deras gift. (Kanske beror på vilken orm?) Om de t.ex. hugger efter en stock och det förekommer gift på stocken, hur kan man neutralisera detta för att det inte ska ha någon effekt på människor?

Som tidigare nämnts så kan den svarta mamban röra sig mycket snabbt på marken och det har rapporterats att den faktiskt jagat människor.

Ormgift som hamnar utanför ormen men som inte injicerats i människokroppen förstörs ganska snabbt. Ormgift består av ett antal olika toxiner som alla är känsliga för temperatur, kemikalier, fukt och torka och giftet bryts ner spontant ganska snabbt.
Citera
2013-07-04, 22:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Som tidigare nämnts så kan den svarta mamban röra sig mycket snabbt på marken och det har rapporterats att den faktiskt jagat människor.

Ormgift som hamnar utanför ormen men som inte injicerats i människokroppen förstörs ganska snabbt. Ormgift består av ett antal olika toxiner som alla är känsliga för temperatur, kemikalier, fukt och torka och giftet bryts ner spontant ganska snabbt.


Tack för ditt svar Moltas666. Har du mellan tumme och pekfinger någon ungefärlig tid på hur mycket det kan röra sig innan giftet förstörs?

Skulle man kunna säga detsamma om skorpiongift?
Citera
2013-07-04, 23:40
  #6
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Tack för ditt svar Moltas666. Har du mellan tumme och pekfinger någon ungefärlig tid på hur mycket det kan röra sig innan giftet förstörs?

Skulle man kunna säga detsamma om skorpiongift?

Jag är kemist och inte herpetolog och jag känner att tidsangivelser från min sida blir väldigt godtyckliga.

Hör efter med moderator najas!
Citera
2013-07-04, 23:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag är kemist och inte herpetolog och jag känner att tidsangivelser från min sida blir väldigt godtyckliga.

Hör efter med moderator najas!

Okej, då är jag med. Får se om fler svarar här i tråden.
Citera
2013-07-14, 12:11
  #8
Medlem
Zanizailas avatar
Måste fråga varför de här frågorna verkar så viktiga för dig. Hur ofta biter och injicerar en orm en stock eller klädesplagg (som jag antar att man inte har på sig, för då skulle du nog bli perforerad också)?
De biter det de upplever som byte (litet och rör sig, och luktar som fågel, gnagare, eller något annat litet djur), eller hot (stort och rör sig, och låter den inte vara ifred).
Citera
2013-07-14, 18:55
  #9
Medlem
Blå Rutas avatar
Giftet är proteiner och kan ha lite olika effekt. Men poängen med giftet är att injicera det i någon och sedan far det runt i blodomloppet och förstör skit. Ute i vida världen tror jag inte det kan orsaka särskilt mycket förutom kanske irritation på huden. Men proteiner är organiska och kommer snabbt förstöras. Du kan lugnt sitta på en stock även om du såg en orm bita stocken förra hösten. Ormgift kan drickas utan problem (så länge man inte har magsår eller annat som tillåter giftet att komma in i kroppen på annat sätt. Vårt matsmältningssystem bryter snabbt ned proteinerna i sina beståndsdelar och gör det ofarligt.

Tvätta eventuellt kläder i tvättmaskinen och låt bli att knugga tyget mot ögonen innan du gjort det. Om du är osäker på hur farligt det är så råder jag dig att låta bli att knugga det påverkade tyget mot ögonen så länge du minns att ormen bet där. När du glömt bort det så är det nog med marginal ofarligt.

Lite mer om ormgift: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ormgift
Citera
2016-11-24, 16:47
  #10
Medlem
darkreapers avatar
Hej! Jag har redan en kungspyton. NU har jag en fråga här...tänkte köpa en till orm och jag har lite krav på att
1. Den ska vara så liten som möjligt...
2. Inte vara giftig alls som tex en trynsnok....vet att det inte är dödligt gift och dom bara är baktandsgiftiga men ändå....
3. Den ska va lätt att ta hand om och inte vara agressiv. Alltså gå att ta upp och hålla på med...runt 40-50 cm lång vore ju perfekt men jag vet inte om det finns så många riktigt...funderat på en sandboa men dom ser man aldrig ens för dom är nedgrävda under sanden hela tiden...funderat på en trynsnok men det negativa som jag inte vill ha med är att dom är baktandsgiftiga....själv bryr jag mig inte men min tjej gör....
Citera
2016-11-25, 16:15
  #11
Avstängd
Furubords avatar
Jag lider av en patologisk spindelskräck, men ormar skiter jag i.

Jag brukade springa en mil och passerade ett bergsparti längst uppe på mitt löparpass, och det var ofta mängder av ormar, både huggormar och kopparsnokar som låg där och solade sig.

Jag kommer ihåg det så väl för jag sa alltid "hej orm" när jag kutade förbi det stället.

Jag vet inte vad det beror på? Tidigare har jag dödat spindeln direkt, men nu låter jag han gå.

"-visa dig inte när jag sitter på tjottan brukar jag tänka.. "
__________________
Senast redigerad av Furubord 2016-11-25 kl. 17:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback