Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2013-10-02, 23:26
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FenderMeddle
Snarare än att en grönsak ensam innehåller så mycket näringsämnen att du aldrig behöver äta mer, är det nog så att annan mat innehåller mycket skit. Det handlar inte om att grönsaker är magiska och helt fantastiskt fulla av allt du behöver, utan om alla de restprodukter som uppkommer iochmed att du käkar den där pizzan, köttbiten eller vad tusan du nu käkar. Grönsaker och rukt är "rena", annan mat är det inte på samma sätt. Så nej, det är inte humbug.

FÖRUTOM detta är grönsaker och frukt väldigt rikt på vitaminer och mineraler jämfört med annan mat, så argumenten för att käka grönt på det sättet är ju rätt starka, så länge du inte vill se ut som Arnold Swarzeneger (stavning?). Då får du nog satsa på en biff/anabola-diet istället. Må väl!
Du är en grönsak. Totalt jävla dum i huvudet. Kan du inte se på siffrorna att grönsaker INTE är rika på vitaminer? Varför kan du inte det? Tala om var din defekt sitter i skallen.
Citera
2017-03-14, 18:24
  #74
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungoBongo
Jag är ingen stackare, det är du som är dum i huvudet. Grönsakssoppa innehåller mest vatten och knappt några vitaminer.

RDI= Rekommenderat dagligt intag

100 gram grönsakssoppa:


Folat 4 µg 200 2.0 %
Niacinekvivalenter 0.6 mg
Retinol 0 µg
(Retinolekvivalenter) Vitamin A 18.3 %
(Tiamin) Vitamin B1 0.02 mg 1.8 %
(Riboflavin) Vitamin B2 0.02 mg 1.4 %
(Niacin) Vitamin B3 0.4 mg 2.5 %
Vitamin B6 0.02 mg 1.4 %
Vitamin B12 0 µg 0.0 %
Vitamin C 1 mg 1.3 %
Vitamin D 0 µg 0.0 %
Vitamin E 0.1 mg 0.8 %
Vitamin K - µg 75

1 liter grönsakssoppa (En stor portion)

Folat 4 µg 20 %
Niacinekvivalenter 0.6 mg
Retinol 0 µg
(Retinolekvivalenter) Vitamin A 183 %
(Tiamin) Vitamin B1 18 %
(Riboflavin) Vitamin B2 14 %
(Niacin) Vitamin B3 5 %
Vitamin B6 14 %
Vitamin B12 0.0 %
Vitamin C 13 %
Vitamin D 0.0 %
Vitamin E 8 %
Vitamin K - µg 75

Är det vad du kallar nyttigt? Svara på frågan med fakta och rimliga tankegångar.
Poängen med frukt och grönt är inte att få i sig protein (som bekant innehåller frukt och grönt sällan någon större mängd protein, förutom sojabönor och hampafrön, som är bra proteinkällor), utan snarare äter man frukt och grönt för att få i sig kostfibrer och vitamineraler (alltså mikronutrienter). Sedan finns det massa andra icke-essentiella näringsämnen, så kallade fytokemikalier, fytonutrienter, antioxidanter osv. Detta är näring som man absolut inte behöver, men som är jävligt nyttiga att få i sig. Bra exempel är fytoöstrogener (särskilt av den sortens fytoöstrogener som finns i framförallt sojabönor), lykopen (tomat), theobromin (rå choklad), bioflavoner (citrusfrukter) osv.

Kostfibrer är bra för att motverka olika magrelaterade cancersjukdomar (t.ex. analcancer), och fytoöstrogener/lykopene är bra för att motverka bröst- och prostatacancer bland annat. Finns givetvis fler antioxidanter och annat nyttigt i frukt och grönt, men detta är hur som helst varför veganer har betydligt lägre risk för cancer och rent allmänt mår bättre och lever längre än köttätare.

Om man däremot försöker hävda att man inte ska äta frukt bara för att man inte får i sig 90 gram protein från 100 gram isbergssallad, då är man typ tappad på golvet.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-03-14 kl. 18:28.
Citera
2017-03-24, 22:52
  #75
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Finns givetvis fler antioxidanter och annat nyttigt i frukt och grönt, men detta är hur som helst varför veganer har betydligt lägre risk för cancer och rent allmänt mår bättre och lever längre än köttätare.

Om man däremot försöker hävda att man inte ska äta frukt bara för att man inte får i sig 90 gram protein från 100 gram isbergssallad, då är man typ tappad på golvet.

Min erfarenhet är den motsatta. De veganer jag känner (eller snarare kände) privat har under sina karriärer blivit efterblivna allihop, så något oersättligt in meat-ämne är det uppenbart att ärthjärnorna gått miste om. Veganism överhuvudtaget är egentligen inget annat än iGnorant mainstreamförnekelse av den fakta att människan varit rovdjur i hela sin historia, och idag existerar pga attentionwhorism och politisk korrekthet. Även transsexualismen, som bland småbarn exploderade nästan parallellt med gräsätarutbrottet, har i allra högsta grad speglat av sig på dessa mainstreamveganer då även transsexualismen gått mainstream. De mineraler hjärnan går miste om orsakar sannerligen någon form av avbrott i den intellektuella utvecklingen hos dessa.

Skona gräshelvetet för fan!

Nu är det iofs mainstreambimbos i mitt post-umgänge som givit mig den uppfattningen, så jag hoppas jag är felinformerad. Men man börjar ju oroa sig

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Om man däremot försöker hävda att man inte ska äta frukt bara för att man inte får i sig 90 gram protein från 100 gram isbergssallad, då är man typ tappad på golvet.
Så ju mer gräs man håller med om att man måste äta för att få i sig 90g protein, desto smartare blir man?
__________________
Senast redigerad av avc 2017-03-24 kl. 23:02.
Citera
2017-05-01, 19:28
  #76
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungoBongo
Så varför skall man äta frukt och grönt enligt många? "Oh, nu sitter jag här med en fruktsallad och tror att jag är jättenyttig" Djävla bluff och självbedrägeri.


Fibrer för att matsmältningen och tarmarna behöver det för att fungera, för lite fibrer i maten och du blir hård i magen.

Sen undrar jag hur du ska få i dig vitaminer, mineraler och spårämnen om du inte vill äta frukt och grönt?

Det går att undvika frukt och grönt under många år, men du ökar risken att få diverse sjukdomar. Exempelvis kronisk inflammation i sköldkörteln kan drabba folk som äter ensidigt. Det verkar bra onödigt... och så kan inflammation i sköldkörteln orsaka följdsjukdomar som reumatism. Plötsligt är du en person med flera sjukdomar, obotliga och måste medicineras resten av livet, bara för att du slarvade med intag av frukt och grönt under många år... bra onödigt..
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2017-05-01 kl. 19:31.
Citera
2017-05-01, 20:59
  #77
Medlem
olavikostalainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Min erfarenhet är den motsatta. De veganer jag känner (eller snarare kände) privat har under sina karriärer blivit efterblivna allihop, så något oersättligt in meat-ämne är det uppenbart att ärthjärnorna gått miste om. Veganism överhuvudtaget är egentligen inget annat än iGnorant mainstreamförnekelse av den fakta att människan varit rovdjur i hela sin historia, och idag existerar pga attentionwhorism och politisk korrekthet. Även transsexualismen, som bland småbarn exploderade nästan parallellt med gräsätarutbrottet, har i allra högsta grad speglat av sig på dessa mainstreamveganer då även transsexualismen gått mainstream. De mineraler hjärnan går miste om orsakar sannerligen någon form av avbrott i den intellektuella utvecklingen hos dessa.

Skona gräshelvetet för fan!

Nu är det iofs mainstreambimbos i mitt post-umgänge som givit mig den uppfattningen, så jag hoppas jag är felinformerad. Men man börjar ju oroa sig


Så ju mer gräs man håller med om att man måste äta för att få i sig 90g protein, desto smartare blir man?

Bara för att ditt "post-umgänge" är mainstreambimbos som postar bilder på fjortissidor gör dig avundsjuk betyder det inte att någon bryr sig, du är hjärndöd som varit med dem från början.

OT:
Frukost:
Dryck
Spirulina, Chlorella

Gröt
Valnötter, Hampafrön, Linfrön, Havregryn, Dadlar, Fikon, Plommon, Kanel, Vanilj, Salt.

Lunch:
Mix (1.5kg totalt)
Qinoa, Morötter, Sötpotatis, Broccoli, Blomkål, Ärtor, Zucchini, Selleri, Linser, Palsternackor, Tomater, Grönkål, Roccula, Rödbeta, Rödlök, Kikärtor, Mungbönor, Ingefära

Middag: Smoothie (Blåbär, Hallon, Banan, Chiafrön, Jordgubb)

Slå in allt detta i din lilla mätare som tar GAMMAL DATA versus de två McDonalds menyer du äter per dag och inse vad fan du håller på med

"Innehållet kommer från Livsmedelsverkets Livsmedelsdatabas 2015-01-19."
__________________
Senast redigerad av olavikostalainen 2017-05-01 kl. 21:07.
Citera
2017-05-01, 21:17
  #78
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olavikostalainen
Bara för att ditt "post-umgänge" är mainstreambimbos som postar bilder på fjortissidor gör dig avundsjuk betyder det inte att någon bryr sig
Du har helt rätt; ingen bryr sig. Och du brydde dig. Möt verkligheten: du är ingen.

Citat:
Ursprungligen postat av olavikostalainen
du är hjärndöd som varit med dem från början.
Att jag inte tidigare insett att veganer är lika hjärndöda som dig själv beror på naturens gång: man lär så länge man lever. Att du inte förstår såpass basal logik beror inte på att människan är fullärd vid födseln, utan just på att du är vegan och att din hjärna tillika verklighetsuppfattning är lika defekt som hos alla andra veganer på planeten. Och med det har vi bekräftelse på våra fördomar

Citat:
Ursprungligen postat av olavikostalainen
OT:
Ingen är intresserad av off-topic, din iGnoranta iDiot. Håll dig till ämnet.
__________________
Senast redigerad av avc 2017-05-01 kl. 21:22.
Citera
2017-05-01, 21:39
  #79
Medlem
olavikostalainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Att jag inte tidigare insett att veganer är lika hjärndöda som dig själv beror på naturens gång: man lär så länge man lever. Att du inte förstår såpass basal logik beror inte på att människan är fullärd vid födseln, utan just på att du är vegan och att din hjärna tillika verklighetsuppfattning är lika defekt som hos alla andra veganer på planeten. Och med det har vi bekräftelse på våra fördomar

Argumentera varför kött är nyttigare än grönsaker och hur det bidrar till miljöpåverkan.
Citera
2017-05-01, 21:50
  #80
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olavikostalainen
Argumentera varför kött är nyttigare än grönsaker och hur det bidrar till miljöpåverkan.
Du är en sån förebild för veganer. Ge mig en enda giltig anledning att argumentera när "ingen bryr sig"?
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback