Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-07-03, 13:14
  #1
Medlem
Svizzeras avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/al...cle17065510.ab

Ja enligt aftonpravda vill den tydligt förvirrade professorn i straffrätt vid Stockholms universitet, Madeleine Leijonhufvud, införa fängelsestraff eller böter för de föräldrar som dricker alkohol inför sina barn. Ett system som skulle fungera ungefär som när man kör bil med alkohol i blodet. Med andra ord: dricker du öl framför tv:n en fredagkväll och dina barn är hemma så måste du räkna med att polisen kan göra husrannsakan och ta in dig för blodprov och att du sedan döms till fängelse. Våra redan fullproppade fängelser kommer fyllas av hederliga svenskar som, vilket 90% av befolkningen faktiskt då och då gör, druckit alkohol.

Alkoholister, vilket jag misstänker att Madeleine egentligen vill komma åt, kommer knappast sluta dricka alkohol i sina egna hem om detta skulle införas, däremot borde man i större utsträckning koppla in sociala myndigheter om barn far illa på något sätt, men de möjligheterna finns ju redan i dag.

Vad säger flashback om detta förslag? Är det rimligt att införa fängelsestraff? Vad jag vet så finns det alkoholister som faktiskt är bra på att ta hand om sina barn, även om de just är alkoholister och borde veta bättre.

Kan någon snäll moderator kanske lägga upp en omröstning med frågan "Vill du att Sverige inför fängelsestraff för de föräldrar som dricker alkohol?". Svar "ja" eller "nej".
Citera
2013-07-03, 13:17
  #2
Avstängd
CrackThiss avatar
90% kommer svara nej
10% kommer svara ja

Frågan är absurd, ingen kan tro på denna korkade lag?
Citera
2013-07-03, 13:19
  #3
Medlem
Kommer knappast att landa.

Men det skulle väl i praktiken inte heller te sig som så som du beskriver. Det skulle mer handla om barnet/n verkligen far illa ut (så pass mycket att grannar eller närstående blir oroliga och anmäler situationen).
Citera
2013-07-03, 13:20
  #4
Medlem
alroberts avatar
Haha tycker det kommer upp mer korkade lagförslag hela tiden.. Självklart är det en bra sak för dom som blir snorpackade och bråkar/slåss men om Svensson korkar upp en vinare till köttet så ska det inte behöva storma in en trupp i huset.. Idiotiskt
Citera
2013-07-03, 13:30
  #5
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Haha tycker det kommer upp mer korkade lagförslag hela tiden.. Självklart är det en bra sak för dom som blir snorpackade och bråkar/slåss men om Svensson korkar upp en vinare till köttet så ska det inte behöva storma in en trupp i huset.. Idiotiskt

Precis och det är såna följder det kan få att ena föräldern avnjuter ett glas rött till maten och in stormar polisen. Bråkar ocj härjar fulla föräldrar så funkar väl soc bra som det gör idag?
Citera
2013-07-03, 13:32
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Jag är ett stort fan av att inom hemmets väggar så ska man få göra i stort sett vad som helst som inte skadar någon annan allvarligt. Att dricka ett glas vin till maten eller en drink i soffan på fredagkvällen skadar givetvis ingen och en sån här lag kommer givetvis inte hjälpa barn som har missbrukande föräldrar. Tror man det så tror man även att svensk narkotikalagstiftning hindrar folk från att använda droger.
Citera
2013-07-03, 13:32
  #7
Medlem
TheShapes avatar
Med andra ord så skulle det bli förbjudet att förtära alkohol om man har barn i hushållet? Somliga skulle säga att det är okej om barnet har gått och lagt sig, men som de flesta vet så kan barn vakna - och kan då "komma på en" att förtära, och då är det "kört", enligt den meningen.

Känns som en tandlös lag, som bara bygger på att barnet själva är beredd att rapportera - och det kan de göra redan nu, om en eller två förälder som beter sig illa. Eller ska grannarna spana in genom fönstret för att se vad man har i barskåpet?

Jag själv undviker dricka alkohol i för stora volymer om det finns barn i närheten, särskilt om det är många andra onyktra i sällskapet, så kan de känna sig lite trygga med att det finns någon vuxen som har koll på läget. Men det är mitt val. Inget som ska lagstiftas från någon moralpanikstant.
Citera
2013-07-03, 13:33
  #8
Medlem
Forbliranonyms avatar
Om detta blir en lag då vet jag fan inte vad vi ska göra, helt jävla idiotiskt.
Citera
2013-07-03, 13:43
  #9
Medlem
Dj-mEros avatar
Vad skulle hända med mig isf då, ger ju mina barn cider å öl
Citera
2013-07-03, 14:44
  #10
Medlem
Popc0rns avatar
Om fallet hade varit illa som detta så kan jag förstå. Sen har jag svårt för att någon man skulle komma med idiot ideer som dessa.

http://www.liveleak.com/view?i=e63_1372756626
Citera
2013-07-03, 16:48
  #11
Medlem
Jag tror inte det hjälper ett dugg de som har alkoholproblem.De som dricker för att
dämpa ångest.

Som alltid är "experterna" IOGT eller människor som aldrig druckit en droppe alkohol.
Citera
2013-07-03, 18:37
  #12
Medlem
Erk Swedes avatar
Kan verkligen en professor i straffrätt verkligen vara så korkad?
Man brukar ju säga att tusen advokater på havets botten är en bra början,men det här tog faktiskt priset.
Här fick vi ju äntligen att tämligen klart bevis på att hög utbildning,inte har det minsta lilla med hög intelligens att göra i varje fall!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback