Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-03, 11:11
  #1
Medlem
Kan jag salta fakturan till konkursboet ?

Ën faktura som inte är betald eftersom företaget är i konkurs ? *kan man salta faktruran på några tusenlappar* eftersom den ska till konkursboet. Säg att fakuran är på 15000 kr och när jag saltar på blir det 25000 kr och jag kanske jag får betalt eller får jag inte betalt av konkursboet.

Någon som vet av erfanenhet ?
Citera
2013-07-03, 11:14
  #2
Medlem
Aimberts avatar
Kan, kan du ju, men det är förstås inte tillåtet. Om det är stor eller liten risk att du åker dit är omöjligt att sia om med infon vi får.
Citera
2013-07-03, 12:43
  #3
Medlem
Dr.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av per38
Kan jag salta fakturan till konkursboet ?

Ën faktura som inte är betald eftersom företaget är i konkurs ? *kan man salta faktruran på några tusenlappar* eftersom den ska till konkursboet. Säg att fakuran är på 15000 kr och när jag saltar på blir det 25000 kr och jag kanske jag får betalt eller får jag inte betalt av konkursboet.

Någon som vet av erfanenhet ?

Jag tycker inte det låter som en bra idé!
Citera
2013-07-03, 19:43
  #4
Medlem
Det är nog inte direkt olagligt, men ganska oetiskt. Du kan inte höja priset på det du har sålt om ni hade kommit överens om ett särskilt pris när ni gjorde upp om affären. Däremot, så får du ju självklart dänga till med en hur stor "påminnelseavgift" som du vill.

Du kan ja faktiskt ha haft stora förluster pga att kunden inte betalat din faktura i tid, du kanske förlorat andra kunder eller liknande. Det vill du ju ha ersättning för.
Citera
2013-07-04, 08:23
  #5
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Det är nog inte direkt olagligt, men ganska oetiskt.

Nja. Det är lite oklart hur TS menar, men det kan nog vara tal om bedrägeri..
Citera
2013-07-04, 08:33
  #6
Medlem
watcher1970s avatar
Ja, vad är et att fundera på?? Du vilseleder någon, till vinning för Dig och förlust för dödsboet- ett solklart fall av bedrägeri.
""sälj" några mobiler på Blocket också!
Citera
2013-07-04, 09:35
  #7
Medlem
Tokfaans avatar
Det blir nästan aldrig några pengar över till vanliga leverantörer efter att de med bättre rätt fått sitt, så du begår ett brott för inga pengar alls. Nettoeffekten är att du får en större utgående moms som du inte kan kräva tillbaka förrän konkursen är avslutad.

Konkursförvaltaren (ofta advokat) kan det där spelet långt bättre än dig och du kan bli ett ärende hos ekobrottsmyndigheten inom kort.
Citera
2013-07-04, 20:12
  #8
Medlem
Jag hade saltat, en annans bröd är en annans död
Citera
2013-07-13, 20:58
  #9
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Det är nog inte direkt olagligt, men ganska oetiskt. Du kan inte höja priset på det du har sålt om ni hade kommit överens om ett särskilt pris när ni gjorde upp om affären. Däremot, så får du ju självklart dänga till med en hur stor "påminnelseavgift" som du vill.

Du kan ja faktiskt ha haft stora förluster pga att kunden inte betalat din faktura i tid, du kanske förlorat andra kunder eller liknande. Det vill du ju ha ersättning för.


En påminnelseavgift får ej vara på högre belopp än 60 kronor, om det inte finns särskilda skäl till detta. Utdrag från Lag om ändring i lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m.;:

"Ersättning ska betalas, om det inte finns särskilda skäl till annat, med högst sextio kronor för skriftlig betalningspåminnelse som avses i 2 §"

Påminnelseavgiftens storlek justeras ibland, senast det hände var den 16 mars 2013. Före det datumet var beloppet 50 kr.
Citera
2013-07-13, 21:26
  #10
Medlem
Det du avgiften du får ta ut utöver påminnelseavgift är dröjsmålsränta(referensräntan + 8 procentenheter om inget annat avtalats). Senare kan man även ta ut inkassoavgift på 180 kr och efter det ersättning för kostnaderna för att skicka in ett betalningsföreläggande till KFM(men det är det ju ingen mening med att göra i det här fallet).
Citera
2013-07-13, 21:36
  #11
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
En påminnelseavgift får ej vara på högre belopp än 60 kronor, om det inte finns särskilda skäl till detta. Utdrag från Lag om ändring i lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m.;:

"Ersättning ska betalas, om det inte finns särskilda skäl till annat, med högst sextio kronor för skriftlig betalningspåminnelse som avses i 2 §"

Påminnelseavgiftens storlek justeras ibland, senast det hände var den 16 mars 2013. Före det datumet var beloppet 50 kr.
Om det är ett konkursbo så kanske det är ett företag och då är den nya förseningsavgiften från 16/3-2013 450kr men då måste avtalet ha ingåtts efter 16 mars.
http://www.svenskinkasso.se/Info%20a...0kr_130211.pdf
Citera
2013-07-13, 23:21
  #12
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugadrotten
Om det är ett konkursbo så kanske det är ett företag och då är den nya förseningsavgiften från 16/3-2013 450kr men då måste avtalet ha ingåtts efter 16 mars.
http://www.svenskinkasso.se/Info%20a...0kr_130211.pdf

Just ja du har helt rätt. Vad menar dem här egentligen?

"Reglerna om betalningstid och dröjsmålsränta gäller
avtal ingångna efter den 16 mars 2013"

Sen står det på punkten nedanför

"Rätten till förseningsavgift gäller alla fordringar
som förfaller från den 16 mars 2013
(oavsett när avtalet tecknades). "
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback