Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-03, 02:52
  #1
Medlem
Tja,

Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter hur man blir rik. Med rik menar jag inte några futtiga miljoner svenska kronor utan dollar miljonär flera gånger om. Jag tror att alla kan göra det genom hårt arbete, inte nödvändigtvis att starta ett eget företag men det funkar det med. Till exempel när jag växte upp så var min mamma ensamstående i långa perioder och vi levde till och med på soc ibland. Jag startade i stort sett utan en spänn på fickan. Disciplin är a och o.

Här är de steg jag gjorde:

1) Skaffa en universitetsutbildning. Inte vilken som helst utan det ska vara en som kommer att ge en hög lön plus är användbar internationellt. Jag tror det absolut bästa är en inenjörsexamen då jobbuppgifter för ingenjörer ser i stort sett likadan ut över hela världen. Mitt val blev en master i software engineering.

2) Se till att lära dig minst ett till språk. Flytande engelska is a must. Gärna nåt till. Själv pratar jag flytande svenska, engelska och spanska.

3) Skaffa dig internationell erfarenhet under dina universitetsår. Varför inte ett intership i Silicon Valley? Se till att nätverka ordentligt till slut kan det bli jackpot. Själv var jag i både Asien och Australien under mina studieår.

4) Efter universitet, jobba i Sverige några år för att få erfarenhet. Inte för länge dock det är lätt hänt att man blir bekväm.

5) Skaffa ett jobb i ett land där man får behålla det mesta av lönen. Sorry det funkar inte att jobba sig rik i Sverige. Det här är troligen det svåraste steget men det går med ett kontaktnät och om man visar framfötterna. Kanske har en klient som du jobbar med en jobböppning? Se till att ha en professionell LinkedIn profil på engelska. Kolla på utländska jobbsajter och skicka ditt CV till olika företag. Hårt arbete lönar sig. Själv fick jag jobb i USA som jag hittade på en jobbsökarsajt.

6) Jobba järnet i 10 år. Se till att vara aggressiv med befordringar och på löneförhandlingar. Inget kommer att ges till dig gratis. Efter 10 år i USA var jag senior manager på ett av världens största företag.

7) Spara det mesta av lönen! Köp inte en massa skit du inte behöver, t ex senaste platt-TVn etc. Om du klarar dig utan bil är det perfekt annars köp begagnat.

8) Lär dig att investera. Pengar kommer inte att växa på ett sparkonto. Var inte rädd för aktiemarknaden. Köp när andra säljer och sälj när andra köper. Köp fastigheter som du kan hyra ut med vinst (income property). Lär dig hur man minimerar skatten, lagligt förstås.

9) Vänta med att skaffa barn eller ha inte barn alls. Barn kostar pengar det bara är så.

10) Gnäll aldrig! Världen är tuff och orättvis. I slutändan är det upp till dig om du ska lyckas.

Efter att ha jobbat 10 år i USA så beslutade jag för att pensionera mig. Nu får jag årligen ut en 6-figure salary (dollar) från aktieutdelningar/vinster, högräntekonton, hyresfastigheter etc utan att lyfta ett finger. De 10-15 år det tog att komma hit var jobbiga men nu kommer jag bara att njuta resten av livet. Just nu spenderar jag min tid mellan USA, Sverige och Asien med mycket brudar och festande.
Living the dream!

Skulle vara kul och höra andras livserfarenheter. Funkar punkterna ovan för alla? Frågor? Försök vara konstruktiv och undvik avundsjuka kommentarer tack!
__________________
Senast redigerad av Testohesto 2013-07-03 kl. 03:16.
Citera
2013-07-03, 02:57
  #2
Medlem
Tjockstarks avatar
Har du familj?
Citera
2013-07-03, 02:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Har du familj?

Nix är singel och har inga barn
__________________
Senast redigerad av Testohesto 2013-07-03 kl. 03:10.
Citera
2013-07-03, 03:04
  #4
Medlem
Hur mycket kosing har du själv?
Citera
2013-07-03, 03:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Hur mycket kosing har du själv?
Tänker jag inte säga men är multi-dollarmiljonär. En del är dock uppbundet i en hel drös med fastigheter som jag köpte svinbilligt efter the credit crunch 2008-2010.
__________________
Senast redigerad av Testohesto 2013-07-03 kl. 03:28.
Citera
2013-07-03, 03:24
  #6
Medlem
sovereigntys avatar
Du får det här att låta betydligt enklare än vad det är, för det första krävs det en viss personlighet att arbeta sig fram med armbågarna till högre lön och högre positioner i ett företag.
Sedan är jag rätt säker på att du haft en del tur på vägen, ett praktexempel på detta är att du kunde köpa fastigheter till ett billigt pris precis när du råkar sitta inne på ett berg av cash pga en bankcrash.

Uppskattar dock att du delar med dig av denna info, även om inte alla kommer bli multimiljonärer på ditt sätt så är det absolut en anmärkningsvärd och vettig strategi för att komma någon vart i livet.



EDIT: Jag själv har lite planer i ditt spår, tvivlar dock starkt på att jag kommer bli någon multimiljonär på kuppen, men jag skall iaf studera System Arkitekt och hoppas på att få jobb i USA i framtiden då det finns rätt fet lön att hämta där, samt att jag är väl inte helt hjärndöd och bör väl kunna göra ett rekorderligt jobb samt att jag ÄLSKAR att programmera. (Dock inte gjort det på flera år).
EDIT2: Innan kommentarerna haglar in om att jag visst är hjärndöd pga hur jag skriver vill jag bara snabbt poängtera att dysleksi inte på något sätt är kopplat till låg intelligens.
__________________
Senast redigerad av sovereignty 2013-07-03 kl. 03:38.
Citera
2013-07-03, 03:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovereignty
Du får det här att låta betydligt enklare än vad det är, för det första krävs det en viss personlighet att arbeta sig fram med armbågarna till högre lön och högre positioner i ett företag.
Jag håller med att det kan behövas en speciell personlighet för att göra en bra karriär DOCK så kan man tjäna feta stålar utan att klättra karriärsstegen. Känner många software engineers i USA som tjänar $200k+ per år.

Citat:
Sedan är jag rätt säker på att du haft en del tur på vägen, ett praktexempel på detta är att du kunde köpa fastigheter till ett billigt pris precis när du råkar sitta inne på ett berg av cash pga en bankcrash.
Jag har hört ordet "tur" väldigt mycket de senaste 10 åren men konstigt nog så hittar jag hela tiden nya sätt att tjäna pengar på. Det är bara att leta.

Citat:
Uppskattar dock att du delar med dig av denna info, även om inte alla kommer bli multimiljonärer på ditt sätt så är det absolut en anmärkningsvärd och vettig strategi för att komma någon vart i livet.
No worries bro just happy to help
Citera
2013-07-03, 03:40
  #8
Medlem
sovereigntys avatar
Får man lov att fråga exakt vad det är du har jobbat med som har gjort dig rik till en början?

Kan du lämna referenser när jag är färdig med min system arkitekt examen?
Citera
2013-07-03, 03:43
  #9
Medlem
Ockletts avatar
Det låter mer som att du är en vanlig obegåvad liten pöjk som ska börja på ett universitet till hösten och tror att du kommer bli rik pga din utbildning.
Citera
2013-07-03, 03:45
  #10
Medlem
sovereigntys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Det låter mer som att du är en vanlig obegåvad liten pöjk som ska börja på ett universitet till hösten och tror att du kommer bli rik pga din utbildning.

Detta låter som ett för dig tråkigt försök att tvinga personen som startat tråden att outa vem han är och hur mycket pengar han har. Nice try! Try again.

Skitsamma om han har pengar eller inte, hans punkter är förbannat bra och skulle hjälpa en hel del människor om de valde att följa dem att tjäna förbannat mycket mer pengar än vad som är möjligt i Sverige.
Citera
2013-07-03, 03:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovereignty
Får man lov att fråga exakt vad det är du har jobbat med som har gjort dig rik till en början?
Började som software engineer och jobbade mig uppåt. 60-70 timmars veckor var inget ovanligt.
På helgerna så lärde jag mig olika investeringsstrategier och hur skattesystemet funkade. Självklart på egen hand.
Jag ler när jag tänker tillbaka på den galna tiden.

Citat:
Kan du lämna referenser när jag är färdig med min system arkitekt examen?

Varför inte
Citera
2013-07-03, 03:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Det låter mer som att du är en vanlig obegåvad liten pöjk som ska börja på ett universitet till hösten och tror att du kommer bli rik pga din utbildning.

Haha kanske det. Ska tänka på dig när jag sitter på beachen imorgon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback