Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-02, 22:31
  #1
Medlem
Ohoj!

Jag tänkte bygga nytt badrum o som varje man med lite självaktning ska jag äga en bastu! Den måste rymma 3-4 personer men alla traditionella bastusar (?) är på tok för stora för att få plats. Har googlat runt lite och visst finns ett par med tillräckligt små mått men alla dessa är sk infraröda bastus (?). Först förkastade jag iden på en sådan då jag antar att man inte kan få go ånga genom att slänga vatten på något agregatet men nu har jag börjat tänka om. Tänk om det banne mig är skönt med en sådan bastu... Hittar ingen tillförlitlig recension på nätet dock. Är det någon som har någon erfarenhet av denna typ av bastu? Hur skiljer sig upplevelsen jämfört med en vanlig? Är det värt att köpa en IR bastu eller ska jag skita i det och köpa en avfuktare till krypgrunden i sommarstugan istället?

Mycket tacksam för eventuella svar!

Over and out!
Citera
2013-07-02, 22:35
  #2
Medlem
En bastu är verkligen en sån sak du använder en gång och sen är det inte lika roligt längre förutom när vänner hälsar på (jag vet av erfarenhet) men då måste man säga till i förväg så det inte blir "men vi tog inte med några kläder"

Eller uppe i fjällstugan, där är det roligare.

Köp avfuktaren istället.
Citera
2013-07-02, 22:36
  #3
Avstängd
RoktBogIBits avatar
Ir Bastu är ren skit Vedeldad är bäst Elagg funkar bra IR är för n00bz!
Citera
2013-07-02, 22:37
  #4
Avstängd
RoktBogIBits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
En bastu är verkligen en sån sak du använder en gång och sen är det inte lika roligt längre förutom när vänner hälsar på (jag vet av erfarenhet) men då måste man säga till i förväg så det inte blir "men vi tog inte med några kläder"

Eller uppe i fjällstugan, där är det roligare.

Köp avfuktaren istället.

Bastar ni med kläder på
Citera
2013-07-02, 22:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
En bastu är verkligen en sån sak du använder en gång och sen är det inte lika roligt längre förutom när vänner hälsar på (jag vet av erfarenhet) men då måste man säga till i förväg så det inte blir "men vi tog inte med några kläder"

Eller uppe i fjällstugan, där är det roligare.

Köp avfuktaren istället.


Tack för svaret!
Tanken är att bastun ska vara i vårt vanliga badrum som vi kommer använda dagligen. Min förhoppning är att bastun då kommer att användas flitigare än gängse bastu som normalt tjänar som förråd i källaren. Detta är även en punkt som IR bör ha en fördel av också för den värms upp på bara några minuter.
Citera
2013-07-02, 22:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoktBogIBit
Ir Bastu är ren skit Vedeldad är bäst Elagg funkar bra IR är för n00bz!


Tack för din värdefulla synpunk!
Har du provat IR eller grundar sig din åsikt i ett mer principiellt tänkande?
Citera
2013-07-02, 22:46
  #7
Medlem
dethalvabarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoktBogIBit
Bastar ni med kläder på

Ombyte? Efter man duschat så vill man nog inte sätta på sig kläder som man gått omkring i och kanske svettat ner lite.
Citera
2013-07-02, 22:50
  #8
Medlem
jowals avatar
En gång när jag var i Österrike, hade huset som jag bodde i en IR bastu. Det var en varningstext utanför där det stod att man inte skulle sitta för länge.
Upplevelsen var en besvikelse, blev inte ens svettig.
Nu var denna versionen kanske gammal, dålig eller så kanske den inte ens fungerade.
Citera
2013-07-04, 22:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machom
Ohoj!

Jag tänkte bygga nytt badrum o som varje man med lite självaktning ska jag äga en bastu! Den måste rymma 3-4 personer men alla traditionella bastusar (?) är på tok för stora för att få plats. Har googlat runt lite och visst finns ett par med tillräckligt små mått men alla dessa är sk infraröda bastus (?). Först förkastade jag iden på en sådan då jag antar att man inte kan få go ånga genom att slänga vatten på något agregatet men nu har jag börjat tänka om. Tänk om det banne mig är skönt med en sådan bastu... Hittar ingen tillförlitlig recension på nätet dock. Är det någon som har någon erfarenhet av denna typ av bastu? Hur skiljer sig upplevelsen jämfört med en vanlig? Är det värt att köpa en IR bastu eller ska jag skita i det och köpa en avfuktare till krypgrunden i sommarstugan istället?

Mycket tacksam för eventuella svar!

Over and out!

Om valet står mellan en tveksam bastu eller att få bort fukt i grunden på ett hus man äger så torde valet vara rätt enkelt?

Citat:
Ursprungligen postat av jowal
En gång när jag var i Österrike, hade huset som jag bodde i en IR bastu. Det var en varningstext utanför där det stod att man inte skulle sitta för länge.
Upplevelsen var en besvikelse, blev inte ens svettig.
Nu var denna versionen kanske gammal, dålig eller så kanske den inte ens fungerade.

Eller så beror varningen på att att IR-strålning inte är något vidare för ögonen? Vet inte säkert hur en IR-bastu fungerar men IR-strålning är en känd orsak till grå starr.
Citera
2013-07-05, 19:49
  #10
Moderator
Tystnads avatar
Har också provat IR Bastu i ett Spa ett par gånger och det var INGET jag kommer att längta efter igen ,tycker det var helt värderlöst! ingen känsla alls.

Betydligt bättre då med en riktig bastu.
Fast min favorit är Ångbastu så jävla gott att sitta där och den fuktiga dimman börja komma och sedan ser man inte ett skit ,jävla skön känsla ,inte lika varmt heller som en vanlig bastu.
Antar dock att en Ångbastu är mera komplex och kräver en del skötsel för att fungera.

Men IR-Bastu ....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback