2013-07-02, 20:58
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Hej,

I dag hände något väldigt konstigt på jobbet då jag importerade videos till min Mac Mini. Då jag gjort detta tidigare räknade jag inte med några problem, så inte denna gång heller när jag skulle importera filerna. Filmerna kom över till hårddisken och alla var nöjda och glada.

Cirka en timme senare skulle jag ut och filma igen - matade ut minneskortet ur Minin och satte i det i kameran och knallade iväg. Strax efteråt när jag skulle använda kameran igen startade jag den bara för att mötas av texten "Kort Låst". Jag provade med att gå in och sätta tillbaks minneskortet i Minin vilket funkade utmärkt - gick ut och satte in det i kameran igen "Kort Låst".

Tycker detta är jävligt märkligt då jag gjort detta förut mellan samma dator och samma kamera och med samma kort!

Är det någon som har tips och idéer på hur detta kan lösas?

Ska säga att jag har inga filer på som jag behöver behålla, däremot vill jag gärna kunna fortsätta använda det där jävla minneskortet!

// KN
Citera
2013-07-02, 21:10
Medlem
ebqts avatar
Det lät konstigt. Du råkade inte formatera om minneskortet när du använt det i din Mac till ett format som kameran inte kan läsa? Har du prövat att öppna "Disk Utility" (Skivverktyg) och kollat på minneskortet för att se så att inget är knasigt?

Du kan ju rensa kortet genom att formatera det (kolla så att det blir rätt filsystem bara) och försöka igen. Du blir dock av med alla dina bilder/filmer som finns på kortet isåfall.
Citera
2013-07-02, 21:23
Medlem
systems avatar
En formatering till ett för kameran okänt format brukar resultera i att kameran vill formatera kortet – inte att den säger att det är låst.

Jag undrar om du inte helt enkelt råkat komma åt låsflärpen på kortet. En liten plastbit som går att ställa i två lägen.
Citera
2013-07-02, 21:51
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
En formatering till ett för kameran okänt format brukar resultera i att kameran vill formatera kortet – inte att den säger att det är låst.

Jag undrar om du inte helt enkelt råkat komma åt låsflärpen på kortet. En liten plastbit som går att ställa i två lägen.
Det kan nog stämma, alternativt att kortet beskrivs som oläsbart.

Borde inte datorn också gnällt om han skulle ha kommit åt den plastbiten?
Citera
2013-07-02, 22:18
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Det kan nog stämma, alternativt att kortet beskrivs som oläsbart.

Borde inte datorn också gnällt om han skulle ha kommit åt den plastbiten?
Plastflärpen kan vara i två lägen. Läsbart eller läs-/skrivbart.

Datorn protesterar inte mot något om det bara handlar om att flytta bilder från kort till dator (läsa).
Citera
2013-07-03, 00:29
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Plastflärpen kan vara i två lägen. Läsbart eller läs-/skrivbart.

Datorn protesterar inte mot något om det bara handlar om att flytta bilder från kort till dator (läsa).
Där ser man! Har alla SD-kort en sådan flärp? (Antar att det är ett SD-kort som TS använder)
Citera
2013-07-03, 00:37
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebqt
Där ser man! Har alla SD-kort en sådan flärp? (Antar att det är ett SD-kort som TS använder)
Mig veterligen, ja.

http://image.made-in-china.com/4f0j0...bw/SD-Card.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...D_Card_8GB.jpg
http://s.cdon.com/media-dynamic/imag...5532-frntl.jpg
http://assets.zoogroupltd.com/1/en//SDultraII32GB.jpg

En bildgoogling på "SD-card" ovan. Alla har små flärpar.
Citera
2013-07-03, 00:39
Medlem
systems avatar
Vi får se vad trådskaparen återkommer med.
Citera
2013-07-03, 15:00
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Trådskaparen skäms alldeles för mycket för att erkänna egentligen men visst var det så att den där lilla flärpen var ställd på "lock" just nu.

Nåväl - dum känner jag mig men något nytt lärde jag mig, tack så mycket!
Citera
2013-07-03, 20:59
Medlem
systems avatar
Men det var väl bra att det var så enkelt att lösa då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in