Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-02, 09:44
Medlem
_Dante_s avatar
Jag har sett att nästan alla nysvenskar slår med handen på ett stort antal vatten-meloner innan de bestämmer sig för att slå till och köpa en...Jag har börjat göra likadant för att verka världsvan och kulinariskt målinriktad, men jag tycker inte direkt att det är till någon hjälp att "Bonka" på melonerna för att hitta den rätta.
Är detta typ ett "bildäckssparkarfenomen" (Det hör till att sparka lite förstrött på ena däcket när man tittar på en begagnad bil) eller går det att få ut värdefull information genom detta förehavande?
Senast redigerad av _Dante_ 2013-07-02 kl. 09:46.
Citera
2013-07-02, 09:58
Medlem
psyDucks avatar
Det går att avgöra hur pass mogen den är baserat på ljudet. Ju mer mogen melonen är desto mer ihåligt låter ljudet när du knackar på den. En melon som inte är mogen låter mer kompakt och har ett "tjockare" ljud. Det är ungefär som att jämföra en gipsvägg med en betongvägg, fast kanske inte lika extremt.
Citera
2013-07-02, 15:32
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Det går att avgöra hur pass mogen den är baserat på ljudet. Ju mer mogen melonen är desto mer ihåligt låter ljudet när du knackar på den. En melon som inte är mogen låter mer kompakt och har ett "tjockare" ljud. Det är ungefär som att jämföra en gipsvägg med en betongvägg, fast kanske inte lika extremt.

Tack!
Ungefär som jag trodde. Fast nog tycker jag att ljudet är ungefär de samma av det parti man brukar ha att välja av.
Citera
2013-07-02, 18:14
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Jag har sett att nästan alla nysvenskar slår med handen på ett stort antal vatten-meloner innan de bestämmer sig för att slå till och köpa en...Jag har börjat göra likadant för att verka världsvan och kulinariskt målinriktad, men jag tycker inte direkt att det är till någon hjälp att "Bonka" på melonerna för att hitta den rätta.
Är detta typ ett "bildäckssparkarfenomen" (Det hör till att sparka lite förstrött på ena däcket när man tittar på en begagnad bil) eller går det att få ut värdefull information genom detta förehavande?
Kolla även på hur den ser ut; den får gärna se lite sliten ut och ju tydligare gulnad punkt på ena sidan - desto längre har den legat och mognat på marken.
Tyngden är också viktig, ju tyngre desto mognare. =)
Citera
2013-07-03, 17:09
Medlem
Grodaifickans avatar
Ljudet ska låta spänstigt ihåligt. Det ska inte vara som att knacka på en ihålig trälåda utan det ska liksom bli ett slags vibrerande, klart klonkande.

För att lära sig bli riktigt bra så gäller det att pröva sig fram. Annars får man köpa delade meloner. Leta efter de som inte är för röda. Fruktköttet ska vara rödrosa och krispigt i konsistensen. Trycker du lite med nageln på utsidan av plasten som melonen är inslagen i så ska du känna att det krasar lite. Många gör felet att de väljer ut den melon som har djupast röd färg. Det slutar med att man får en övermogen, ofta mjölig melon. Det gäller att plocka dem i stadiet precis innan de blir mjöliga.
Senast redigerad av Grodaifickan 2013-07-03 kl. 17:12.
Citera
2013-07-05, 20:14
Medlem
_Dante_s avatar
Tack snälla för era finfina råd, nu har jag gott hopp om att finna mig en härlig melon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in