Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-02, 00:06
Medlem
Escoffiers avatar
Kära bullen, jag är en härlig grabb på 31 jordsnurr...

Jag har just införskaffat en minipc från HP med en intel Atom CPU n2600 på 1,6GHz
och 1GB RAM (Som inte går att bygga ut vad jag förstår.)

Jag tycker tyvärr att min minigris är fruktansvärt långsam och hackar så fort han försöker tänka på två saker samtidigt. Jag skaffade ju honom inte för någon banbrytande prestanda utan för att han skulle vara lätt att bära runt på men det irriterar mig något så oerhört.

Han kom förinstallerad med Windows 7 Starter, som jag har svårt att uppskatta i sitt kastrerade skick, och jag funderar ifall man kan byta OS och om det finns något som kräver mindre av min lilla gris? Jag misstänker väl att det stora hindret är att grisen har mindre RAM-minne än Stephen Hawkins "voicebox."

Är det något OS som är mindre krävande? (Gärna bland Windows, Jag förstår att Linux är Guds nedstigna som som kommit för att frälsa oss, men jag har nog inte tid, begåvning eller geekighet nog för att lära mig.)

(Btw så kör jag med ett SD-minne och readyboost för att simulera lite mer RAM)
Citera
2013-07-02, 00:31
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om du inte vill ta in Ubuntu eller Mint så får du överväga att gå tillbaka till XP och ta bort allt du absolut inte behöver. Kolla på nLite som verktyg att ta bort komponenter med.
Citera
2013-07-02, 07:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråden ligger under Windows så diskussionen avser då inom Windows och ingen Linuxdist.

Tråd rensad på OT.

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in