Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-17, 19:44
  #481
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Inte jag. Jag sätter farthållaren på högsta tillåtna hastighet. Det gör också så gott som alla som ligger bakom mig

Jag bidrar till en jämn trafikrytm, gör du?
Ja, tänk vad skönt om inte Emma och C20 kom och förstörde trafikrytmen.
Citera
2018-08-17, 19:47
  #482
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ja visst kan man fortsätta köra som en snigel hela vägen (även mellan kamerorna) om man nu vill det. Men vi som inte gillar att köra långsamt gör ofta så att man bromsar in vid kameran och kör lagligt sista ca 100 m fram till kameran, för att sen öka igen efter. Många skiter också i att sakta in alls och täcker bara för ansiktet med t ex solskyddet.

Men det som gör att kamerorna sabbar framkomligheten är ju inte dom som bromsar in och sen gasar på rejält efter kamerorna.
Problemet är istället alla som ligger och kör ungefär i hastighetsgränsen. Sen när dom kommer till en kamera så är det alltid åtminstone någon förare som blir nojig och sänker farten till sådär 10 km/h under gränsen - då glider dom närmsta bilarna bakom, betydligt närmare. Efter kameran så gasar denna förare oftast inte på tillräckligt för att öka avståndet igen till samma som det var innan - utan bilarna bakom ligger nu närmare varandra. Vid nästa kamera sker samma sak. Det är ju så man får dom där förjävla irriterande "karavanerna" av långsamma bilar, som är jobbiga att köra om.

Problemet förvärras ju också av hastighetsmätarna i bilar är så kassa. Det gör ju att många som kör bilar med förhållandevis stor felvisning, kommer tro dom ligger precis på gränsen, men ligger egentligen 7-10 km/h under. Sen blir bakomvarande (som också vill ligga precis på gränsen) irriterade och trycker sig närmare och det bildas en "karavan" där också. Detta kan ju ske även på sträckor utan kameror - men kamerorna gör det ju mycket värre när folk blir petiga med att inte överstiga gränsen. Annars kanske många skiter i om dom kör t ex "90" på en 80-väg -men i och med kamerorna så blir ju folk mer noga.
För oss som vill köra betydligt fortare spelar ju däremot 10 km/h hit eller dit inte någon roll - det går ju ungefär lika segt att ligga bakom skiten, oavsett. Det som är irriterande för oss är ju att komma om en "karavan" på sådär 10 bilar med korta avstånd mellan sig. Antingen måste man ju ta hela raddan (vilket kräver en väldigt lång raka med fri sikt och inga mötande) eller så får man ju köra om några i taget och preja sig in mellan bilarna, efter varje omkörning (vilket inte känns så schysst).

Jag rekommenderar dig att skaffa blåljus, körningen blir mycket enklare och snabbare då.
Citera
2018-08-17, 20:23
  #483
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jo. Säger man, man så innebär det att de flesta faktiskt gör så.
Att du tolkar till henns fördel förstår jag utan omsvep. Men vi som förstår det svenska språket vet vilken betydelse ordet har.
O även om hon menar sig själv så är det hon gör ändå ett korkat beteende. Att du gör samma sak gör inte hennes beteende till något bra när till o med jag vet grunderna i att köra snålt.

Ja, jag har ADHD. Inget jag förnekar.


Alltså jag undrar var du kör igentligen för jag ser ju de flesta bromsa in för kameran och sen gasa på igen sen är där ett fåtal som ligger samma fart hela tiden men inte många. Sen pratade vi väl inte köra snålt här eller ?
Citera
2018-08-17, 20:26
  #484
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Inte jag. Jag sätter farthållaren på högsta tillåtna hastighet. Det gör också så gott som alla som ligger bakom mig

Jag bidrar till en jämn trafikrytm, gör du?


Jag skapar inte någon ojämn trafikrytm åt andra i alla fall att jag kör fort innebär att det bara är jag själv som får ojämn rytm
Citera
2018-08-17, 20:35
  #485
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Alltså jag undrar var du kör igentligen för jag ser ju de flesta bromsa in för kameran och sen gasa på igen sen är där ett fåtal som ligger samma fart hela tiden men inte många. Sen pratade vi väl inte köra snålt här eller ?
Vad jag kör spelar ingen större roll då jag fixar att köra över hastighetsbegränsningen med morsans Kia Piccanto.
Det är att bromsa för kameror jag inte förstår. Du o den där tomten pratar ofta om rytmer. En rytm är ju att ligga i en jämn hastighet, något jag gör, oavsett hastighet. Att då bromsa/gasa känns... korkat.
Snålt var något jag ville flika in bara.
Citera
2018-08-17, 20:43
  #486
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vad jag kör spelar ingen större roll då jag fixar att köra över hastighetsbegränsningen med morsans Kia Piccanto.
Det är att bromsa för kameror jag inte förstår. Du o den där tomten pratar ofta om rytmer. En rytm är ju att ligga i en jämn hastighet, något jag gör, oavsett hastighet. Att då bromsa/gasa känns... korkat.
Snålt var något jag ville flika in bara.


Nu fråga jag inte vad du kör utan var ? då det inte alls är så där jag kör här bromsar de flesta in för att sen köra fortare igen , Fast bromsa gör man ju för man inte vill ha böter sen behöver du ju inte kalla någon tomte bara för han inte tycker som du .

Jag hade ju inte bromsat gasat om inte de jävla kamerorna var där då hade jag bara kört på
Citera
2018-08-17, 21:08
  #487
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Nu fråga jag inte vad du kör utan var ? då det inte alls är så där jag kör här bromsar de flesta in för att sen köra fortare igen , Fast bromsa gör man ju för man inte vill ha böter sen behöver du ju inte kalla någon tomte bara för han inte tycker som du .

Jag hade ju inte bromsat gasat om inte de jävla kamerorna var där då hade jag bara kört på
Okdå. Lite dyslexi på kvällen här.
Jag kör i mellansverige. Då jag är en shopoholic så dra en linje vid Ullared samt en i höjd med Lillhärdal.
Sedan kan det bli turer utanför detta område.
Detta inkluderar körningar i fem av våra sex största städer med.
Så jag vill påstå att jag rör mig friskt bland andra trafikanter.

Men varför bromsa för en kamera? Den står inte ens på vägen o den rör sig inte ett smack.
Citera
2018-08-17, 21:10
  #488
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Ja, tänk vad skönt om inte Emma och C20 kom och förstörde trafikrytmen.

Edit: Citerade fel person.
__________________
Senast redigerad av Sainsburys 2018-08-17 kl. 21:18.
Citera
2018-08-17, 21:11
  #489
Medlem
EMMA1994s avatar
Men varför bromsa för en kamera? Den står inte ens på vägen o den rör sig inte ett smack.[/quote]


För jag inte vill ha böter och indragit körkort så klart
Citera
2018-08-17, 21:19
  #490
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Inte jag. Jag sätter farthållaren på högsta tillåtna hastighet. Det gör också så gott som alla som ligger bakom mig

Jag bidrar till en jämn trafikrytm, gör du?

Nu vet jag inte var du bor, men i Stockholm så är de som faktiskt ligger och trycker precis vid hastighetsgränsen de som förstör trafikrytmen då den absoluta majoriteten kör snabbare.
Citera
2018-08-17, 21:46
  #491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vad jag kör spelar ingen större roll då jag fixar att köra över hastighetsbegränsningen med morsans Kia Piccanto.
Det är att bromsa för kameror jag inte förstår. Du o den där tomten pratar ofta om rytmer. En rytm är ju att ligga i en jämn hastighet, något jag gör, oavsett hastighet. Att då bromsa/gasa känns... korkat.
Snålt var något jag ville flika in bara.

Ja, det säger väl lite om hastighetsgränserna.
Sen så om du ska sänka farten med 50+ km/h eller mer för att komma ner i laglig fart (vilket är ganska så standard i mitt fall, om jag inte haft nån framför mig), så får du ju åka en lång sträcka utan gas för att motorbromsa ner farten - det gör att påverkan på ens snittfart blir onödigt stor, jämfört med att hålla farten uppe så länge man kan och sen inte bromsa förrän strax innan man kommer in i kamerans mätområde. Ska jag bara sänka farten med 10-20 km/h brukar jag oftast inte bromsa, men ofta blir det en rätt stor fartsänkning vid kamerorna.

Sen så snackar du ju själv att du gillar att köra på krokiga småvägar. Hur fasen håller du jämn hastighet där? Alla kurvor har ju olika radie och tänk det mest extrema fallet med en raka som avlutas med en skarp sväng. Kör då så jävla långsamt att du aldrig behöver bromsa?
Bromsa för en kamera är väl inte så stor skillnad egentligen. Det är ett hinder som vilket annat där man behöver komma ner till en viss hastighet för att passera säkert.
Ja man kan såklart täcka för ansiktet också. Men på senare tid har jag kört en del bilpools-bilar och jag vet inte hur lojala dom är när det gäller att uppge vem som kört (dom får ju regnumret på bild och kan skicka ut en förfrågan vem som kör. Dock kan dom ju ändå inte visa på att det verkligen är jag som kör, bara att jag bokat bilen, men man vill ju inte gambla så med sitt körkort).
Sen brukar jag tänka så att Trafikverket samlar ju statistik från kamerorna också och kör man lagligt förbi så ser det ut som man kör lagligt i deras statistik, även fast man ändå kör betydligt fortare på minst 95% av vägsträckan
Citera
2018-12-08, 21:14
  #492
Avstängd
Tammers avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ra-tolv-timmar
"Fyra svåra olyckor som kostade sex människor livet. Torsdagens facit blev nattsvart ute på de svenska vägarna."
Är detta möjligt? Trots tusentals nya fartkameror så fortsätter folk att skadas och dö på våra vägar?! Kan alltså Trafikverket ha fel? Alla dessa fartkameror räddar inte fler liv?!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback