Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-11, 17:48
  #1
Medlem
PyR0s avatar
Hur står sig Zinkit i jämförelse med BP?
Är det möjligt att göra mindre smällare av Zinkit, tex en papperspolumna? (stavning?)
VoD?
Och JA, jag har sökt på google utan att lyckas!
Citera
2005-06-11, 19:51
  #2
Medlem
Phels avatar
VoD betyder Velocity of Detonation och kan därmed inte användas om BP eller Zinkit, eftersom det inte detonerar.
Har inga personliga erfarenheter med zinkit, men det lättaste är väl att prova? Zn och S är så OTC som det kan bli.
Citera
2005-06-11, 21:08
  #3
Medlem
Flavuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
VoD betyder Velocity of Detonation och kan därmed inte användas om BP eller Zinkit, eftersom det inte detonerar.
Har inga personliga erfarenheter med zinkit, men det lättaste är väl att prova? Zn och S är så OTC som det kan bli.

Isf borde väll "VoD 400m/s" vara en felaktig benämning på BP "förbränningshastighet"?
Citera
2005-06-11, 22:09
  #4
Medlem
On fires avatar
Tillverkade 10 g zinkit för ett tag sedan. Använde 8g zink och 2 g svavel båda var finpulveriserade. Sedan blandade jag ihop det mycket väl. Stoppade i en fotoburk stoppade i stubin silvertejpade lite. När jag sedan tände stubinen och inväntade en smäll hände inte så mycket stubinen brann in en sekund senare kom det en gay grön blixt och lite rök. Vet inte vad jag gjorde för fel men funkade gjorde det inte. Får testa igen nån dag. Min uplevelse med Zinkit hur har det funkat för er andra?
Citera
2005-06-12, 01:22
  #5
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Zinkit har väl en viss vana att inte bilda höga övertryck vilket BP har, det är därför det öfta används som raketbränsle i mindre raketer.
Citera
2005-06-12, 02:06
  #6
Medlem
Jomazis avatar
Det trycket är 175 atm, det uppnås inte i en papperstub. Har tillverkat en smällare med 10g zinkit. Det smäller som satan, dock "dovare" än BP och ungefär lika högt, ljudnivån är inte i närheten av flash.

Efteråt ligger flagor av ZnS överallt, dvs zinksulfid, vilket påminner om mjäll.
Citera
2005-06-12, 13:13
  #7
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Det trycket är 175 atm, det uppnås inte i en papperstub. Har tillverkat en smällare med 10g zinkit. Det smäller som satan, dock "dovare" än BP och ungefär lika högt, ljudnivån är inte i närheten av flash.

Efteråt ligger flagor av ZnS överallt, dvs zinksulfid, vilket påminner om mjäll.

Körde du 50/50 eller 80/20?.
Citera
2005-06-12, 13:28
  #8
Medlem
Jomazis avatar
3:2 i volym. Zn-S.... Hade ingen våg på den tiden, men smällde gjorde det.
Citera
2005-06-12, 14:12
  #9
Medlem
Bloodhounds avatar
Zinkit är roligt, 10 g placerade i en dextrinerad papphylsa orsakar en ordentlig smäll, men tillhörande "flash". Speciellt på natten blir denna effektfullt. Att blanda zinkit är väldigt enkelt, har man inte tillgång till en våg kan man göra utmärkta vågar med hjälp av en lång träbit och lite fysikkunskaper. Tillverkade själv en balansvåg med en exakthet ner till 0.1g, vilket är imponerande för något som tog 2 min att bygga och behöve den planka och några muttrar.

När skall man då använda Zinkit?

Zinkit skall användas när man vill ha mer ljuseffekt än med BP, som drivladdning (då det inte bildar övertryck som jomazi upplyste oss om) och i raketer. Zinkit skall inte användas i fuktiga eller sura miljöer, statisk elektricitet skall undvikas och varsam hantering är att rekommendera. Blandas gärna i en plastpåse som försiktigt vänds fram och tillbaka. Zink med raketkvalité och sublimerat svavel är att rekommendera.
Citera
2018-12-30, 21:27
  #10
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyR0
Hur står sig Zinkit i jämförelse med BP?
Är det möjligt att göra mindre smällare av Zinkit, tex en papperspolumna? (stavning?)
De är ganska olika. Zinkit brinner fort, svartkrut brinner lite långsammare.
Zinkit är snudd på som blixtpulver, säger bara "foff" och brinner snudd på explosionsartat även om man bara har en hög av det liggandes utan inneslutning av något. Om man ska testa det utan stubin så ska man ha en väldigt liten mängd om man inte ska bli av med ögonbrynen
Vanligt svartkrut är bättre för att göra smällare av dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback