2013-06-30, 20:20
Medlem
:Ericuss avatar
Hej!

Jag går i tankarna att flytta över alla mina aktier från Swedbank till Avanza.
Avanza tar ingen avgift för detta, ska kolla med Swedbank vad det kostar.

Har VP-tjänst Bas hos Swedbank nu, och om jag flyttar över till Avanza så måste jag först flytta till mitt Aktie- och Fondkonto där, sedan be dem flytta över hela mitt innehav till mitt ISK på Avanza. Den överföringen räknas som ett sälj. Hur räknar jag ut hur mycket skatten blir på det?

Följdfråga: finns det någon nackdel med ISK, förutom att jag får skatta även om jag inte gör vinst, och att jag inte kan kvitta förluster mot vinster?
Citera
2013-06-30, 21:48
Medlem
SparkMans avatar
30% av totala avkastningen på alla dina sälj betalar du i skatt i den vanliga VP-depån.

Nej, däremot är fördelen med ISK jämfört med KF att du står som ägare för dina papper. Men detta visste du antagligen redan.
Citera
2013-07-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
30% av totala avkastningen på alla dina sälj betalar du i skatt i den vanliga VP-depån.
Så om jag inte hunnit göra så mycket vinst ännu så skattar jag inte så mycket. Var mest orolig att jag får skatta på hela portföljvärdet. Vid ett vanligt sälj av en aktie förstår jag hur beskattningen fungerar, det är på samma sätt vid flytt till ISK?
Citat:
Nej, däremot är fördelen med ISK jämfört med KF att du står som ägare för dina papper. Men detta visste du antagligen redan.
Nej, det visste jag faktiskt inte. Vad är fördelen med att stå som ägare?
Citera
2013-07-01, 22:13
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av :Ericus
Så om jag inte hunnit göra så mycket vinst ännu så skattar jag inte så mycket. Var mest orolig att jag får skatta på hela portföljvärdet. Vid ett vanligt sälj av en aktie förstår jag hur beskattningen fungerar, det är på samma sätt vid flytt till ISK?
Precis och om du gjort förluster totalt sett så får du göra förlustavdrag.

ISK skattar du på kapital, ej reavinst.
Citat:
Nej, det visste jag faktiskt inte. Vad är fördelen med att stå som ägare?
Att du står som ägare och inte någon annan
Citera
2013-07-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Precis och om du gjort förluster totalt sett så får du göra förlustavdrag.
Och detta gäller även om en annan bank tar över hanteringen av mina värdepapper (Swedbank > Avanza) antar jag förstås?
Citera
2013-07-01, 22:44
Medlem
Doftpelargons avatar
Citat:
Och detta gäller även om en annan bank tar över hanteringen av mina värdepapper (Swedbank > Avanza) antar jag förstås?
Det stämmer bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in