Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-07-09, 21:33
  #25
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
0.03 är förvisso en gummiparagraf vilket gör det svårt att ifrågasätta en enskild moderators helhetsbedömning. Här verkar dock inlägget ha tolkats mer utifrån tonen än innehållet, vilket knappast ligger i linje med regelintentionen. Speciellt som relativt ny moderator tycker jag det kan vara värt att reflektera över.

Medhåll. Jag har inte uttalat mig om huruvida Emerain gjort rätt eller fel, jag konstaterar bara att regelstöd finns för Emerains bedömning.
Citera
2013-07-10, 13:31
  #26
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Att TS enligt Denom är "en dum fan" är inte topic och det är trams. Att man har med lite värdeomdömen gör förstås inte att hela inlägget blir trams, men å andra sidan innebär inte lite OnT att hela inlägget blir OnT. Man får göra en helhetsbedömning, men regelstöd finns i 0.03s ordalydelse.
Då tar vi det igen eftersom du missade poängen med det jag fetmarkerade.
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Men tonen på mening 1&2 tillsammans med mening 3 förde inlägget över gränsen för regel 0.03. Vad jag försökte få fram till TS var att om han/hon försökt hålla en bättre ton, rent netikettsmässigt, hade inlägget inte tippat över kanten för att få en varning.
Var i reglerna finner ni stöd att varna för att man inte håller en god ton i sina inlägg?
Frågan är riktad till både Emerain och Aimbert.
Jag tycker det är illavarslande när moderatorer blandar in personliga värderingar vid utdelande av varningar.
Citera
2013-07-15, 12:25
  #27
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Var i reglerna finner ni stöd att varna för att man inte håller en god ton i sina inlägg?

Ja, det var ju det jag svarade på. Vad är god ton? Jo, det är ingen småvarm sommarbris som sveper in på kontoret när man läser ett inlägg utan det uttrycks genom orden i inlägget. Dålig ton är t.ex. att påpeka att motdebatören är en dum fan. Detta är också OT.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag tycker det är illavarslande när moderatorer blandar in personliga värderingar vid utdelande av varningar.

Det görs alltid och går inte att undvika. Man måste göra en bedömning om vad man anser är t.ex. OT och trams och då måste man blanda in personliga värderingar. Det är fullständigt omöjligt att få en totalt stringent bedömning i alla lägen. Detta betyder ju förstås inte att man kan dela ut varningar hur som helst.
Citera
2013-07-15, 12:45
  #28
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ja, det var ju det jag svarade på. Vad är god ton? Jo, det är ingen småvarm sommarbris som sveper in på kontoret när man läser ett inlägg utan det uttrycks genom orden i inlägget. Dålig ton är t.ex. att påpeka att motdebatören är en dum fan. Detta är också OT.



Det görs alltid och går inte att undvika. Man måste göra en bedömning om vad man anser är t.ex. OT och trams och då måste man blanda in personliga värderingar. Det är fullständigt omöjligt att få en totalt stringent bedömning i alla lägen. Detta betyder ju förstås inte att man kan dela ut varningar hur som helst.
Att påpeka att motdebattören är en dum fan är knappast OT, om det uttrycks i ett sammanhang där det behövs påpekas. En del gör det snyggare och med mer finess, en del är lite mer plumpa. Det har aldrig funnits några regler eller krav från Flashback om att hålla "god ton", och är detta något som moderatorskollektivet och admin kommit överens om på senare tid så hoppas jag att det kommer en regeländring.

Det är skillnad på att avgöra vad som är OT och att börja bedöma vilken ton som hålls i inläggen och utdela varningar eller radera utifrån detta.
Citera
2013-07-15, 20:15
  #29
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Att påpeka att motdebattören är en dum fan är knappast OT, om det uttrycks i ett sammanhang där det behövs påpekas. En del gör det snyggare och med mer finess, en del är lite mer plumpa.

Nja. Oftast är det OT, enligt mig. Tankeexpriment: Om ett inlägg endast består av: "TS, du är fan dum i huvet" skulle nog de flesta moderatorerna radera det (även om man väljer att inte dela ut en varning). Notera här att jag inte säger att man ska radera ett annars OK inlägg bara för att det finns "lite OT" i det.


Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det har aldrig funnits några regler eller krav från Flashback om att hålla "god ton",

Jag kanske förklarar mig dåligt. Det jag menar inte är "god ton" är t.ex. "Du är dum i huvet" och därför kan: dålig ton = OT = dålig ton. Jag talar alltså hela tiden om 0.03.

Min poäng är alltså: "Det finns regelstöd för att radera inlägg som inte håller god ton" är ofta samma sak som att säga "Det finns regelstöd för att radera inlägg som är OT", vilket är sant. Hur hård man i praktiken ska vara på att radera för brott mot regel 0.03 är en annan (viktig) fråga som jag inte har berört.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
och är detta något som moderatorskollektivet och admin kommit överens om på senare tid så hoppas jag att det kommer en regeländring.

Detta är helt och hållet mina åsikter.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback