Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-30, 17:07
  #1
Medlem
Eftersom jag upplever lite oroväckande minnesstörningar så vill jag kolla lite mer om hur demens uppstår.

Jag har alltid haft väldigt gott minne. Men nu den senaste tiden kan jag resa mig, gå in i ett annat rum, stanna på tröskeln och tänka "Vad skulle jag göra här nu då?" Svaret är "Icke en susning!" Ibland tappar jag också saker i minnet, namn på musiker jag tycker mycket om eller filmer jag har sett. Ibland kan jag också glömma bort vilken dag det är, det är inte självklart om det är måndag, onsdag, fredag eller söndag längre.

Jag tror det är vanlig utbrändhet, men vill i alla fall kolla. Jag har i alla fall inte börjat upprepa samma mening flera gånger under samtal, det sägs ju vara ett tecken. Att man ställer en fråga gång på gång med fem minuters mellanrum. Å andra sidan... Ja, jag vet inte.
Citera
2013-06-30, 17:23
  #2
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Eftersom jag upplever lite oroväckande minnesstörningar så vill jag kolla lite mer om hur demens uppstår.

Jag har alltid haft väldigt gott minne. Men nu den senaste tiden kan jag resa mig, gå in i ett annat rum, stanna på tröskeln och tänka "Vad skulle jag göra här nu då?" Svaret är "Icke en susning!" Ibland tappar jag också saker i minnet, namn på musiker jag tycker mycket om eller filmer jag har sett. Ibland kan jag också glömma bort vilken dag det är, det är inte självklart om det är måndag, onsdag, fredag eller söndag längre.

Jag tror det är vanlig utbrändhet, men vill i alla fall kolla. Jag har i alla fall inte börjat upprepa samma mening flera gånger under samtal, det sägs ju vara ett tecken. Att man ställer en fråga gång på gång med fem minuters mellanrum. Å andra sidan... Ja, jag vet inte.

Stress är en orsak.
Att glömma vad man skulle göra i ett annat rum har jag gjort sedan 17-årsåldern.
Citera
2013-06-30, 17:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Stress är en orsak.
Att glömma vad man skulle göra i ett annat rum har jag gjort sedan 17-årsåldern.
Alrght. Mitt problem är att jag alltid haft ett extremt bra minne och fantastisk sinnesnärvaro. Att då helt plötsligt stå handfallen och klia sig i huvudet är skrämmande.
Citera
2013-06-30, 17:40
  #4
Medlem
Torpedullas avatar
Hur gammal är du? Det finns många olika sorters demens som det tar lite tid att redogöra för här. Koncentrationssvårigheter pga någon slags stress är det vanligaste. "Du är inte riktigt med", har tankarna på annat håll. Det brukar bli bättre efter en tid. Ärftlighet, droger, sprit, slag mot huvudet,låg intelligens, små strokes som man inte har märkt, för lite stimulans samt ett flertal andra orsaker. Är du under 30 bör du inte oroa dig. ÄN.
Citera
2013-06-30, 17:43
  #5
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraEnSanSak
Alrght. Mitt problem är att jag alltid haft ett extremt bra minne och fantastisk sinnesnärvaro. Att då helt plötsligt stå handfallen och klia sig i huvudet är skrämmande.

Det kan ju vara så att du fått andra intressen i livet på senare tid.

Jag t.ex. glömmer alltid filmer i samma ögonblick jag sett färdigt dem,
det är inget skämt utan faktiskt helt sant. Så ibland när man går ut
från biografen och någon man sett den med ska diskutera filmen så
kan inte jag det. Jag brukar knappt komma ihåg titeln. För mig är det
absolut BARA förströelse för stunden.

Nu såhär efteråt kan jag nog bara ens nämna titeln på 5-10 filmer
jag sett i hela mitt liv och då har man ju ändå sett hundratals olika.
Vad de handlat om har jag inte en susning om! Att citera repliker
som en del kan tycker jag är världens största underverk.

Läste nånstans i en populärvetenskaplig tidskrift att minnet är selektivt
och att man bara minns sådant man tycker är värt att minnas. Jag å
min sida minns istället alla olika märken på hemelektronik i ett jätte-
varuhus eller vilka biverkningar som jag läst att en viss medicin hade.
Jag har ett ypperligt minne för sådant jag tycker är viktigt. Mkt
hög IQ och superba betyg.
Citera
2013-06-30, 20:41
  #6
Medlem
HarmonicAces avatar
Demens är inte en sjukdom utan flera, där Alzheimers demens är vanligast. Angående Alzheimers finns det konsensus på att det orsakas av dålig nedbrytning av ett protein (amyloid) vilket i slutändan leder till destruktion av nervceller. Varför detta sker är inte helt klarlagt, ett vaccin bör vara möjligt i framtiden.

En annan stor grupp av demensdrabbade är de som lider av Levy- Body demens, ofta underdiagnosticerad (ofta misstagen för Alzheimer). Symptomen påminnner i stora delar om Parkinson (vilken f.ö. också kan ge "Parkinsons demens").

Vaskulär demens får man som namnet antyder p.g.a. otillräcklig genomblödning till följd av stroke.

Alkoholdemens eller Wernicke- Korsakovs encefalopati...ja gissa själva


Demens betyder f.ö. ordagrant "utan själ".

EDIT: Stress och depression kan ge demensliknande symptom, och faktiskt irreversibla hjärnskador. Simma lugnt.
__________________
Senast redigerad av HarmonicAce 2013-06-30 kl. 20:44.
Citera
2013-06-30, 21:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Hur gammal är du? Det finns många olika sorters demens som det tar lite tid att redogöra för här. Koncentrationssvårigheter pga någon slags stress är det vanligaste. "Du är inte riktigt med", har tankarna på annat håll. Det brukar bli bättre efter en tid. Ärftlighet, droger, sprit, slag mot huvudet,låg intelligens, små strokes som man inte har märkt, för lite stimulans samt ett flertal andra orsaker. Är du under 30 bör du inte oroa dig. ÄN.
Är det precis när man fyller 30 som det kan börja eller? Men jag tror inte jag skall oroa mig då om man ser orsakerna du listar. Jag är oerhört stressad och lite deppig just nu.

Men vi kan säga som så att ingen i min släkt har drabbats av någon demenssjukdom, jag har aldrig rört droger, dricker inte längre och så vidare och så vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det kan ju vara så att du fått andra intressen i livet på senare tid.

Jag t.ex. glömmer alltid filmer i samma ögonblick jag sett färdigt dem,
det är inget skämt utan faktiskt helt sant. Så ibland när man går ut
från biografen och någon man sett den med ska diskutera filmen så
kan inte jag det. Jag brukar knappt komma ihåg titeln. För mig är det
absolut BARA förströelse för stunden.

Nu såhär efteråt kan jag nog bara ens nämna titeln på 5-10 filmer
jag sett i hela mitt liv och då har man ju ändå sett hundratals olika.
Vad de handlat om har jag inte en susning om! Att citera repliker
som en del kan tycker jag är världens största underverk.

Läste nånstans i en populärvetenskaplig tidskrift att minnet är selektivt
och att man bara minns sådant man tycker är värt att minnas. Jag å
min sida minns istället alla olika märken på hemelektronik i ett jätte-
varuhus eller vilka biverkningar som jag läst att en viss medicin hade.
Jag har ett ypperligt minne för sådant jag tycker är viktigt. Mkt
hög IQ och superba betyg.
Okej. Intressant, det kanske är därför jag bara minns allting trevligt jämt? Jag har en förmåga att lägga ledsamma stunder i livet bakom mig, kan det vara så att jag inte tycker det är värt att vandra omkring med den dyngan i skallen?

Jag är en såndär som kan dra hela dialoger från filmer eller upprepa en hel stand-up-föreställning jag just varit på. Så du förstår varför jag oroar mig?
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Demens är inte en sjukdom utan flera, där Alzheimers demens är vanligast. Angående Alzheimers finns det konsensus på att det orsakas av dålig nedbrytning av ett protein (amyloid) vilket i slutändan leder till destruktion av nervceller. Varför detta sker är inte helt klarlagt, ett vaccin bör vara möjligt i framtiden.

En annan stor grupp av demensdrabbade är de som lider av Levy- Body demens, ofta underdiagnosticerad (ofta misstagen för Alzheimer). Symptomen påminnner i stora delar om Parkinson (vilken f.ö. också kan ge "Parkinsons demens").

Vaskulär demens får man som namnet antyder p.g.a. otillräcklig genomblödning till följd av stroke.

Alkoholdemens eller Wernicke- Korsakovs encefalopati...ja gissa själva


Demens betyder f.ö. ordagrant "utan själ".

EDIT: Stress och depression kan ge demensliknande symptom, och faktiskt irreversibla hjärnskador. Simma lugnt.
Okej, det låter betryggande. Om jag blir lite lyckligare och mindre stressad skulle jag kunna komma tillbaka alltså?
Citera
2013-07-01, 00:51
  #8
Medlem
RoaldDahls avatar
Sedan finns det ju stress som man absolut aldrig kan göra någonting åt...
Citera
2017-10-14, 23:24
  #9
Medlem
För mycket läsningar på Flashback har en bidragande effekt på demens. Tro mig jag har i stort sätt följt varenda tråd här som fått mig att bli helt borta i huvudet. Nu för tiden går det inte längre knappt att gå in här & läsa diverse olika inlägg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback