Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-11, 14:37
  #1
Medlem
Ska köpa en ny stationär PC. Hur ser läget ut för det idag? Är det dumt? Titta gärna på uppgraderingsmöjligheter nu... SLI, Crossfire, Dual Core... Hur står jag mig där?

---

Chassi + PSU
360-400W... ?
Vad tror ni behövs?
Förslag på chassin? Inget jävla lull och moddning nu. Stilren, enkel, billig. Midi-ATX borde väl vara rimligt.

Chassifläkt:
Papst 8412NGML 139kr
Spelar ju mindre roll, men en tyst 12dB är ju att föredra.

Moderkort
Asus A8N-SLI Deluxe 1375kr
Vilka alternativ finns det?

Processor + kylning:
AMD Athlon64 3500+ "Venice" 2445kr [/i]
Alternativt 3200+, 700kr billigare och satsa på kylning + klockning istället.

RAM-minne:
Corsair, DDR PC3200 1024MB 995kr
Borde man satsa på ett bättre minne?
Vad kostar en "bra" 1024-sticka, och vad tjänar man på att köpa en sådan? Hjälper det till något vid klockning av CPUn?

Hårddisk:
Seagate Barracuda 7200.8, 200GB SATA 1045kr
SATA eller inte SATA...? Skiljer ju några hundralappar. Funderar på att ta en liten -100GB snabb jäkla hårddisk istället. Har en extern 200GB för lagring ändå... funderingar?

DVD-Brännare:
Förslag? ?

Grafikkort:
Connect3D Radeon X850XT 256MB 3744kr
Vill helst inte ha ett dyrare kort än såhär... men vad finns det för alternativ egentligen?

Nätverkskort:
Netgear GA311IS 275kr
Alternativt ett wlan...

Tangentbord:
Genius Luxemate Keyboard 175kr
Eller något liknande...
Citera
2005-06-11, 14:53
  #2
Medlem
Arsedestroyers avatar
jag skulle nog köpa 2x512 minne istället, då kan du utnyttja dual-memory tjosan, tror att det blir bättre prestanda.
Citera
2005-06-11, 15:21
  #3
Medlem
Har också tänkt på det, tyvärr har det moderkortet jag valt bara 2 memoryslots...
Citera
2005-06-11, 16:26
  #4
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mist2
Chassi + PSU
360-400W... ?
Vad tror ni behövs?
Förslag på chassin? Inget jävla lull och moddning nu. Stilren, enkel, billig. Midi-ATX borde väl vara rimligt.

Inte helt lätt. Billigt betyder oftast högljutt. Värt att tänka på är också att ett billigt 400W "no-name" nätagg oftast får ordentligt spö av högkvalitativt 350W. Sen är ju frågan om du vill ha lucka i fronten eller ej. Jag gillar ej luckor.

Förslaget blir därför ett Antec LX-6C28BS tillsammans med ett 350W FSP nätagg. FSP gör mycket bra nätagg. Tysta och starka.

Citat:
Chassifläkt: [/b]
Papst 8412NGML 139kr
Spelar ju mindre roll, men en tyst 12dB är ju att föredra.

Tycker personligen att spelar ganska stor roll. Papst r jag inte speciellt förtjust i. Tycker inte att dom uppfyller sina egna specifikationer. Låter alldeles för mycket och flyttar alldeles för lite luft. Dessutom är dom aldeles för dyra. Lådan jag vald får bara plats med en 9cm's fläkt men jag skulle välja ADDA, Nexus Real Silent eller en Panaflo från Dorothy Bradbury.


Citat:
Hårddisk:
Seagate Barracuda 7200.8, 200GB SATA 1045kr
SATA eller inte SATA...? Skiljer ju några hundralappar. Funderar på att ta en liten -100GB snabb jäkla hårddisk istället. Har en extern 200GB för lagring ändå... funderingar?

Låter ganska vettigt. Kanske en Western Digital Raptor.

Citat:
DVD-Brännare:
Förslag? ?


Nec 3540

Citat:
Nätverkskort:
Netgear GA311IS 275kr
Alternativt ett wlan...

Netgear gör bra grejer men för en "average joe" tycker jag faktiskt att Realtekkort duger alldeles utmärkt.

/#LOUDmouth#
Citera
2005-06-11, 16:47
  #5
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mist2
Har också tänkt på det, tyvärr har det moderkortet jag valt bara 2 memoryslots...

Nej. Det har plats för fyra stickor. Kör med 2x512 Mb.
Citera
2005-06-12, 15:14
  #6
Medlem
Crowley: Tack, såg det nu! Underlättar ju en del

Loudmouth: Nec:en fick jag tips av en kompis också.. så den är spikad. Skippar nätverkskortet sålänge.. finns ju ett inbyggt och vill jag ha w-lan sen så fixar jag det i efterhand. Schysst chassi där.. men funderar ändå på om man inte skulle dra till med en 400W ändå... för att gardera sig lite Tack för tipsen ang fläktarna, tåls att kolla upp. Själv har jag alltid använt papst och har faktiskt varit nöjd. Förvisso har jag suttit på ett rätt bra isolerat chieftech-chassi.

Är det värt att vänta på Crossfire? Eller är den prestandaökningen inte att ställa mot priset vad ett nytt grafikkort kostar? Vidare, vilken processor 3200 eller 3500... överklockar man bägge är det kanske inte så stor skillnad? Vad jag sett nu så är det inte mycket som skiljer, och definitivt inte värt 700kr.
Citera
2005-06-12, 18:34
  #7
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mist2
Loudmouth: Nec:en fick jag tips av en kompis också.. så den är spikad. Skippar nätverkskortet sålänge.. finns ju ett inbyggt och vill jag ha w-lan sen så fixar jag det i efterhand. Schysst chassi där.. men funderar ändå på om man inte skulle dra till med en 400W ändå... för att gardera sig lite Tack för tipsen ang fläktarna, tåls att kolla upp. Själv har jag alltid använt papst och har faktiskt varit nöjd. Förvisso har jag suttit på ett rätt bra isolerat chieftech-chassi.

Fast grejen är att ett 400W'a agg av bra kvalitet kostar ganska mycket mer 350W's dito. För köper du ett billigt 400W så är det med största sannolikhet klenare än ett 350W's av bra kvalitet (t.ex. FSP). Jag läste ett ganska stort test av nätagg där ett FSP 350W's agg klämde ur sig över 400W !

Gällande Papst så vet jag att meningarna går i sär. Lär man läser lite på nätet framgår dock att Papst ofta låter illa på ett annorlunda sätt än andra fläktar, i brist av kunskap eller bättre termer kan jag förklara det med typ en annan ljudfrekvens. Det plus att jag inte tycker att dom flyttar tillräckligt mycket luft gör att jag inte är imponerad. Lägg också till det aningens höga priset så .....

Ang. cpu'n så sällar jag mig till dom andra som inte tycker att prestandaskillnaden motiverar en prisskillnad på 700kr.

/#LOUDmouth#
Citera
2005-06-12, 22:06
  #8
Medlem
dagsjobergs avatar
Jag hade 2 st Papst 12dB flaktar, visst de lat ingenting men de kylde inte nat heller Hade val en idle temp pa 45-50 grader
Citera
2005-06-12, 22:08
  #9
Medlem
dagsjobergs avatar
Dual memory okar prestandan med 10-15% enligt tester. Sa satsa helt klart pa det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback