2011-07-19, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lesovik
Jag är inte en obildad bonde men även jag använder det här ordet när jag pratar med mina kompisar och föräldrar. Förresten är det helt uteslutet ur min vokabulär i samtal med min chef och obekanta människor.

Förstod inte din tanke om шё. Чё uttalas som [tjö] (ungefär ). Man kan också fråga om "шо?" men det är bara på skämt - endast för att imitera ukrainska språket.

Du behöver inte oroa dig, var inte riktat till dig personligen Okej, det var kanske därifrån jag hade hört det då
Citera
2011-07-20, 17:40
Bannlyst
Harr ordet "вообще" något mer alternativ betydelse än "överhuvudtaget"? Jag tycker jag ser det dyka upp lite väl ofta i dom mest skumma meningarna.
Citera
2011-07-20, 19:02
Medlem
Lesoviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovietistheshit
Harr ordet "вообще" något mer alternativ betydelse än "överhuvudtaget"? Jag tycker jag ser det dyka upp lite väl ofta i dom mest skumma meningarna.

i allmänhet, i princip, generellt

"Skumma meningarna" :
* В общем, в целом, в основном.
* В большинстве случаев; обычно, как правило.
* Всегда, при любых обстоятельствах.
* Совсем, совершенно.
Citera
2011-07-20, 21:03
Bannlyst
Citat:
i allmänhet, i princip, generellt

"Skumma meningarna" :
* В общем, в целом, в основном.
* В большинстве случаев; обычно, как правило.
* Всегда, при любых обстоятельствах.
* Совсем, совершенно.

Okej, tackar En till frågan, kan "подносить/поднести" ha betydelsen "att ta fram". Det är ju ganska nära "att servera" som är en av verbets betydelser.

Mvh
Citera
2011-07-21, 11:44
Medlem
Brales avatar
Behov av översättning - Ryska till Svenska

Någon sjyst själ där ute som kan översätta denna intervjun till svenska och lägga upp på Youtube med text eller annan bra lösning?

Har funnits ute men kontot raderades. Mod kan flytta tråd om den inte passar här.

Tack på förhand.

Maksim Shevchenko

Максим Шевченко о гомосексуализме и политике

- http://www.youtube.com/watch?v=lxntgofmr2M
Citera
2011-07-22, 11:00
Medlem
Lesoviks avatar
Citat:
Okej, tackar En till frågan, kan "подносить/поднести" ha betydelsen "att ta fram". Det är ju ganska nära "att servera" som är en av verbets betydelser.

Ta fram? Kan du ge ett exempel?
Поднести har fyra betydelser:
1. föra närmare - поднести руку ко лбу.
2. a) hjälpa genom att bära i sina händer, b) transportera ngt till en viss punkt - поднести портфель однокласснице, поднести раненных к перевязочному пункту (förbandsplatsen).
3. ge, skänka - поднести имениннику (födelsedagsbarn) подарок
4. bjuda på (vardagligt, ofta om sprit) - он поднёс им по рюмке водки.
Senast redigerad av Lesovik 2011-07-22 kl. 11:04.
Citera
2011-07-22, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ta fram? Kan du ge ett exempel?
Поднести har fyra betydelser:
1. föra närmare - поднести руку ко лбу.
2. a) hjälpa genom att bära i sina händer, b) transportera ngt till en viss punkt - поднести портфель однокласснице, поднести раненных к перевязочному пункту (förbandsplatsen).
3. ge, skänka - поднести имениннику (födelsedagsbarn) подарок
4. bjuda på (vardagligt, ofta om sprit) - он поднёс им по рюмке водки.

t.ex. "att ta fram mat", "kvinnan tog äntligen fram maten".

Kan du ge ett exempel på den första betydelsen "att hjälpa genom att bära i sina händer"? Sen tror jag att du glömde en betydelse, nämligen "att servera" т.ех. "женщина поднесла еду своему мужу".
Citera
2011-07-22, 23:12
Medlem
Lesoviks avatar
Citat:
Kan du ge ett exempel på den första betydelsen "att hjälpa genom att bära i sina händer"?

Jag har redan givit exemplet - поднести портфель однокласснице: здесь мы пережили первые обиды и слёзы, кто-то впервые пришел с синяком, а кто-то поднес [до дому] портфель девчонке из параллельного класса.

Citat:
Sen tror jag att du glömde en betydelse, nämligen "att servera" т.ех. "женщина поднесла еду своему мужу".

Поднести har inte betydelsen "att servera". Kanske blandar du ihop med "подать"? "Женщина поднесла еду своему мужу" låter litet konstigt. Man får inte säga "подносить еду" på ryska. Tekniskt, så att säga, är det kanske möjligt men sematiskt (eller vad fan det heter på ett vetenskapligt sätt?) är det okorrekt.
Citera
2011-07-22, 23:37
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Behov av översättning - Ryska till Svenska sammanfogad med huvudtråden.
/Mod.
Citera
2011-07-24, 23:17
Bannlyst
Citat:
Jag har redan givit exemplet - поднести портфель однокласснице: здесь мы пережили первые обиды и слёзы, кто-то впервые пришел с синяком, а кто-то поднес [до дому] портфель девчонке из параллельного класса.

Поднести har inte betydelsen "att servera". Kanske blandar du ihop med "подать"? "Женщина поднесла еду своему мужу" låter litet konstigt. Man får inte säga "подносить еду" på ryska. Tekniskt, så att säga, är det kanske möjligt men sematiskt (eller vad fan det heter på ett vetenskapligt sätt?) är det okorrekt.

Opps sorry, såg nu.

Såg en ryska använda sig av det med den betydelsen på internet, men då det inte gav många träffar på google så litar jag på dig

Du vet möjligtvis inte någon sida där man kan få reda på olika verbs kortformer? t.ex.
сделать - сделан, сделана, сделано, сделаны

Mvh.
Citera
2011-07-25, 02:49
Medlem
Lesoviks avatar
Citat:
Du vet möjligtvis inte någon sida där man kan få reda på olika verbs kortformer? t.ex.
сделать - сделан, сделана, сделано, сделаны

Kolla här: http://www.multitran.ru/c/m.exe?a=118&t=3498288_2_1
Citera
2011-07-25, 18:05
Bannlyst
Citat:
Kolla här: http://www.multitran.ru/c/m.exe?a=118&t=3498288_2_1

большое спасибо! я не знаю, если можно писать по-русски на этом сайте но в будущем я буду так вы знаете!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in