Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-29, 15:46
  #1
Medlem
Läser om Wayland som Ubuntu har förkastat (men varför) och att Ubuntu utvecklar en egen grafikmotor som heter Mir.

Jag är förvånad över att det är så himla svårt att bygga en bra grafikmotor och att det drar ut på tiden. Se bara på alla avancerad grafikspel som har grafikmotorer som ju måste vara betydligt mer avancerade och svåra att arbeta med jämfört till en desktop?

Iallafall, jag fattar inte riktigt vad som händer här i detta för framtiden synnerligt intressanta område, nämligen bra grafik på linuxmaskiner, så tänkte att det kunde vara bra med en tråd för att bevaka det.

Såvitt jag förstått är det inte mycket konkurrens här utan bara fråga om Wayland eller Mir, det nämns något om Google Android grafikmotor, men det är väl mest för mobiler och här tänkte jag man håller sig kvar på främst desktopvarianten.
Citera
2013-06-29, 16:07
  #2
Medlem
TorrentLovers avatar
Blir nog samma uppdelning som systemd och upstart.

Synd att de dumpar X. X är bra. I och för sig är X lastgammalt, men det fungerar ju ju utmärkt! X är så väletablerat, välanvänt och väldokumenterat att det är rent korkat att bygga en egen display server. Men jag förstår att X har sina begränsningar och behöver bytas ut. Dock är risken här att hela det här bytet till Mir kan innebära att stödet för proprietära grafikdrivrutiner blir problematiskt.
Vi får hoppas att Canonical inte ändrar sig mer gånger. Det är ju Canonical som "är ansiktet" utåt för Linux.
Citera
2013-06-29, 23:11
  #3
Medlem
Sunners avatar
Wayland kommer att "vinna" om det inte händer något radikalt. Det finns redan stöd i de stora toolkitsen och WM'arna och det sköts under Freedesktop vilket många lär betrakta som avsevärt mer öppet än Canonical.
Jag ser fram emot det, X som protokoll är bra och det kommer ju att kunna leva vidare i Wayland, att däremot ha en "halvmonolitisk" X-server på sin desktop är bara onödigt. Jag har jobbat med diverse NIX'ar sedan 90-talet och senast jag hade något behov av remote X11 var under tidiga 2000 någon gång, detta p.g.a Legato som inte hade något UI för Linux och UI't för Windows var totalt värdelöst så jag fick köra UI't på en Solaris-burk och visa upp det på min Linux-arbetsstation.

För övrigt är det frågan om nVidia/AMD kommer att skriva drivrutiner för både Wayland och Mir. De lär prioritera Wayland i vilket fall, nVidia framförallt bryr sig om sina Quadro-användare och dessa kör överlag Redhat eller variationer därav.
Citera
2013-06-29, 23:32
  #4
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Jag ser fram emot det, X som protokoll är bra och det kommer ju att kunna leva vidare i Wayland, att däremot ha en "halvmonolitisk" X-server på sin desktop är bara onödigt. Jag har jobbat med diverse NIX'ar sedan 90-talet och senast jag hade något behov av remote X11 var under tidiga 2000 någon gång.

Intressant. Jag använder regelbundet den funktionen. Orka installera alla program överallt - och vissa saker brukar ligga bakom en brandvägg som bara släpper genom ssh ändå, så då är det praktiskt att bara kunna tunnla ut ett fönster. Jag skulle definitivt sakna nätverkstransparens om det försvann.
Det har även alltid varit den föredragna metoden att få en Windowsdesktop att bli uthärdlig. In med en X-server och kör xterm med mera remote :-)

Dock så har jag sett många X-programmerare som ondgjort sig rätt mycket över arkaiska API:er och att det är väldigt bökigt att skriva X-program, men inte arbetat med det själv så kan inte riktigt uttala mig om ifall de har rätt eller inte.
Citera
2013-06-29, 23:57
  #5
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Intressant. Jag använder regelbundet den funktionen. Orka installera alla program överallt - och vissa saker brukar ligga bakom en brandvägg som bara släpper genom ssh ändå, så då är det praktiskt att bara kunna tunnla ut ett fönster. Jag skulle definitivt sakna nätverkstransparens om det försvann.
Det har även alltid varit den föredragna metoden att få en Windowsdesktop att bli uthärdlig. In med en X-server och kör xterm med mera remote :-)

Dock så har jag sett många X-programmerare som ondgjort sig rätt mycket över arkaiska API:er och att det är väldigt bökigt att skriva X-program, men inte arbetat med det själv så kan inte riktigt uttala mig om ifall de har rätt eller inte.

Jag kör helt enkelt command line till 99%, de ytterst få gånger jag använder program som inte har ett vettigt CLI så är det WUI istället och det går ju i värsta fall också att tunnla via SSH. Men vill du köra X så är det ju just att installera GUI-delen på servern(eller vad det nu är) som måste till, eller missförstår jag vad du skriver?
Citera
2013-06-30, 00:01
  #6
Medlem
Kapten Kagges avatar
Jag gillar också X och har haft mycket nytta av nätverkstransparensen genom åren. Jag var skeptisk till Wayland ett bra tag för jag har sett många projekt komma och gå som skulle ersätta X, men de har alla stupat på att det faktiskt är väldigt komplicerat att göra en ersättare för X.

Sedan läste jag varför Wayland kom till, man konstaterade att en vanlig linuxdesktop i princip inte längre använder X:s funktioner. De flesta använder direct rendering och X blir då bara en onödig mellanhand som skyfflar anrop fram och tillbaka. Wayland handlar i princip bara om att ta bort en idag onödig mellanhand.

Att implementera X-protokollet ovanpå Wayland blir då en bättre lösning, man får snabbheten när man kör lokalt men har fortfarande remote-möjligheten.

Jag har inte så stor koll på vad Ubuntu gör men det känns ju lite trist att de envisas med att gå emot strömmen. Å andra sidan är det ju så open source fungerar, man testar olika lösningar på olika håll och den som fungerar bäst får flest anhängare och de andra dör ut. Om Ubuntu lyckas skapa något mirakulöst desto bättre, men jag är tveksam.
Citera
2013-06-30, 00:10
  #7
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Kagge
Jag gillar också X och har haft mycket nytta av nätverkstransparensen genom åren. Jag var skeptisk till Wayland ett bra tag för jag har sett många projekt komma och gå som skulle ersätta X, men de har alla stupat på att det faktiskt är väldigt komplicerat att göra en ersättare för X.

Sedan läste jag varför Wayland kom till, man konstaterade att en vanlig linuxdesktop i princip inte längre använder X:s funktioner. De flesta använder direct rendering och X blir då bara en onödig mellanhand som skyfflar anrop fram och tillbaka. Wayland handlar i princip bara om att ta bort en idag onödig mellanhand.

Att implementera X-protokollet ovanpå Wayland blir då en bättre lösning, man får snabbheten när man kör lokalt men har fortfarande remote-möjligheten.

Jag har inte så stor koll på vad Ubuntu gör men det känns ju lite trist att de envisas med att gå emot strömmen. Å andra sidan är det ju så open source fungerar, man testar olika lösningar på olika håll och den som fungerar bäst får flest anhängare och de andra dör ut. Om Ubuntu lyckas skapa något mirakulöst desto bättre, men jag är tveksam.
Precis. Om Mir är bättre så kommer väl Wayland konkurreras ut.
Citera
2013-07-07, 14:10
  #8
Medlem
Zoms avatar
Ett av problemen med Mir som jag förstått det är att utvecklarna bakom kubuntu exempelvis har varit ganska ovetandes om det. De fick reda på det rätt nyligen när de lagt ner väldigt mycket tid och resurser på att porta KDE till wayland.

Som det verkar i nuläget kommer ubuntu köra mir och kubuntu kommer att köra wayland eller X (beroende på hur långt de kommit med wayland).

https://blogs.kde.org/2013/06/26/kub...ng-mir-or-xmir

för övrigt finner jag det roande att det här var på tapeten för över 2½ år sedan och har fortfarande inte kommit till skott. tror canonical underskattade mängden arbete som låg bakom att byta ut X.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback