Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-01-27, 09:39
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
De som deltar i upploppen ska förstås stå för den kostnaden som upploppen kostar, likaså den som begår våldshandlingar får ta ansvar för dessa. Drabbades någon av psykisk ohälsa till följd av ryktesspridning så är det förstås tråkigt och den som spridit ryktena ska ta ansvar för detta.

När det gäller skadestånden så tycket jag att de med svenska mått verkar extremt höga. Jag misstänker att de sattes så högt för att det ska ha en preventiv effekt.

De som utsattes för de kränkande kommentarerna, var de svenskar eller personer med invandrad bakgrund? Jag skulle gissa på det senare alternativet, därav de vilda upploppen. Hade det varit svenskar som kränkts via nätet hade det nog inte slutat på skadestånd på 15000 kronor, det hade förmodligen aldrig väckts åtal. När svenska tjejer utsätts för både fysiska och verbala trakasserier i skolorna, hur ofta hamnar skadeståndsbeloppen på denna nivå?

Fälldes någon för upploppen? Om inte så verkar det ses mildare att gå ut och förstöra egendom, hota människors liv och hälsa än att skriva kränkande kommentarer på internet.

låt mig dryfta min fördom att de som låg bakom spridningen var första eller andra generationens invandrare så med din logik så är det ju konstigt att de blev åtalade överhuvudtaget då deras invandrar-koppling borde ha skyddat dem.
men vad vet jag.
Citera
2021-01-27, 09:47
  #26
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
låt mig dryfta min fördom att de som låg bakom spridningen var första eller andra generationens invandrare så med din logik så är det ju konstigt att de blev åtalade överhuvudtaget då deras invandrar-koppling borde ha skyddat dem.
men vad vet jag.

Har inte påstått att invandrare inte åtalas. Då personer med invandrarbakgrund utgör en majoritet bland klienterna inom kriminalvården så blir det bevisligen det.

Om det varit svenskar som kränkts, så misstänker jag att det inte uppstått kravaller. Men det är förstås en spekulation.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback