Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-28, 11:57
  #1
Medlem
TRRRRISTs avatar
Hej svejs,

En kompis till mig har varit med om att styra upp annonser för deras företag på bland annat aftonbladet.se, och de trodde att det skulle "kick starta" deras kampanj på webben.

Efter att ha tagit bort alla robot-genererade hits så var resultatet efter första dagen hela 180 klick Är inte det färre än de som jobbar på aftonbladet?

De har betalt ganska saftiga summor och är mer eller mindre totalt besvikna på resultatet. Annonserna ser helt OK ut som alla andra egentligen så jag undrar om det är någon mer som har erfarenheter av att annonsera på aftonbladet.se eller expressen.se osv.. och kan säga hur mycket klick och trafik som genererades av annonserna?

Jag har bett om en anonymiserad screen dump av statistiken.
Citera
2013-06-28, 12:14
  #2
Medlem
Vilken annons var det? Kan man se den på hemsidan nu?
Citera
2013-06-28, 12:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
Hej svejs,

En kompis till mig har varit med om att styra upp annonser för deras företag på bland annat aftonbladet.se, och de trodde att det skulle "kick starta" deras kampanj på webben.

Efter att ha tagit bort alla robot-genererade hits så var resultatet efter första dagen hela 180 klick Är inte det färre än de som jobbar på aftonbladet?

De har betalt ganska saftiga summor och är mer eller mindre totalt besvikna på resultatet. Annonserna ser helt OK ut som alla andra egentligen så jag undrar om det är någon mer som har erfarenheter av att annonsera på aftonbladet.se eller expressen.se osv.. och kan säga hur mycket klick och trafik som genererades av annonserna?

Jag har bett om en anonymiserad screen dump av statistiken.

Länk? Dealen? Så vi vet vad du snackar om.
Citera
2013-06-28, 12:26
  #4
Medlem
TRRRRISTs avatar
Detta var i April, har lovat att inte nämna företag deras.

Men ska få statistiken anonymiserad från köparen.
Citera
2013-06-28, 12:29
  #5
Medlem
Jag tror att det är ganska rimligt. Antar att det är antalet klick på annonsen som avses? Det är väldigt sällan man klickar på någon annons. Jag tror att man ska ha minst ett par hundratusen besökare för att komma upp i kanske 500 klick.

De flesta annonser är därför utformade så att all viktig info syns direkt i annonsen. Fler lär ju se den, även om väldigt många numera använder adblock för att överhuvudtaget kunna surfa runt bland siter som är helt översvämmade utav annonser.
Citera
2013-06-28, 12:54
  #6
Medlem
TRRRRISTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Jag tror att det är ganska rimligt. Antar att det är antalet klick på annonsen som avses? Det är väldigt sällan man klickar på någon annons. Jag tror att man ska ha minst ett par hundratusen besökare för att komma upp i kanske 500 klick.

De flesta annonser är därför utformade så att all viktig info syns direkt i annonsen. Fler lär ju se den, även om väldigt många numera använder adblock för att överhuvudtaget kunna surfa runt bland siter som är helt översvämmade utav annonser.

Ja det är antal klick. Var en del robot aktivitet som han kallar det, men ca: 180 unika klick från riktiga besökare.

Jag antog att alla aftonbladet anställda tvingas till att klicka på alla annonser hemifrån, och antog också att det var fler än 180 som arbetar på aftonbladet.
Citera
2013-06-28, 12:58
  #7
Medlem
BasRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
Hej svejs,

En kompis till mig har varit med om att styra upp annonser för deras företag på bland annat aftonbladet.se, och de trodde att det skulle "kick starta" deras kampanj på webben.

Efter att ha tagit bort alla robot-genererade hits så var resultatet efter första dagen hela 180 klick Är inte det färre än de som jobbar på aftonbladet?

De har betalt ganska saftiga summor och är mer eller mindre totalt besvikna på resultatet. Annonserna ser helt OK ut som alla andra egentligen så jag undrar om det är någon mer som har erfarenheter av att annonsera på aftonbladet.se eller expressen.se osv.. och kan säga hur mycket klick och trafik som genererades av annonserna?

Jag har bett om en anonymiserad screen dump av statistiken.

Inte för att vara otrevlig men om din kompis styrt upp annonser för företaget och förväntat sig en hög eller ens normal CTR på aftonbladet så har han missat en del grunder i internetannonsering.

Men detta är ju lite av dilemmat för dagens media, även på nätet. Att deras inkomster hänger på att folk är dåligt insatta i hur det fungerar, vilket resultat man bör förvänta sig samt hur man alternativt kan få bättre resultat för samma eller mindre pengar.

Nu gissar jag att din vän bokat upp något generellt paket där dom exponeras på flera platser på websiten alternativt enbart framsida eller liknande. Ett sätt att öka CTR är ju att annonsera i en enskild del av siten som bättre motsvarar den tänkta målgruppen. Dock är det inte säkert det blir billigare per besökare eftersom nichade CPM kan vara dyrare än att ligga på startsidan.

Om du eller din vän har intresse av det så skicka ett pm så kan jag peka i rätt riktning om jag har tid och att det inte rör sig om något som konkurrerar med mina egna intressen på nätet. Så slipper din vän spendera mer pengar i onödan på aftonbladet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback