Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2013-06-30, 11:32
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Hej!

Vad tycker ni om att servera varmrökt/ugnsstekt lax med huvudet kvar?

Som denna bild:
http://www.havsjo.se/tl_files/havsjo/bilder_innehall/gardsprodukter/Lax_fran_havsjo_konferens_o_fiske.jpg

Tycker det ser rätt så festligt ut. Är det nåt särskilt man ska tänka på när man gör det? Tycker folk att det är osmakligt?

Mvh,
buffalo
Serverar inte alla den så om man serverar den hel? Vi gör det på landet ivf (vilket är det enda ställe där vi köper hel lax). Folk i denna tråd tappar alltså aptiten för att det är "äckligt" att huvudet är kvar eller att ögonen stirrar på dem... Herregud.
Citera
2013-06-30, 11:41
Medlem
Elementarts avatar
Det känns i alla fall lite lyxigare på något sätt tycker jag
Citera
2013-06-30, 12:07
Medlem
Peter77s avatar
Jag vet inte, tycker mest det ser äckligt ut när huvudet är kvar...
Kanske är obekväm men så är det.

Och tanken på att äta något av innehållet i ett fiskhuvud äcklar mig rentutsagt..

Till saken hör väl också att jag sällan varit särskilt glad i fisk.
Den ska gärna vara filead då och utan skinn.
Men har gradvis börjat gilla fisk mer och mer och har nu även börjat äta fisk med skinnet på (som jag drar av då givetvis). Men det smakar ju mer, det håller jag med om.
Citera
2013-06-30, 17:25
Medlem
Väl i det närmaste huvudlöst att INTE skära bort huvudet om det äcklar/skrämmer en?!

Man bör väl värna sin goda aptit och över huvud(!) taget nöjet med måltiden?!

DET förstår väl alla som har sitt huvud kvar?!
Citera
2013-07-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är främst i de asiatiska länderna som ögonen anses vara en delikatess. Enligt traditionell europeisk kutym så brukar man dock avlägsna dem i samband med förnämare tillställningar. I den s k "fine dining" så plockas ögonen ur kraniet och ersätts med varierande attribut som oliver, paprika, kapris, vaktelägg och liknande.

Du har helt rätt angående gälarna. Glömde bort den detaljen i mitt förra inlägg.

~Paul~

Under min barndom serverades fisken med huvud i princip jämt. Farfar skulle ha ögonen. Alltid. Där jag kommer ifrån åt alla gubbar ögon. De såg det som delikatess. Men de gick knappast på "fine dining".
Citera
2013-07-08, 02:14
Medlem
Basfrostens avatar
Ser inte så trevligt ut. :/
Citera
2013-07-08, 02:30
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Ser inte så trevligt ut. :/

Det är väl klart att man tycker det om man är uppfödd på fiskpinnar, men så ser firrarna ut. Klart skallen ska vara med.
Citera
2013-07-08, 10:28
Medlem
novus.s avatar
Tycker det ser helt ok ut. Kör på.
Citera
2013-07-26, 23:01
Medlem
Fartgupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Serverar inte alla den så om man serverar den hel? Vi gör det på landet ivf (vilket är det enda ställe där vi köper hel lax). Folk i denna tråd tappar alltså aptiten för att det är "äckligt" att huvudet är kvar eller att ögonen stirrar på dem... Herregud.

Samma här. Jag äter mest vegetariskt. Varmrökt lax (vilket jag verkligen gillar) och kanske torsk i bland är undantaget. De gånger det blir varmrökt lax är det en hel fisk från det lokala rökeriet med huvudet kvar som gäller och jag har aldrig tänkt på det som markabert eller udda, och då är jag ändå inte så van vid att äta eller hantera animalier. Och ja, jag antar att jag räknas som lantis.
Citera
2013-07-26, 23:03
Medlem
Vi har huvet kvar på vissa firrar. Men skulle jag servera t ex varmrökt lax skulle skinnet sitta på vid servering, annars ser det faktiskt lite brutalt ut.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in