Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyportion
Varför går det åt så himla mycket mer el när man har hus? Jag bor i lägenhet och har en årsförbrukning på 1800 kwh. Spis, TV, dator, fläktar, tvättmaskin, diskmaskin blir ju förmodligen samma. Tillkommer gör fler lampor och varmvattenberedare, något mer? ...
Bra fråga! Tvättmaskinens strömförbrukning står i relation till familjens storlek, småbarn leder till enorma tvättmängder jämfört med ensamstående pensionär.
I vår elförbrukning ingår även luftavfuktare till tvättstugan, ett extra oljefyllt element i källaren (används större delen av året) samt att pannan körs på el under sommaren för att få varmvatten. En oljepanna drar ju även viss mängd el, dock vet jag inte hur mycket.
Citat:
... Uppvärmning med ved, pellets eller flis blir billigare än olja. ...
Uppvärmning med fasta bränslen kräver tillgång samt ofta godkännande för användning i tätbebyggda områden.
De är även mycket mer plats- och arbetskrävande samt kräver en skorsten i mycket gott skick.
Sedan är jag osäker på hur mycket billigare t.ex. ved är jämfört med el/olja om du måste handla den på "öppna marknaden". Eldningsfärdig ved, även i större volymer, är inte billig.
Citat:
... Vatten får man ofta från egen brunn. ...
Inte i våra städer i alla fall. Dessutom är det inte gratis med eget vatten (kräver el, pump m.m.). Många havsnära villor får dessutom problem med salt i brunnarna vilket är ganska dyrt att åtgärda.
Har man en villa i ett område som börjar bli "tätbebyggt" så tvingas man även i många fall att ansluta sig till kommunalt VA när det blir aktuellt för området. Detta även om man har egen fungerande anläggning.