2005-06-10, 22:53
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Precis fel, det var inte det jag frågade om. Jag tar det en gång till.
När jag läser hur de rabiata antifeministerna argumenterar blir jag mörkrädd. Den bild de har skapat om vad feminismen står för och hur en feminist är, i deras ögon, gjorde att jag frågar mig om det är den typen av åsikter som är den generella och om det är den feminismen som är allenarådande i trådarna. Är det den ultrarabiatafeminismen som är utgångspunkt för FB-diskussioner. Det kan vara mycket bra att veta eftersom den inte överenstämmer med min bild och det blir ganska rörigt om de som diskuterar har helt olika bilder av vad ämnet handlar om.
När jag läser hur de rabiata antifeministerna argumenterar blir jag mörkrädd. Den bild de har skapat om vad feminismen står för och hur en feminist är, i deras ögon, gjorde att jag frågar mig om det är den typen av åsikter som är den generella och om det är den feminismen som är allenarådande i trådarna. Är det den ultrarabiatafeminismen som är utgångspunkt för FB-diskussioner. Det kan vara mycket bra att veta eftersom den inte överenstämmer med min bild och det blir ganska rörigt om de som diskuterar har helt olika bilder av vad ämnet handlar om.
okej, då hajjar jag
jag tror att den feminism som man på FB oftast riktar sig till är den som syns mest utåt. få här inne är väl egentligen insatta i vad feminism egentligen handlar om på gräsrotsnivå. självklart representerar inte de manshatande mediefeministerna hela dess rörölse.
men det konstiga och märkliga är att jag inte hört många feminister ta avstånd ifrån den här typen av extremfeminism alltså antar jag att det påvisar hur läget är för aktiva feminister, det kanske är så här de vill ha det. annars hade de väl gått ut och försökt rädda sitt anseende? så länge man går under samma namn håller man varandra om ryggen?
eller så går det att förklara genom att:
feminismen är egentligen ingen egen ideologi idag, utan är ett uddlöst politiskt påhäng. ett attribut till en redan grundad ideologi. därför har ingen egentligen protesterat.
sammanfattning: FB'arna älskar att generalisera, de vill se schablonbilder istället för individer, detta blir allt tydligare ju längre åt sidorna man kommer. det är en skrämmande effekt, att avhumanisera en hel människokategori. då är man inte långt ifrån hitlers tankesätt.