Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-12, 19:21
  #1477
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Varför vore det dumt? Alla lär väl veta om att det är ditt USB oavsett? Finns ju inga bevis för vad USB-minnet använts till ändå, förutom att Tor är installerat på den.

Jag tänker mer på ett scenario där någon även sparat känsliga filer på minnet okrypterat. Typ inte fattat hur persistent funkar.
Citera
2017-03-12, 20:05
  #1478
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Jag tänker mer på ett scenario där någon även sparat känsliga filer på minnet okrypterat. Typ inte fattat hur persistent funkar.
Jag tror inte det är något att oroa sig över. Annars finns ju alltid encrypted persistence.
https://tails.boum.org/doc/first_ste.../index.en.html
Citera
2017-03-12, 20:57
  #1479
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag tror inte det är något att oroa sig över. Annars finns ju alltid encrypted persistence.
https://tails.boum.org/doc/first_ste.../index.en.html

JAG VET!!! Därför jag skrev "Typ inte fattat hur persistent funkar"

Fan den enklaste fråga jag någonsin ställt till FB! Skit i vad varför och hur man kan göra - plugga in USB:et istället och läs vad det står i filen



Menar inte att skälla, vill bara få dela min huvudvärk med någon och få svar på frågan
Citera
2017-03-12, 21:46
  #1480
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
JAG VET!!! Därför jag skrev "Typ inte fattat hur persistent funkar"

Fan den enklaste fråga jag någonsin ställt till FB! Skit i vad varför och hur man kan göra - plugga in USB:et istället och läs vad det står i filen



Menar inte att skälla, vill bara få dela min huvudvärk med någon och få svar på frågan
Sorry, är van vid att alla som skriver i den här tråden är retarderad så de få gånger jag möter någon som inte är det blir det rätt pannkaka av allt.

Jag har väldigt svårt att tro att något sånt skulle följa med vid installation, i alla fall på de nyare versionerna.
Citera
2017-03-12, 22:09
  #1481
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Sorry, är van vid att alla som skriver i den här tråden är retarderad så de få gånger jag möter någon som inte är det blir det rätt pannkaka av allt.

Jag har väldigt svårt att tro att något sånt skulle följa med vid installation, i alla fall på de nyare versionerna.

Haha, förstår vad du menar Återkommer med svaret i morgon då jag lagt vantarna på ett nytt USB.

Version 0.2, Release date: June 23, 2009 Helt omöjligt att jag skulle haft det länge!
Citera
2017-03-16, 05:32
  #1482
Medlem
Hur får man den svenska ordlista att stanna? Efter varje omstart är den borta, jag är inte urusel på att stava utan handlar snarare om felskrivingar som annars missas. Och föredrar att det blir korrekt. För mig försvinner ordlistan jag lägger till varje gång jag stänger och startar Tor på nytt. Går detta lösa? Är inte superparanoid av mig och kan tänka mig att släppa att jag ev. kan lokaliseras till Sverige, men kan ju lägga till 10 listor till men gör inget som är olagligt heller.
Citera
2017-03-16, 15:31
  #1483
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
Hur får man den svenska ordlista att stanna? Efter varje omstart är den borta, jag är inte urusel på att stava utan handlar snarare om felskrivingar som annars missas. Och föredrar att det blir korrekt. För mig försvinner ordlistan jag lägger till varje gång jag stänger och startar Tor på nytt. Går detta lösa? Är inte superparanoid av mig och kan tänka mig att släppa att jag ev. kan lokaliseras till Sverige, men kan ju lägga till 10 listor till men gör inget som är olagligt heller.
Du kan ju börja med att skriva om du har Tor Browser, Whonix eller (förmodligen) TAILS?
Citera
2017-03-28, 22:17
  #1484
Medlem
dknerks avatar
Hittade detta för smartphones, torprojects guide. Tyckte det lät intressant. Någon som testat?
https://blog.torproject.org/blog/mis...ty-and-privacy
Citera
2017-03-29, 13:07
  #1485
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dknerk
Hittade detta för smartphones, torprojects guide. Tyckte det lät intressant. Någon som testat?
https://blog.torproject.org/blog/mis...ty-and-privacy
Känns som väldigt mycket krångel bara för att få en säkrare mobil. Tror även Droidwall fungerar på en rootad mobil som inte har CyanogenMod.
CM har ju lagt ner nu, så om ens mobil inte fått stöd för efterföljaren LineageOS är det bara att vänta. Men troligen funkar deras guide med Paranoid Android också.
Citera
2017-04-06, 15:57
  #1486
Medlem
dknerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Känns som väldigt mycket krångel bara för att få en säkrare mobil. Tror även Droidwall fungerar på en rootad mobil som inte har CyanogenMod.
CM har ju lagt ner nu, så om ens mobil inte fått stöd för efterföljaren LineageOS är det bara att vänta. Men troligen funkar deras guide med Paranoid Android också.

Kanske det. Men det är intressant. Frågan var inte hurvida det är mer krångligt eller ej. Älskar dina negativa på gränsen till nerseende svar på de flestas frågor ang IT säkerhet haha.
Mvh gubben-noak
Citera
2017-05-23, 07:38
  #1487
Medlem
pandanaas avatar
Hittade detta:
https://www.bleepingcomputer.com/new...ize-tor-users/

Detta är alltså en Stor risk för Android användare som använder Tor genom android. Hur kan detta förebyggas/skydda sig mot? Eller är det endast att ha jacascript av?

Jag föredrar dock Tor på datorn om något seriöst ska göras. Men det kan vara intressant att veta.
Citera
2017-05-23, 09:07
  #1488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandanaa
Hittade detta:
https://www.bleepingcomputer.com/new...ize-tor-users/

Detta är alltså en Stor risk för Android användare som använder Tor genom android. Hur kan detta förebyggas/skydda sig mot? Eller är det endast att ha jacascript av?

Jag föredrar dock Tor på datorn om något seriöst ska göras. Men det kan vara intressant att veta.

Javascript har ingen betydelse för detta. Problemet är permissions för applikationer som körs, och då specifikt om de har tillåtelse att använda mikrofonen. Det finns något verktyg för att ta bort mik-permissions från appar, men rekommenderar att du själv går igenom dina tilldelade behörigheter och tar bort den från allt som inte har någon synbar anledning att ha den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback