2013-06-26, 21:04
Medlem
Google hänvisar mig bara till massa jävla skitsidor som ser ut som en platsbank och som dessutom vill ha betalt. Jag vill helt enkelt bara få ett utdrag från ett manus och sedan gå till audition framför produktionsteamet som bedömer min insats.

Hur gör jag det?
Citera
2013-06-26, 22:43
Medlem
Dra till Hollywood....

Oftast har de agenter som har uppdraget att hitta "rätt person". I Mainstream filmer, oftast skräck, så kan det räcka med en snygg tjej, och dessa kan hittas var som helst helt spontant. Men annars så läggs det upp som annonser på internet eller skolor m.m. Men det är väldigt vanligt att folk drar till hollywood och startar där från ruta 1.

I den här branschen handlar det om tur och kontakter. kolla på robert de niro och martin scorsese. De har jobbat tillsammans i väldigt många filmer och utan scorsese hade de niro fan inte varit så framgångsrik som han är idag. Så frågan är, har du någon filmintresserad i din omgivning som är inne på att göra en egen film? är du kille/tjej?

jag planerar en del filmer men jag har bara idéerna just nu, inget färdigt manus, men när jag är klar kan jag kolla in tråden och se om du fortfarande hänger här...
Citera
2013-06-26, 22:50
Medlem
här har vi ett bra svar:

http://www.filmcafe.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9274
Citera
2013-06-27, 00:52
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacklight
Google hänvisar mig bara till massa jävla skitsidor som ser ut som en platsbank och som dessutom vill ha betalt. Jag vill helt enkelt bara få ett utdrag från ett manus och sedan gå till audition framför produktionsteamet som bedömer min insats.

Hur gör jag det?

Tyvärr så är det så att det finns många förmedlingar som erbjuder skådis och statistjobb mot betalning. Men går man med i tex Filmcafé och får ett enda litet statistjobb med en lön på 500 spänn så har medlemskapet betalat sig.

Auditions fungerar dessutom inte riktigt så. Du får så gott som aldrig ett utdrag från ett manus i förväg. Manus är värdefulla trots allt och höljs bakom en massa sekretess. Du får en sida på provfilmningen och du får lämna ifrån dig den efter. Och det är inget produktionsteam där. Bara en enda rollbesättare med en handycam. Han/hon gör första genomgången av alla som provfilmas och sållar ut de bästa till regissör/producent som tittar på dig på tv om du är bra nog. Går du vidare efter den sållningen så kanske du får träffa någon i produktionsteamet.

http://www.stenmarkcasting.se/
Citera
2013-06-27, 09:20
Medlem
perhammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingFlow
Dra till Hollywood....

Ja, dra till Hollywood utan att ha haft några skådespelarjobb här hemma i Sverige. Du kommer bli rik och känd dirr.

Sämst tips.
Citera
2013-06-27, 11:59
Medlem
Jag är inte så mycket ute efter globalt kändisskap och miljoner, vill helst spela i svenska filmer.
Citera
2013-06-27, 12:05
Medlem
Solarprestiges avatar
bli medlem på tex Filmcafé, statist.se - glöm inte att lägga upp bra foton på dig själv! om du är bra så kommer folk att vilja ha med dig igen, så håll hårt i kontakterna!
Citera
2013-06-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarprestige
bli medlem på tex Filmcafé, statist.se - glöm inte att lägga upp bra foton på dig själv! om du är bra så kommer folk att vilja ha med dig igen, så håll hårt i kontakterna!

Just det där med bra foton har jag övervägt... I sånt här sammanhang tror du att det är att föredra att ordna ordentliga foton hos fotograf eller bara lite amatörfoton men som man ändå ser bra ut på? Tänker mig att någon i branschen vet att fotografbilderna kanske inte riktigt speglar verkligheten.
Citera
2013-11-10, 14:21
Medlem
Lite bump.. Är filmcafe och diverse hemsidor enda tillvägagångssätten för att gå på audition ? i Usa så brukar företagen i sig annonsera typ på deras sidor.
Citera
2013-11-10, 14:47
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
Lite bump.. Är filmcafe och diverse hemsidor enda tillvägagångssätten för att gå på audition ? i Usa så brukar företagen i sig annonsera typ på deras sidor.

Nej men de är det lättaste sättet. Du kan söka skådisjobb på vanliga jobbsidor, som Metrojobb, och få massor av erbjudanden men de länkar oftast bara till Statist.se eller Stagepool. Men svenska filmbolag kör ibland också med öppen casting och annonserar i tidningar och på internet. Det gäller att alltid vara ute och snoka på bolagens hemsidor och på Facebook. Här är ett litet extremexempel...
http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-24828750
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in