Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

FRA lagrade känsliga personuppgifter olagligt

flashback.se

För andra gången i år har Försvarets radioanstalt (FRA) prickats för hanteringen av känsliga personuppgifter. Myndigheten har av olika skäl prickats sammanlagt nio gånger sedan 2010.

Läs hela artikeln
  • 2
  • 3
2013-06-27, 03:18
  #25
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
FRA är på din sida, de är inte ute efter dig, om du inte gjort något olagligt så klart. De vill hjälpa samhället och då kommer det inträffa fel då och då, men det är fan värt risken.

Jag lever hellre i ett samhälle där alla bovar får stryk så fort de gör något olagligt, än i ett samhälle där pundare och kriminella härjar fritt och lever lyx. Det är för fan detta som försöker fixas, men du tror att FRA/staten vill skapa problem.
Inte heller är soldaterna som genomsöker din bostad varje morgon ute efter dig - de vill hjälpa dig och skydda dig. Militär vid varje gatuhörn - de vill hjälpa och skydda dig. Om du inte gjort något olagligt så klart. Om du motsätter dig detta tror du att militären och staten vill skapa problem.

(Uppenbarligen ett hypotetiskt scenario)

Ditt och mitt scenario är i grund och botten likvärdiga. I en diktatur är inget av dem fel, men jag [och många andra] vill inte leva i en diktatur.
Citera
2013-06-27, 11:17
  #26
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Inte heller är soldaterna som genomsöker din bostad varje morgon ute efter dig - de vill hjälpa dig och skydda dig. Militär vid varje gatuhörn - de vill hjälpa och skydda dig. Om du inte gjort något olagligt så klart. Om du motsätter dig detta tror du att militären och staten vill skapa problem.

(Uppenbarligen ett hypotetiskt scenario)

Ditt och mitt scenario är i grund och botten likvärdiga. I en diktatur är inget av dem fel, men jag [och många andra] vill inte leva i en diktatur.

Ja håller helt med och glöm inte bort att det alltid är människor bakom en oranisation och människor har alltid sinaa fel, brister och egna agendor. Kommer ni ihåg bajsmannen på FRA, han som kletade bajs på sina grannars bilar. En djupt störd person förstås men som chefen för FRA sa, "vi kan aldrig försäkra oss mot att fel personer blir anställda på FRA", ibland blir det fel.

Och även om en person är lämplig när han börjar på FRA kan saker förändras, människor förändras. Han kanske blir bedragen av sin fru och därför bestämmer sig för att övervaka henne, även efter de skilt sig. Givetvis är det också lockande att övervaka de han börjar dejta också för att kolla om de samtidigt dejtar andra eller bara för att se vad de skriver om honom till sina vänner.

Eller så får en MC-liga nys om att han jobbar på FRA och har tillgång till de här verktygen, då blir han ett självklart utpressningsoffer. Snowden har sagt att han t.o.m. kunde övervaka president Obama, vilket utmärkt verktyg det hade varit för hans politiska motståndare. Det här är ett verktyg som kan vinna val och då är det i högsta grad ett stort demokratiskt problem. Kanske kan man med det verktyget störta demokratin, Hitler lyckades göra detta även utan detta verktyg och det skulle helt klart öka chanserna att lyckas med det igen med detta verktyg.
Citera
2013-06-27, 20:34
  #27
Medlem
Denoms avatar
DNs journalister skämmer ut sig själva: http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-stoppar-fra-lackor/
Citat:
Eftersom signalspaningen inte får inriktas med en enskild svensk person som huvudmål och resultatet inte får användas som bevis i rättegångar så drabbas ingen enskild av skada
Citera
2013-06-30, 23:20
  #28
Medlem
Torshammars avatar
Jag är inte förvånat alls, detta är exakt vad jag misstänkte skulle hända. De värsta är att svenska medier är nästan helt tysta om detta. Sen är det också märkligt tyst om de att England har ännu mer övervakning än USA och USA avlyssnar sina "vänner" som om de vore fiender.

Man börjar undrar vart vi är på väg äntligen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback