Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-25, 22:09
  #1
Medlem
Enbultipannans avatar
Direkt till saken: jag har genomfört en datainsamling i form av en enkät, där jag har låtit respondenter ange attityder på en femgradig likert-skala som går ifrån 0 till 4. Jag inkluderade en möjlighet för respondenter att avstå att svara genom att kryssa i en sjätte ruta, och det är nu denna som ger mig problem.
Jag försöker göra medelvärdes och standardavvikelsejämförelser mellan grupper, men min avstod-variabel kommer i vägen för mig. Meningen var att genom att definiera "avstod frågan" som att ha värdet 99 så skulle den ignoreras av SPSS, men det gör den alltså inte. Är det någon som vet hur man definierar en variabel som en outlier eller som missing, eller kanske exkluderar den ifrån analysen? Jag kommer ingenvart här.
Citera
2013-06-25, 22:40
  #2
Medlem
Abolishs avatar
Varför ska det ens finnas ett sjätte alternativ? Det är väl bättre att låta den vara tom som en missing variable, bara att ta bort den alltså.
Citera
2013-06-26, 16:29
  #3
Medlem
Enbultipannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Varför ska det ens finnas ett sjätte alternativ? Det är väl bättre att låta den vara tom som en missing variable, bara att ta bort den alltså.

Testade detta, och det gick ju fint att göra medelvärdesbedömningar och standardavvikelser med detta men om jag vill göra ett index över de summerade värdena längs likert-skalan så går det sämre, då alla respondenter med ett eller flera missing variable inte kan så en summerad totalscore. Finns det inget filter jag kan sätta upp för att köra analyser som vanligt men bara ignorera extremvärden? Vill köra ANOVA på totalpoängen nämligen, och det blir svårt om ca 20% av alla respondenter saknar en totalpoäng eftersom de undvek att svara på en fråga.
Eller är jag ute och cyklar nu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback