Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-10-05, 18:58
  #13
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
En enklare form av B alltså.

Vi måste reda ut detta

Såg nu att sidan jag kollade på hade fel. Hittade äntligen den korrekta.

"B1: optional category of heavy quadricycles".

Det handlar om motorfordon med fyra hjul, sedan så väljer länderna själva om de ska använda behörigheten, lägsta ålder verkar vara 16 år. (Men vid besök i Sverige så kan 18 år gälla, beroende om det klassas som moped här eller inte.)

UK verkar utfärda sådana behörigheter.

https://www.gov.uk/driving-licence-categories

http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-10_en.htm

Något med släp har det inte att göra, helt klart.
__________________
Senast redigerad av miikos 2014-10-05 kl. 19:10.
Citera
2017-09-18, 21:45
  #14
Medlem
Om man kollar på det brittiska är det alltså en behörighet för fordon med 4 hjul som väger lite drygt ett halvt ton. "You can drive motor vehicles with 4 wheels up to 400kg unladen or 550kg if they’re designed for carrying goods." Lättare variant av B. Tänker att det är fordon som typ posten kör runt och delar post i. Eller typ golf bil. Dock inget du kan ta i Sverige.

Anledningen till varför jag är här och kollar är för att jag har samtliga behörigheter utom just B1 och trodde också att detta va utökat B. Men kunde inte alls förstå varför jag inte fått det automatiskt eftersom jag har CE. Lärde mig senare att det skrivs under kolumn 12 som ett villkor. Trotts att jag har allt annat står det inget datum för B1, men tydligen är det enbart för att behörigheten helt enlkelt inte finns i Sverige men ändå måste finnas med på kortet då det gäller i hela EU, lite dumt tycker jag. Kag hade önskat att den raden inte fanns med om man inte kan ta den. Stör mig lite på att det är ett tomt fält där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback