2013-06-24, 19:09
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Att det är tabu att gola (gå till polisen och ange någon) i den kriminella subkulturen har jag förstått. Jag har dock fått uppfattningen att detta endast gäller om man själv är kriminell, vanliga svenssons kan utan repressalier ange folk om dom blir utsatta.

Nu till min fråga: Låt säga att jag själv är kriminell och blir misshandlad av en okänd person på stan en lördagskväll, är det då okej enligt det kriminella hederskodexen att peka ut honom i en vittneskonfrontation och i övrigt samarbeta med polisen?

När jag ser på dokumentärer från USA så säger brottslingarna ofta att de inte pratar med polisen oavsett vad det gäller, det klassas som "snitching" vad det än gäller.

Ja, hur funkar det? Kan jag, om jag skulle vara kriminell, ringa polisen om jag exempelvis råkar hittar en vapengömma i skogen eller är jag golare då också?
Citera
2013-06-24, 19:12
Medlem
Det finns inget hemligt brödraskap som innefattar alla som bryter mot lagen på något sätt. Rimligen blir väl den du skvallrar på arg i vilket fall, men säkert mer så om det är någon du känner.
Citera
2013-06-24, 19:17
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Det finns inget hemligt brödraskap som innefattar alla som bryter mot lagen på något sätt. Rimligen blir väl den du skvallrar på arg i vilket fall, men säkert mer så om det är någon du känner.
Så vad du säger är att mitt grundantagande är fel; några "regler" mot att gola existerar inte - det är istället fråga om vanlig mänsklig ilska över att någon anmäler en?
Citera
2013-06-24, 19:28
Medlem
Alla kriminella följer inte en och samma heders kodex, privatpersoner som vittnar tex i ett våldsbrott fall kan helt klart bemöta repressalier från den dömdes vänner pga i deras ögon så är det denna persons fel att kompisen torskade, är inte vanligt beror såklart på situationen och vem det är osv men det har hänt förr.

Är du kriminell, rör dig i kriminella kretsar osv och om du skulle bli påhoppad och fått spö så är det inte bra för dog att gå till polisen med det nej, folk kommer inte lita på dig och får du spö av nån okänd som kriminell finns ju chanserna där att han som spöa dig själv är kriminell och då får du ta konsekvenserna av det. Åker du sen in på kåken och hamnar på mer seriösa anstalter så om en person vet vad du har gjort förut så kmr du bli utfryst .

Gängkulturen i sverige ska ej jämföras med USA

Hittar du en vapengömma i skogen och du anmäler det kmr person(erna) såklart bli väldigt arga och då kan du räkna med konsekvenser vare sig du e kriminell lr svensson, men som kriminell så vrf skulle man ens vilja göra nåt sånt ? Man skulle få så många fler ovänner och ens rykte skulle va 0 och inga seriösa kommer vilja jobba med en.
Citera
2013-06-24, 20:58
Medlem
Gola är när du har ett visst band till förövaren i fråga, alternativt själv är i samma banor.

Är du kompis, medarbetare eller liknande och anger personen, då är du en golare.
Är du kriminellt aktiv, låt oss säga drogsäljare (kran) och anger en annan kran så är du en golare. Detta gäller även om ni "konkurrerar" emot varandra.

Är du civil och har sett något, alternativt är offret, då är du inte en golare.

Hurdan "kulturen" ser ut kring golning är väldigt olika inom kriminella grenar.
Men i största allmänhet. Du anger ingen som anförtrott dig informationen om att personen är kriminell. Du anger inte en vän eller medarbetare. Du anger inte din motståndare/konkurrent.

De du kan ange är:
Person du inte har nån kontakt med
Person som utsatt dig för brott

osv.
Citera
2013-06-24, 20:58
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Så vad du säger är att mitt grundantagande är fel; några "regler" mot att gola existerar inte - det är istället fråga om vanlig mänsklig ilska över att någon anmäler en?

Ja det stämmer nog bra. Det är mer så att man överlag inte vill sätta sina vänner i skiten, vilket säger sig självt. I övrigt så golar alla på alla. Allt vad tjuvheder heter existerar inte. Möjligtvis att det kanske var annorlunda för många år sedan. I dagens läge har jag inte sett skymten av att någon skulle värna om någon annan i samma bransch.

Edit: Förutsatt såklart att man inte tillhör samma grupp och känner en gemenskap. Men som sagt så vill man ju aldrig personer som man känner tillhörighet till och är ens vänner illa. Allt annat är en fråga om avvägning. Vad kan hända om jag går till polisen frågor. Någon oskriven regel om att inte sätta dit folk finns inte.
Senast redigerad av herrcarlsson 2013-06-24 kl. 21:12.
Citera
2013-06-24, 21:59
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinheadways
Alla kriminella följer inte en och samma heders kodex, privatpersoner som vittnar tex i ett våldsbrott fall kan helt klart bemöta repressalier från den dömdes vänner pga i deras ögon så är det denna persons fel att kompisen torskade, är inte vanligt beror såklart på situationen och vem det är osv men det har hänt förr.

Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Gola är när du har ett visst band till förövaren i fråga, alternativt själv är i samma banor.

Är du kompis, medarbetare eller liknande och anger personen, då är du en golare.
Är du kriminellt aktiv, låt oss säga drogsäljare (kran) och anger en annan kran så är du en golare. Detta gäller även om ni "konkurrerar" emot varandra.

Är du civil och har sett något, alternativt är offret, då är du inte en golare.

Hurdan "kulturen" ser ut kring golning är väldigt olika inom kriminella grenar.
Men i största allmänhet. Du anger ingen som anförtrott dig informationen om att personen är kriminell. Du anger inte en vän eller medarbetare. Du anger inte din motståndare/konkurrent.

De du kan ange är:

osv.
Hmm, tack för svaren. Om man ska sammanfatta det hela så verkar det finnas olika uppfattningar. Sanningen är då kanske detta att det inte finns någon konsensus.

Det jag har hört i alla tider är att man som kriminell är golbög om man anger de man själv har "jobbat" med samt vänner etc. som också är inne i svängen men att vanliga svenssons aldrig kan bli det om de vittnar och anger kriminella.

En tolkning utav det hela (utifrån Andiders inlägg) är ju att en kriminell utan problem kan peka ut en för honom okänd person som har gett denne stryk helt random på stan en lördagskväll utan att senare få problem med att bli kallad golbög.

Har det också betydelse vilket brott det rör sig om? Kan jag ange en våldtäktsman och vittna mot honom utan vara golbög trots att jag själv är superkriminell?
Citera
2013-06-25, 08:40
Medlem
Läs på om maffians Omertá, den är nog ganska allmängiltig för de flesta kriminella organisationer skulle jag tro.
Citera
2013-06-27, 22:08
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders

De du kan ange är:

osv.

Det är kanske inte lika illa som att ange andra kriminella/vänner osv men det är inte acceptabelt att samarbeta med polisen i vilket fall som helst.
Citera
2013-07-03, 20:54
Medlem
ChuckyOnes avatar
Heder överhuvudtaget i den kriminella världen är ett mer eller mindre långsamt skämt. Tids nog ballar de ur och på ett eller annat sätt gör bort sig eller i bästa fall väljer ett värdigt liv. Annars brukar de sluta riktigt trasiga psykiskt tids nog.

Kan säga såhär, att den där kriminelle pansarvagnen som följer alla koderna år ut och år in är en illusion. De luktar alla lika mycket skit efter de skitit på ett eller annat sätt. Det är ett väldigt ovärdigt liv att vara yrkes kriminell och det som räddar livet på en i längden är just fängelsestraffen ironiskt nog.

De brukar ha sina glans dagar och jag hade det också, som de och man själv briljerar med och romantiserar upp som om det vore något som inträffar hela tiden ungefär. Men sanningen är att det är ett skit liv och till slut inser man att händerna är tomma på sanna vänner/familjemedlemmar (de riktiga och sanna relationerna). Att man bara har ett gäng efterblivna pundare runt sig och längtan tillbaka till något fängelse där man kan fortsätta lossas att allt är så jävla bra.

För maten är serverad och tv'n står lika snyggt varje inlåsning. Ja rutinerna håller en vid liv bra medan man återhämtar sig/romantiserar ihop nästa muck.

Sen goolbögar, pfft.. de är överallt. De finns överallt bland kriminella också. Det mest komiska är att de brukar få knarka vidare utan att ett skit händer lik förbannat. Det slår nästan aldrig fel.

Men självklart finns det fall där någon goolbög goolar "för tillfället" fel gubbe, för det där snurrar styggt, de kommer och går ner sig oftast väldigt fort. Sen kommer en ny "kriminell pansarvagn" och leker ett tag tills den byts ut osv osv..
Uuh det är ett falskt skit liv.. Eller om goolning sker olika positioner av kriminella kategorier som leder till att många förlorar pengar eller respekten som ger dem fruktan/pengarna. Då brukar det också ske något.. Men annars pfft.. De är överallt goolbögarna, gör det nästan omöjligt att röra sig som yrkeskriminell i längden..

// Gammal i gamet och trött som fan på repriserna OCH GOOLBÖGARNA där ute.... mvh Chucky..
Senast redigerad av ChuckyOne 2013-07-03 kl. 21:06.
Citera
2013-07-24, 11:16
Bannlyst
så om en polare (som jag ej träffat på 7 år) länkar en bild på en person där han flashar byte och tillhygge från en släktings inbrott. är det att gola om jag går till snuten?

skiter fullständigt i vilket egentligen för jag känner inte snubben och har inget att förlora på det.

söker bara ett vettigt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in