2013-06-24, 18:12
Medlem
Hallå alla killar och tjejer.

Min Mac Os x 10.8, mountain lion från 2008 har kraschat. Funkade igår perfekt, inte så mycket idag. Går inte ens förbi loading bar utan kraschar efter någon minut.
När jag startar den med hjälp av recovery disk assistant och försöker reparera skivan så funkar det inte utan det står 'skivvertyg slutade att reparera 'Machintosh HD'. Great. Nu vill den att jag ska säkerhetskopiera så många filer som möjligt, formatera om skivan och återskapa säkerhetskopierade filer. Jag behöver hjälp med dem 3 sista stegen. Hur räddar jag så mycket 'skit' från min dator som möjligt'? Och kan jag radera hårddisken eller måste en ny inskaffas? Då jag är luspank så hoppas jag verkligen inte på det sista!

Riktigt tacksam för hjälp!
Citera
2013-06-24, 18:57
Medlem
Finans.killens avatar
Sämsta rubriken någonsin.
Vad spelar det för roll om du är tjej eller ej? Försök beskriva vad som är fel i rubriken istället så att folk kan hjälpa dig.
Citera
2013-06-24, 19:06
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Vad spelar det för roll om du är tjej eller ej? Försök beskriva vad som är fel i rubriken istället så att folk kan hjälpa dig.

Jag vet inte hur det är för dig men jag blir mer motiverad av att hjälpa en tjej än att hjälpa en kille. Smart rubrik!
Citera
2013-06-24, 19:10
Medlem
Haha jag vet inte vad som funkar! Min lillebror tyckte jag skulle skriva så. Och jag vet ju inte vad problemet är.
Citera
2013-06-24, 20:25
Bannlyst
Citat:

Äh, din gamla röv! Hade det stått "Snubbe med kraschad hårddisk behöver hjälp!" så hade du inte ens tänkt på det!

Dessutom har hon ju skrivit vad som är fel i rubriken, men du kanske fastnade på första ordet?
Citera
2013-06-24, 20:39
Medlem
trickydicks avatar
Discwarrior har räddat många hårdiskar för mig,
http://www.alsoft.com/diskwarrior/
Citera
2013-06-24, 21:53
Medlem
Tack har läst lite om det.. ska testa det! kan man boota det från ett usb minne?
Citera
2013-06-24, 21:54
Medlem
Joomlas avatar
a) Om du har en firewire-kabel och ännu en dator med firewire-port kan du starta din krashade Mac i target disk mode (håll T vid uppstart). Då går det att komma åt disken från värddatorn.
https://support.apple.com/kb/HT1661

b) besök valfri datorbutik och fråga om de kan plocka ur disken ur din dator och dumpa så mycket som möjligt, förutsatt att du har t.ex en extern hårddisk eller något att lägga all data på. Kostar gissningsvis någon hundralapp.

Citat:
Vad spelar det för roll om du är tjej eller ej?
Min favorittråd i Mac-delarna är nog Hjälp! Rädda innehåll på min mac? (tjej). Alla mods i mac-delarna är lurkers (inom mac-delarna) men när det gällde en dam i nöd rådde inga tvivel från en viss moderators sida

Så nog spelar det roll. Vilket leder mig till:

c) PM:a tzj dina kontaktuppgifter och vänta 1-3 arbetsdagar.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av lewisa
Tack har läst lite om det.. ska testa det! kan man boota det från ett usb minne?
Det ska gå.
Senast redigerad av Joomla 2013-06-24 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in