Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-24, 17:45
  #1
Medlem
I skärmbranschen har utveckligen tagit steg bakåt istället för framåt. CRT-skärmar har oerhört mycket bättre färger än LCD-skärmar.
Citera
2013-06-24, 17:58
  #2
Medlem
Pecka-s avatar
Pensionerade min sista CRT 2006. Saknar dem inte ett dugg, tunga värmekaminer. Finns extremt bra LCD-skärmar idag om man är beredd att hosta upp en slant.
Citera
2013-06-24, 17:59
  #3
Medlem
En källa eller utförligare förklaring vore kanske på sin plats?
Citera
2013-06-24, 18:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahthatsme
En källa eller utförligare förklaring vore kanske på sin plats?

Källa?

CRT skärmar har fantastiska färger jämtemot lcd. Fantastisk mjuk scroll i spel med vsync, otrolig kontrast osv.

Det enda lcd är bättre på är att flimra snabbare, stråla lite mindre, och ha jämnare pixlar.
Citera
2013-06-24, 18:12
  #5
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahthatsme
En källa eller utförligare förklaring vore kanske på sin plats?
Det vore rätt kul att se ja, speciellt då påståendet är direkt felaktigt och extremt generaliserande.

Ok, om ens enda erfarenhet är en sunkig TN-panel för 995 spänn från NetOnNet, är det säkert lätt hänt att man längtar tillbaks till CRT-tiden. Men är man så jävla dumsnål får man skylla sig själv, som inte satsade på en vettig IPS-skärm, som faktiskt knäcker valfri CRT i såväl skärpa som färgriktighet.

Fine om ekonomin inte tillåter något dyrare, det säger jag inget om. Men då ska man heller inte sitta och klaga och kasta ur sig felaktigheter.
Citera
2013-06-24, 18:17
  #6
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
CRT skärmar har fantastiska färger jämtemot lcd.
Sluta generalisera! Vilken paneltyp syftar du på?

Citat:
Fantastisk mjuk scroll i spel med vsync
Varken bättre eller sämre än en LCD-skärm.

Citat:
otrolig kontrast osv.
?
Kass svärta och halvdan skärpa.


Citat:
Det enda lcd är bättre på är att flimra snabbare
*inte flimra alls.

Citat:
stråla lite mindre
Knappt något alls, inte direkt någon gammal magnetisk elektronkanon till CRT man sitter framför...

Citat:
och ha jämnare pixlar.
Jämnare pixlar?
Citera
2013-06-24, 18:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Sluta generalisera! Vilken paneltyp syftar du på?


Varken bättre eller sämre än en LCD-skärm.


?
Kass svärta och halvdan skärpa.



*inte flimra alls.


Knappt något alls, inte direkt någon gammal magnetisk elektronkanon till CRT man sitter framför...


Jämnare pixlar?

Wow, vad du sitter och vet Som vanligt med unga arga män som vet bäst Som är blinda döva osv.

Prova att googla innan du sitter och tycker jag snackar skit.
Då kommer du få fram att min subjektiva upplevelse såklart är korrekt:

CRT, även en skitmodell, har 15-16 000:1 i statisk kontrast, en bättre runt 32 000 : 1 eller mer

Jämför det med en lcd Du hittar max 5-6000 i statisk kontrast, och då är det alltid överdriva siffror som inte visar sig stämma när de recencerar skärmarna. Ligger på max 3-4000:1.

Alla lcd skärmar flimrar, det kallas pwm... faktum är att lcd monitorer flimrar mycket myyyycket mer än crt. Ofta tiotusentals ggr per sekund. finns bara två idag som inte flimrar, här är en, sök på pwm på sidan:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_gw2760hs.htm

Benq har slagit på stora trumman om hur deras nya monitorer ej ska ha pwm, så man ej drabbas av ögon huvudvärk osv. Men men, du vet ju bäst o jag snackar skit


Jag märker av flimret, eftersom jag får kraftig smärta i och runt ögonen o huvudet etc Har en flimmerfri hemmabygd skärm sen många år tillbaka.





Det är allmänt kännt att både led och lysrör flimrar särskilt när man trycker in en jävla pwm i eländet eller kör AC.


Nåväl, du har alltså inte märkt av allt ovan jag skrivit. Och du har inte orkat googla fram att det vi andra märker är korrekt ist sitter ni o gafflar om källa hit o skitsnack dit ... undra på alla trådar om misslyckade killar som inte får ragg... killar verkar helt blinda o döva inför hela omvärlden, tjejers signaler, o till o med skärmen ni glor in i hela dagarna...



Vidare, du kan ju prova att köra en voltmätare, eller annan elmätare, tillexempel friman, etc då kommer du att se att en lcd strålar ungf lika mycket som en crt. Faktiskt mer, om du har en stor. Samt så skiljer sig strålningen lite åt, crt har lite mer x-ray uv, medan en lcd spikar rejält på andra frekvenser...
__________________
Senast redigerad av Hudsvedan 2013-06-24 kl. 19:03.
Citera
2013-06-24, 19:04
  #8
Medlem
Withereds avatar
Mät strålning med voltmätare. You heard it here first, folks.
Citera
2013-06-24, 19:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungoBongo
I skärmbranschen har utveckligen tagit steg bakåt istället för framåt. CRT-skärmar har oerhört mycket bättre färger än LCD-skärmar.
Jo, CRT skärmar hade lite fördelar mot plattskärmar (hög upplösning, hög hz, bättre färger) för att teknologin hade finslipats länge, men man fick ge upp dom för att få plattare skärmar, vilket är viktigare, snyggare och mer ekonomiskt. Plattskärmar är nog mycket billigare att tillverka, och det vore inte så kul att ha en 27 tums fet CRT skärm på sin skrivbord, men en 27 tums plattskärm går bra. Plattskärmar har också lite andra fördelar förutom plattheten.

Vi skulle inte heller ha viljat ha 60 tums TV om vi inte hade platta TVn, för att en 60 tums CRT skulle vara väldigt ful, skulle ta mycket plats, och skulle troligtvis böja sönder golvet i lägenheten för att den väger 6 ton. Eller nja... man skulle inte ens fått in den i lägenheten för att den skulle vara fetare än dörren.
__________________
Senast redigerad av elsydeon 2013-06-24 kl. 19:14.
Citera
2013-06-24, 19:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Withered
Mät strålning med voltmätare. You heard it here first, folks.

xD jag menade så klart mikrovågs mätare...


my bad. resten är korrekt. googla så får ni se
Citera
2013-06-24, 19:14
  #11
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
Massa dravel
Klart som fan det flimrar när man PWM:ar backlighten, men det är inte märkbart tack vare frekvensen och det mänsliga ögats beskaffenhet. Iaf inte märkbart för mig, och inte för de absolut allra flesta användarna. Att man ens har mage att använda flimmer som ett argument med de förutsättningarna.

Men du störs alltså av det? Grattis, du är unik! Säkert elallergiker och grav hypokondiker också..

Citat:
Vidare, du kan ju prova att köra en voltmätare
...och där avskrev jag dig som troll. Resten av ditt raljerande ignorerar jag härmed (var glad att jag ens bemödade mig möta något av svamlet). Hejdå.
Citera
2013-06-24, 19:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Klart som fan det flimrar när man PWM:ar backlighten, men det är inte märkbart tack vare frekvensen och det mänsliga ögats beskaffenhet. Iaf inte märkbart för mig, och inte för de absolut allra flesta användarna. Att man ens har mage att använda flimmer som ett argument med de förutsättningarna.

Men du störs alltså av det? Grattis, du är unik! Säkert elallergiker och grav hypokondiker också..


...och där avskrev jag dig som troll. Resten av ditt raljerande ignorerar jag härmed (var glad att jag ens bemödade mig möta något av svamlet). Hejdå.

arga unga patetiska män. Jag, till skillnad från du, kan erkänna när jag gör ett typo. Med tanke på att alla gnäller om röda ögon, och ont i huvudet vid bildskärmar, och självaste BenQ går ut med den här reklamfilmen: https://www.youtube.com/watch?v=QMXYfi2lRdA så tvivlar jag på att jag är "ensam"

Med tanke på att tftcentral mfl recenserar just pwm styrkan och det finns oändligt med forum om pwm fria monitorer, så, tja

Nu hittar du på en anledning att dissa mig så att du ska slippa erkänna att jag hade rätt om allting Din stackare. Det manliga egot

Dessutom visste du inte ens vad pwm var innan jag skrev om det Det står för puls vågs modulation. Pulserat ljus sliter hårdare på cellerna i ögat, hjärnan, samt nervsystemet, och det är bla det som gör att solarier är så farliga. Detta är väl dokumenterat, till skillnad från elöverkänslighet. Epilepsi kan bla utlösas av pwm.
__________________
Senast redigerad av Hudsvedan 2013-06-24 kl. 19:30.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback