Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-24, 13:35
  #1
Medlem
Satt och tittade lite på Aftonbladets Live-sändning om att Radiotjänst genom förvaltningsrättens beslutat att även kräva licensbetalning av alla med tillgång till dator.

Sändningen laggade för mig flera gånger med sändningsuppehåll på 10-20 sekunder. Varje gång kom sändningen till min förvåning tillbaka exakt vid samma punkt där det började lagga vilket inte skulle vara fallet om det var live då man istället missat 10-20 sekunder av konversationen.

Förinspelar Aftonbladet sina live-sändningar?
Citera
2013-06-24, 15:03
  #2
Medlem
Jag har varit med i en livesändning och den gick då 100 procent live.
Citera
2013-06-24, 15:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 27Slak
Jag har varit med i en livesändning och den gick då 100 procent live.

Jag tror absolut inte det är genomgående för alla deras live-sändningar vilket man kanske kunde få intryck av i mitt inlägg men i detta fall så verkade det att vara en förinspelning.
Citera
2013-06-24, 18:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Jag tror absolut inte det är genomgående för alla deras live-sändningar vilket man kanske kunde få intryck av i mitt inlägg men i detta fall så verkade det att vara en förinspelning.

Livesändningarna går nog live i realtid men som bandade inspelningar efter direktsändningarna.
Citera
2013-06-24, 18:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Begadan
Livesändningarna går nog live i realtid men som bandade inspelningar efter direktsändningarna.

Jag såg den Live-sändning som utannonserades kl 13:00. Ca 30 sekunder efter att den Live-sändningen var klar repriserades samma sändning med LIVE-loggan borttagen. Lite suspekt att man så fort kan reprisera en sändning man sänt LIVE.
Citera
2013-06-24, 19:54
  #6
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Satt och tittade lite på Aftonbladets Live-sändning om att Radiotjänst genom förvaltningsrättens beslutat att även kräva licensbetalning av alla med tillgång till dator.

Sändningen laggade för mig flera gånger med sändningsuppehåll på 10-20 sekunder. Varje gång kom sändningen till min förvåning tillbaka exakt vid samma punkt där det började lagga vilket inte skulle vara fallet om det var live då man istället missat 10-20 sekunder av konversationen.

Förinspelar Aftonbladet sina live-sändningar?
Inget konstigt alls. Vid streaming över internet finns det egentligen ingenting som är "live" utan det mellanlagras alltid innan det kan hämtas av klienterna. Internet är inte byggt för realtidsinformation. Det som kallas live är helt enkelt att man lagrar och tillgängliggör allt efter hand man spelar in det så att man som tittare kan se det med ganska liten fördröjning. Om det då laggar så hamnar man helt enkelt "efter" i den strömmen man får.

Dels är det alltid en fördröjning mellan det som spelas in och det som skickas ut till klienterna, och sedan så sker en cachning i klienten för att kunna hantera variationer i överföringshastighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback