Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-15, 11:45
  #13
Medlem
YO-M8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robaa
Du verkar ju vara otroligt insatt Groovesnus.

Om inte FWT är ett topp-event så varför tar sig så mycket förare världen över sig besvär att åka dit?

WSK, han har missat minst ett race i serien.

Det är skillnad på fabriksåkare och fabriksåkare, har man talang som Rasmus har så betalar man inte en krona. Till skillnad från många andra som får betala.
Skall inte säga hur det är i Rasmus fall eftersom jag inte vet.

Ja du varför kör han inte SM, GSP, SKCC... Eftersom du antagligen är så insatt som du utger dig för att vara så har du möjligtvis hörtalas om CIK/FIA's regel om att ingen under 13 år får internationell licens? Och eftersom Rasmus valt att lägga sitt tävlande utomlands och förbereda sig på de banorna han kommer få köra på när han blir 13 så får han ju inte ens tävla i Sverige.

Vet du vad du ens snackar om? För det första, fabriksåkare idag är absolut inte samma sak som fabriksåkare för 10 år sedan. På den tiden var det gratis, du var anställd utav ett team som du körde för. Fabriksåkare idag är långt ifrån samma sak, jag vet att det finns en handfull förare som har liknande förutsättningar som dom hade för 10 år sedan. Dom är anställda, jobbar med teamet, är i fabriken och är med jämt.

Sen finns det betalförare, det är dom som kallas fabriksförare. Dom betalar ca €10.000-€15.000 per race för att få åka med ett fabriksteam. Pengar som teamen behöver för att driva runt den riktiga fabriksföraren som kör för teamet. Detta är fakta. Och ja, RL betalar för sin styrning.

Även det du skriver om att han inte får tävla i Sverige? vad grundar du det på? Han får ju tävla i klassen på nationell nivå under året han kommer att fylla 13, exakt samma som han gjort fast utomlands.

Jag har absolut ingen relation med RL som det kan låta, men ta reda på fakta innan du yttrar dig om dessa saker. Det ni skvallrar om under era lokala tävlingar i Sverige har noll fakta..

Tack för ordet!
Citera
2013-12-17, 11:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YO-M8
Vet du vad du ens snackar om? För det första, fabriksåkare idag är absolut inte samma sak som fabriksåkare för 10 år sedan. På den tiden var det gratis, du var anställd utav ett team som du körde för. Fabriksåkare idag är långt ifrån samma sak, jag vet att det finns en handfull förare som har liknande förutsättningar som dom hade för 10 år sedan. Dom är anställda, jobbar med teamet, är i fabriken och är med jämt.

Sen finns det betalförare, det är dom som kallas fabriksförare. Dom betalar ca €10.000-€15.000 per race för att få åka med ett fabriksteam. Pengar som teamen behöver för att driva runt den riktiga fabriksföraren som kör för teamet. Detta är fakta. Och ja, RL betalar för sin styrning.

Även det du skriver om att han inte får tävla i Sverige? vad grundar du det på? Han får ju tävla i klassen på nationell nivå under året han kommer att fylla 13, exakt samma som han gjort fast utomlands.

Jag har absolut ingen relation med RL som det kan låta, men ta reda på fakta innan du yttrar dig om dessa saker. Det ni skvallrar om under era lokala tävlingar i Sverige har noll fakta..

Tack för ordet!

Du verkar ju jävligt insatt i just Rasmus du...

Det finns ett flertal fabrikare som kör utan att betala mer än sina resor, logi etc.
Joel Johansson t.ex. gissar på att Öberg inte heller behövde betala något.
Lundberg och Gudmundsson gissar jag däremot på att de fått betala för sina platser.
Junior Wernersson fick chassi och motorer helt fritt på sin tid.
Men självklart finns det folk som får betala för att köra med fabriken också.

RL kör gratis för Praga, tror du på fullaste allvar själv att hans farsa cashar så mycket pengar per race? Det är inga miljonärer vi snackar om.

Läser du vad du refererade till så valde RL att tävla i Italien istället för Sverige DÄRFÖR fick han inte tävla i Sverige pga 13 års gränsen på internationell licens. Behöver du ytligare hjälp med att förstå det där kan du PMa mig så skall jag förklara för dig.

Så tror tyvärr att du skall ta reda på fakta innan du bröstar upp dig framför skärmen.
Citera
2013-12-17, 18:42
  #15
Medlem
YO-M8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lenzo
Du verkar ju jävligt insatt i just Rasmus du...

Det finns ett flertal fabrikare som kör utan att betala mer än sina resor, logi etc.
Joel Johansson t.ex. gissar på att Öberg inte heller behövde betala något.
Lundberg och Gudmundsson gissar jag däremot på att de fått betala för sina platser.
Junior Wernersson fick chassi och motorer helt fritt på sin tid.
Men självklart finns det folk som får betala för att köra med fabriken också.

RL kör gratis för Praga, tror du på fullaste allvar själv att hans farsa cashar så mycket pengar per race? Det är inga miljonärer vi snackar om.

Läser du vad du refererade till så valde RL att tävla i Italien istället för Sverige DÄRFÖR fick han inte tävla i Sverige pga 13 års gränsen på internationell licens. Behöver du ytligare hjälp med att förstå det där kan du PMa mig så skall jag förklara för dig.



Så tror tyvärr att du skall ta reda på fakta innan du bröstar upp dig framför skärmen.


Är inte mer insatt i RL än det man hört. Alltså inte allt för mycket.
Dom summorna jag refererar till är generella summor. Det är vad det kostart att köra för dom större teamen.

Med Joel vet jag att det enda Energy bjuder på är chassin, motorer, och tältplats. Resten måste han lösa själv, så som resor, logi, däck, mekaniker, anmälningsavgifter, logi för mekaniker osv. Det blir stora pengar. Det är därför han inte haft möjlighet att köra mer än vad han gjort dom senaste åren.


Beträffande Öberg har jag ingen vetskap om vad han har för deal med Peter De Bruijn. Säkert väldigt fördelaktig då Peter Öberg är en stor kund.

Jag garanterar dig med 100% säkerhet att RL betalar för styrningen hos Praga. Det vet jag eftersom att folk som jag jobbat med under flera år jobbar nu hos Praga. Då får du säga vad du vill om att hans far är miljonär eller inte, på något sett finansierar dom styrningen hos Praga.

Så jag blåser inte upp mer än nödvändigt framför datorskärmen.
Citera
2014-07-04, 23:07
  #16
Medlem
groovesnuss avatar
Ställningen i Karting EM KF-Junior efter 2 av 4 tävlingar:

Svenska förare i fet stil

Rnk No. Driver Nat Points
1 202 Ahmed, Enaam 47
2 223 Defrancesco, Devlin 46
3 254 Haaga, Anton 40
4 204 Sargeant, Logan 38
5 201 Ticktum, Daniel 28
6 216 Beckmann, David 22
7 239 Petrov, Artem 21
8 211 Vartanyan, Alexander 21
9 212 Mick Junior 21
10 238 Martinez Merono, Eliseo 16
11 217 Martin, Ross 13
12 206 Lorandi, Leonardo 12
13 218 Fewtrell, Max 11
14 260 De Pauw, Ulysse 10
15 265 Fernandez Wahbeh, Sebastian 8
16 209 Lessennes, Benjamin 6
17 232 Tonteri, Paavo 5
18 268 Lundgaard, Christian 5
19 228 Martono, Presley 4
20 241 Correa, Juan 4
21 227 Maini, Kush 3
22 234 Lappalainen, Konsta 3
23 213 Travisanutto, Lorenzo 2
24 269 Leuillet, Tom 2
25 208 Bollier, Jules 2
26 221 Moreira Laliberté, Kami 0
27 207 Floersch, Sophia 0
28 258 Lindh, Rasmus 0
29 261 Roes Andersen, Casper 0
30 245 Legeret, Lucas 0
31 210 Garcia Lopez, Marta 0
32 240 Baciuska, Rokas 0
33 222 Smith, Joshua Francis 0
34 270 Novalak, Clément 0
35 263 Yeu Yang, Sun 0
36 219 Pull, James 0
37 220 Tillett, Archie 0
38 267 Verkroost, Bard 0
39 262 Roosens, Kenny 0
40 251 Santos Gomez, Lisard 0
41 233 Alex, - 0
42 205 Azedo Sousa, Yohan 0
43 249 Pankiewicz, Julia 0
44 271 Van Kalmthout, Rinus 0
45 248 Lloveras Brunet, Xavier 0
46 255 Lenzo, Federico 0
47 236 Zotov, Gleb 0
48 225 Colombo, Lorenzo 0
49 264 Milesi, Charles 0
50 226 Drugovich Roncato, Felipe 0
51 250 Munoz Fernandez, Adrian 0
52 253 Sario, Robin 0
53 215 Krencisz, Jan 0
54 237 Konstantinos, - 0
55 231 Pasma, Patrik 0
56 214 Baiz, Mauricio 0
57 224 Alesi, Giuliano 0
58 230 Ye, Yifei 0
59 242 Brozzoni, Alessandro 0
60 244 Viscaal, Bent 0
61 247 Gheno, Jacopo 0
62 235 Tashkalov, Damir 0
63 272 Milell, Noah 0
64 243 Naiker, Kashen 0
65 252 Eriksson, Joona 0
66 229 Mazrul Haizad, Adam Haikal 0
67 259 Podobsky, Lukas 0
Citera
2014-07-07, 23:40
  #17
Medlem
[quote=groovesnus|49463066]Ställningen i Karting EM KF-Junior efter 2 av 4 tävlingar:

Svenska förare i fet stil

Rnk No. Driver Nat Points
1 202 Ahmed, Enaam 47
2 223 Defrancesco, Devlin 46
3 254 Haaga, Anton 40

28 258 Lindh, Rasmus 0

63 272 Milell, Noah 0


Kanske upphypad..?
RL ær ju 13 iår - klassen ær væl øppen upp till 15 år om jag inte minns helt fel..?

Anton vann ju senaste deltævlingen - han har man dock inte hørt så mycket om - men reklam mm ær væl en stor del æven i de nedre kategorierna.
Citera
2014-10-28, 21:05
  #18
Medlem
[quote=Maskinsten|49498470]
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Kanske upphypad..?
RL ær ju 13 iår - klassen ær væl øppen upp till 15 år om jag inte minns helt fel..?

Anton vann ju senaste deltævlingen - han har man dock inte hørt så mycket om - men reklam mm ær væl en stor del æven i de nedre kategorierna.


Rasmus visar ju flera gånger att han helt klart har med eliten att göra, många snabbast varv under heat osv. Men de gäller ju att knyta ihop hela säcken...

Anton i all ära riktigt duktigt kille, men... Motor trimmaren Anton hade under sin vinst i EM åkte ju senare fast för fusk. Något i topplocket, och det märks ju på trimmarens resultat efter han åkte dit.
Citera
2014-10-28, 21:35
  #19
Medlem
JayGatsbys avatar
Vilken anses vara den bästa Karting-serien i Europa? Dvs; får man en pojk som är bra på att köra; var bör man sätta honom så han får bäst utmaning och bäst exponering? Italien?
Citera
2014-10-31, 22:38
  #20
Medlem
WSK i italien anses väl helt klart som det bästa,
huvudsaken i låg ålder är väl ändå att köra så mycket som möjligt.
Övning ger färdighet som det så fint heter...
Citera
2014-11-01, 15:31
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Vilken anses vara den bästa Karting-serien i Europa? Dvs; får man en pojk som är bra på att köra; var bör man sätta honom så han får bäst utmaning och bäst exponering? Italien?
Man ska kombinera att köra World Series of Karting (WSK), som har ett stort fäste i Italien, men ha som uttalat mål att sikta på de många CIK-FIA EM- och VM-deltävlingar som går i Europa varje år. (T.ex. i Kristianstad 2014, och troligtvis där igen om ett par år)

Om man är duktig på att köra oväxlad kart kan man också sikta på Rotax Euro Challenge-deltävlingarna, de är mycket duktiga på exponering och promotion, allra bäst är det om man får en biljett till världsfinalen, som får klassas som en av de största och mest prestigefyllda ENSKILDA gokarttävlingarna i världen.

Men först och främst, se till att få in en fot i ett internationellt team, som Rasmus Lindh i Praga. De hjälper föraren till att få så goda möjligheter som möjligt.

Som svar till Lenzo; Jag tror snarare att det är bättre att köra 15 tävlingshelger om året, och se till att de tävlingarna är de riktigt stora, med TV-sändningar och stora exponeringsjippon. Hellre det än att köra 25 tävlingar, där 20 av dem är helt anonyma, utan någon internationell exponering alls. Där är t.ex. det tyska mästerskapet för storklasserna en serie med exceptionellt hård konkurrens, men med förhållandevis liten medieexponering.

Men innan man har blivit en förare som kan slå sig in topp-10 i Europatävlingar (topp-20 i Världstävlingar), så måste man såklart ha massor med mängdträning, och den får man nog som sagt bäst i Italien.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback