Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 18:11
  #1489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Mina argument var att finnarna behöver svenskan för att förstå och knyta an till sin egen historia samt att svenskan är det enda som knyter Finland till den nordiska gemenskapen. Att avsäga sig svenskan är samma sak som att avsäga sig sin plats i Norden.

Detta är ju fullständigt absurt. Jag har svenska som modersmål men fattar knappt nånting av skåningar/danskar som riktigt "brer ut det". Norska fattar man i själva verket bättre än skånska. Men det är en parentes. I danmark klarar man inte sig (eller i yttersta nöd kanske man kan kommunicera med nånslags "djungel-svenska" inklusive "handvawing ad absurdum") om man är svenskatalande och inte kan engelska. Den nordiska gemenskapen betyder nånting annat åt mig. Inte ett gemensamt språk (fattar du isländska?).
Citera
2017-04-06, 22:20
  #1490
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paranoid.android
Du är riktigt jävla fanatisk i ditt hat mot alla som inte stöder fullständig underkastelse gentemot positiv diskriminering av en redan från tidigare förfördelad samhällsgrupp. Litet av apartheidvibbar får man av dig. Jag är precis så finlandssvensk man kan vara, men jag ogillar positiv diskriminering, speciellt av sådana grupper som har mera till att börja med. Och i allmänhet brukar finlandssvenskar kunna debattera utan att skicka hotelser via PM etc. Så din finlandssvenskhet är rätt ifrågasatt också. Du är en svekomanmupp. Eller är det normalt finlandssvenskt beteende, att skicka hotelser? Fennoman kan nog ingen kalla mig, det är faktiskt riktigt jävla upprörande att vissa frågor är helt omöjliga att diskutera med en stor del av finlandssvenskarna som blir helt hysteriska om man avviker från massan. Just såna som du.

Det finns ingen positiv diskriminering. Finlandssvenskar är inte på nåt sätt förfördelade, de är nettobidragsgivare. Du är en fanatisk fennomanmupp som fortsätter sprida lögner om priviligerade finlandssvenskar.
Vad talar du om för hotelser?

Citat:
Ursprungligen postat av paranoid.android
Och detta är alltså resultatet av en mätning där man beaktat personernas ursprung oavsett nuvarande boplats? Dvs. 28.9 av alla personer som är uppväxta (födda) i österbotten har akademisk slutexamen? Att importerade lågavlönade tomatplockare saknar akademisk utbildning är väl knappast överraskande. Motsvarande fråga gällande Åland.

Om det inte är ett dylikt resultat du påvisar, så kan du ju glömma det. Som jag sagt, kvot-läkare från österbotten återvänder vad jag vet sällan till österbotten och vårdar svenskatalande patienter, utan väljer att bosätta sig i (vanligen) Helsingfors, och vårdar till största del finskatalande patienter.

Tidigare yrade ni om finlandssvenskarnas överrepresentation i högre befattningar, och därmed brist på sjukskötare, lägre arbetslöshet, och snyggare brudar osv..., pga av att var och varannan finlandssvensk enligt er fick en högskoleutbildning till skänks. När jag slog hål på den lögnen så drog du dig tillbaka och finslipade dina argument. Nu är du så tillbaka efter månader av grubblande och kan presentera en häpnadsväckande förklaring. Förklaringen till Österbottningarnas och Ålänningarnas överraskande låga andel högskoleutbildade är *trumvirvel*...utländska lågavlönade tomatplockare

Säga vad man vill men en stor skämtare är du. Du måste fråga dig själv, tror du verkligen på detta?

Om finlandssvenska "kvotläkare" vårdar finska patienter i Helsingfors så undrar jag om det är de finsktalande till gagn eller de svensktalande. Och vad har det för betydelse vad du tror? Problemet är att fennomanmuppar försöker motarbeta Vasa centralsjukhus som på alla plan är ett bättre fungerande sjukhus än Seinäjoki. Hur du än vrider dig så är det inte finlandssvenskarnas eget fel att finnar försvårar våra möjligheter att få svensk vård. Du är en pajas.
Citera
2017-05-23, 17:26
  #1491
Medlem
krutojs avatar
Citat:
President Mauno Koivistos begravning blir tvåspråkig, enligt de anhörigas uttryckliga önskemål
https://www.hbl.fi/artikel/sa-har-fo...ka-och-finska/
Citera
2017-05-23, 19:55
  #1492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det finns ingen positiv diskriminering. Finlandssvenskar är inte på nåt sätt förfördelade, de är nettobidragsgivare. Du är en fanatisk fennomanmupp som fortsätter sprida lögner om priviligerade finlandssvenskar.

Så det att det är lättare att få en studieplats i ämnen såsom juridik, ekonomi och medicin är inte positiv diskriminering. Du är ju helt otrolig i din blindhet. Varifrån kryper såna som du fram varenda gång någon ens i den minsta grad kritiserar finlandssvensk särbehandling. Det är ingen myt, det är ett faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vad talar du om för hotelser?

Hotelser du skickade som PM. Kan nog posta dem här om du tycker att dom gör dig heder. I samma PM förklarade du också att jag använder andra nicks på detta forum. Helt utan någonsomhelst grund. Och dessa PM fick dig avstängd också. Finns väl dokumenterat av vilken orsak du blev avstängd, om du anser att du inte hotat någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Tidigare yrade ni om finlandssvenskarnas överrepresentation i högre befattningar, och därmed brist på sjukskötare, lägre arbetslöshet, och snyggare brudar osv..., pga av att var och varannan finlandssvensk enligt er fick en högskoleutbildning till skänks. När jag slog hål på den lögnen så drog du dig tillbaka och finslipade dina argument.

Tidigare yrade ni..... Vilka NI? Jag hör inte ihop med någon annan på detta forum, och trots din blinda tro på någonslags "fennomuppsammansvärjning" så har jag inget med det att göra. Jag är lika finlandssvensk som du, bara inte lika jävla inskränkt i min tro på finlandssvenskarnas utomordentlighet.

Och vilken lögn har du slagit hål på. Finns inte kvoterna kvar menar du? Jag har inte dragit mig tillbaka, orkar bara inte dagligen läsa vad inskränkta pampas-bor har att komma med men man behöver knappast finslipa några argument gentemot såna rabiata fanatiker som du.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Nu är du så tillbaka efter månader av grubblande och kan presentera en häpnadsväckande förklaring. Förklaringen till Österbottningarnas och Ålänningarnas överraskande låga andel högskoleutbildade är *trumvirvel*...utländska lågavlönade tomatplockare

Jag orkar inte på heltid följa med vad fanatiker som du sysslar med på flashback Jag har inte använt den minsta tid att grubbla på något du skrivit. Du är en fanatiker med fradgande mun, och jag ids inte öda alltför mycket tid på clowner som du.

Så du menar alltså att majoriteten av pampuscher som beger sig till den stora världen och - i vissa fall - skaffar sig en kvotutbildning, återvänder till hemorten? Du är ju helt absurd med alla lögner du kommer med. De som lämnar pampas för storstaden kommer oftast inte tillbaka. Varför? För det finns bara jobb för tomatplockare etc. i deras hemorter. Därav en låg andel högskoleutbildade. Det är inte genierna som blir kvar i pampas. Det är sådana som du.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Säga vad man vill men en stor skämtare är du. Du måste fråga dig själv, tror du verkligen på detta?

Jag skämtar inte.



Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Om finlandssvenska "kvotläkare" vårdar finska patienter i Helsingfors så undrar jag om det är de finsktalande till gagn eller de svensktalande. Och vad har det för betydelse vad du tror? Problemet är att fennomanmuppar försöker motarbeta Vasa centralsjukhus som på alla plan är ett bättre fungerande sjukhus än Seinäjoki. Hur du än vrider dig så är det inte finlandssvenskarnas eget fel att finnar försvårar våra möjligheter att få svensk vård. Du är en pajas.

Du är nog den riktiga pajasen här med dina förvrängningar av sanningen, och hotelser skickade via PM etc. Varför duger finlandssvenska "kvotläkare" till att vårda finskspråkiga patienter i Helsingfors, om finskspråkiga läkare inte duger till att vårda pampuscher i pampas?

På vilket sätt mäter man vilket sjukhus är bättre fungerande än ett annat? För mig är det alles egal var österbottens sjukhus befinner sig fysiskt, och det finns ju tekniska hjälpmedel i dagens läge som gör tid/plats rätt oviktiga.

Jag har bara jävligt svårt att förstå att anstalter där man tillbringar 1 promille av sitt liv, om ens det, är så viktiga i denna språkfråga. I dagens läge då det talas om mobilitet etc. så kan väl mobiliteten gälla läkare i Vasa i lika utsträckning som t.ex. ämbetsmän i H:fors, vars ämbete flyttar till Kuopio. Jag har inget emot att "SJUKHUSET" befinner sig i Vasa, jag har bara jävligt svårt att förstå fanatismen kring denna fråga. Och det är knappast några "fennomuppar" (vad fan än denna term betyder), som driver på detta utan det är partier som sfp (vilket jag gissar du gillar) har samarbetat långt och länge.

Sök hjälp till din hybris visavi finlandssvenskhetens eminens, clown.
__________________
Senast redigerad av paranoid.android 2017-05-23 kl. 19:59.
Citera
2017-05-23, 21:52
  #1493
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paranoid.android
Så det att det är lättare att få en studieplats i ämnen såsom juridik, ekonomi och medicin är inte positiv diskriminering. Du är ju helt otrolig i din blindhet. Varifrån kryper såna som du fram varenda gång någon ens i den minsta grad kritiserar finlandssvensk särbehandling. Det är ingen myt, det är ett faktum.

Det finns ett par utbildningar som har en högre andel platser för de som behärskar svenska. Detta är till för att trygga tillgången på vissa svenskspråkiga tjänster. Detta kan leda till att den svenskspråkiga minoriteten erhåller en positiv diskriminering i just detta avseende. Observera ordet kan, och att det är en marginell grupp.

Att finlandssvenskar i något avseende skulle kunna ha lättare än finnar är en bagatell som blåsts upp enormt. För totalt sett åtnjuter finlandssvenskar knappast positv särbehandling. Som jag skrev är finlandssvenskar troligtvis nettobidragsgivare och det betyder att man ger mer än man får. Då kan man inte anses åtnjuta positiv särbehandling totalt sett. Att då haka upp sig på en enskild detalj där finlandssvenskar eventuellt har en liten fördel är absurt. Typiskt fennomuppbeteende.


Citat:
Ursprungligen postat av paranoid.android
Hotelser du skickade som PM. Kan nog posta dem här om du tycker att dom gör dig heder. I samma PM förklarade du också att jag använder andra nicks på detta forum. Helt utan någonsomhelst grund. Och dessa PM fick dig avstängd också. Finns väl dokumenterat av vilken orsak du blev avstängd, om du anser att du inte hotat någon.

Du får gärna posta mina hotelser. Det enda jag skäms över är att jag ännu inte förverkligat de åtgärder jag eventuellt informerat om att jag kommer att vidta.

Citat:
Ursprungligen postat av paranoid.android
Tidigare yrade ni..... Vilka NI? Jag hör inte ihop med någon annan på detta forum, och trots din blinda tro på någonslags "fennomuppsammansvärjning" så har jag inget med det att göra. Jag är lika finlandssvensk som du, bara inte lika jävla inskränkt i min tro på finlandssvenskarnas utomordentlighet.

Och vilken lögn har du slagit hål på. Finns inte kvoterna kvar menar du? Jag har inte dragit mig tillbaka, orkar bara inte dagligen läsa vad inskränkta pampas-bor har att komma med men man behöver knappast finslipa några argument gentemot såna rabiata fanatiker som du.

Kvoterna på 3 st utbildningar, är det vad som återstår i din arsenal? Jag har slagit hål på era lögner om att finlandssvenskars lägre arbetslöshet och högre välmående har något med att man får högskoleplatser i överflöd. Jag har slagit hål på era lögner om att det finns brist svenskpråkig servicepersonal pga att var och varannan finlandssvensk fått en högskoleutbildning.
Finlandssvenskar har ingen överrepresentation bland högskolestuderade. Och om så verkligen är fallet är den marginell. Det har jag visat med fakta och det omkullkastar era lögner.


Citat:
Ursprungligen postat av paranoid.android
Jag orkar inte på heltid följa med vad fanatiker som du sysslar med på flashback Jag har inte använt den minsta tid att grubbla på något du skrivit. Du är en fanatiker med fradgande mun, och jag ids inte öda alltför mycket tid på clowner som du.

Så du menar alltså att majoriteten av pampuscher som beger sig till den stora världen och - i vissa fall - skaffar sig en kvotutbildning, återvänder till hemorten? Du är ju helt absurd med alla lögner du kommer med. De som lämnar pampas för storstaden kommer oftast inte tillbaka. Varför? För det finns bara jobb för tomatplockare etc. i deras hemorter. Därav en låg andel högskoleutbildade. Det är inte genierna som blir kvar i pampas. Det är sådana som du.

Mina inlägg i denna tråd kan man följa med utan att ägna sig åt det på heltid. Jag har skrivit 92 inlägg under 5 år. Det ger 1 inlägg var 3:e veacka på ett ungefär. Dessa inlägg är allt som oftast en reaktion på inlägg från er fennomanmuppar så ni befinner er i tråden just när jag skriver inlägg.

Jag känner två jurister. En har återvänt till hemorten. Jag känner tre läkare, alla har återvänt till hemorten, eller i närheten av hemorten. Ingen av dem plockar tomater. Jag känner överhuvudtaget ingen tomatplockare. Jag har själv inte plockat en enda tomat i mitt liv. Men varav detta hat mot tomatplockare?
Tidigare skrev du om att finlandssvenskar är för fina för de service-jobb eftersom alla hade fått högskoleutbildning till skänks, nu kör du på att de är enkla personer med enkla jobb. Vad exakt borde finlandssvenskar jobba med för att du inte skall hitta något att anklaga dem för?
Den andelen som skaffar sig en kvotutbildning kommer nog till hemorten lika ofta som perusfinnen återvänder till hemorten efter studier storstan. Vad försöker du säga? Vet du själv vad din strategi är?


Citat:
Ursprungligen postat av paranoid.android
Du är nog den riktiga pajasen här med dina förvrängningar av sanningen, och hotelser skickade via PM etc. Varför duger finlandssvenska "kvotläkare" till att vårda finskspråkiga patienter i Helsingfors, om finskspråkiga läkare inte duger till att vårda pampuscher i pampas?

På vilket sätt mäter man vilket sjukhus är bättre fungerande än ett annat? För mig är det alles egal var österbottens sjukhus befinner sig fysiskt, och det finns ju tekniska hjälpmedel i dagens läge som gör tid/plats rätt oviktiga.

Jag har bara jävligt svårt att förstå att anstalter där man tillbringar 1 promille av sitt liv, om ens det, är så viktiga i denna språkfråga. I dagens läge då det talas om mobilitet etc. så kan väl mobiliteten gälla läkare i Vasa i lika utsträckning som t.ex. ämbetsmän i H:fors, vars ämbete flyttar till Kuopio. Jag har inget emot att "SJUKHUSET" befinner sig i Vasa, jag har bara jävligt svårt att förstå fanatismen kring denna fråga. Och det är knappast några "fennomuppar" (vad fan än denna term betyder), som driver på detta utan det är partier som sfp (vilket jag gissar du gillar) har samarbetat långt och länge.

Sök hjälp till din hybris visavi finlandssvenskhetens eminens, clown.

Orsaken till att finlandssvenska ”kvotäkare” duger till att vårda finska patienter i Helsingfors beror på att de vårdar dem på finska. Läkarna i Seinäjoki har inte för avsikt att vårda finlandssvenskar på svenska. Har du verkligen svårt att förstå skillnaden?

Jag tror du skulle ändra uppfattning om finnar skulle tvingas till svenskspråkig vård. Fennomuppar brukar ha det argumentet att språket inte är det viktigaste, dock styr de det till att allt skall ske på finska. Det är inte viktigt med språk mend språket skall vara finska. Och det är givetvis inte av så stor betydelse för er om sjukhuset befinner sig i Vasa heller, men likväl så skall det befinna sig i Seinäjoki.
Det är lätt att vara storsint när allt styrs enligt eget önskemål. Ja, förutom de 3 utbildningarna som möjligtvis favoriserar finlandssvenskarna. Där går man i taket. Detta är typbeteendet bland fennomuppar. Själva ordet är en förkortning av fennoman och mupp. Du är en fennomupp. Så nu vet du vad en fennomupp är.
Citera
2017-05-23, 21:55
  #1494
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Hur går det för Finlandsvenskarna i Finland?
Citera
2017-08-25, 19:40
  #1495
Medlem
Ördögs avatar
Hufvudstadsbladet intervjuar en snubbe vid namn Janne Väistö som vid Åbo Akademi skrivit en avhandling (på finska) om hur svenskundervisningen i 60-talets slut blev obligatorisk i finska skolor, och hur ämnet behandlades i pressen. Det var ingen på den tiden som gnällde över "tvångssvenska" eller jämrade sig över hur dyrt det var att upprätthålla tvåspråkigheten.

Finskhetsarna drog i gång sin kampanj först på 80-talet, då Finlands utrikespolitiska sits blivit lättare - och det perfida begreppet "tvångssvenska" blev snart helt accepterat i medierna.

Disputation: "Obligatorisk svenska fick inte kritiseras"
https://www.hbl.fi/artikel/disputati...te-kritiseras/
Citat:
Janne Väistö, som skrivit sin avhandling om hur svenskan blev obligatorisk i de finska skolorna, säger att medierna ända fram till 80-talet medvetet upprätthöll språkfred genom att undvika debatt.

– Att ifrågasätta den obligatoriska svenskan var tabubelagt, säger han.


Begreppet "tvångssvenska" dök upp i offentligheten i slutet av 1980-talet och där har både själva uttrycket och debatten segt hängt kvar sedan dess. Lika segt hänger en annan berättelse kvar – den om att skolsvenskan skulle vara resultatet av en överenskommelse mellan Svenska folkpartiet och Centerpartiets ordförande Johannes Virolainen, som vid tillfället också var undervisningsminister.

Väistö konstaterar vad alla initierade vet - att Finland under 50-, 60- och 70-talen levde under ständig press från grannen i öst. I en sådan situation var kontakterna med Norden livsviktiga, och därmed även svenskan.
Citat:
Under arbetet med avhandlingen insåg Väistö att frågan om en nordisk identitet inte enbart var viktig för de finska politikerna.

– Svenskarna följde länge noggrant med språkdebatten i Finland. När jag insåg omfattningen häpnade jag faktiskt. På Utrikesdepartementet i Stockholm hittar man pressklipp och rapporter sedan 1917 och materialet innehåller det mesta från beskrivningar av vad presidenten sagt om svenskan till referat på båda språken av språkgräl vid Helsingfors universitet.

Väistö har under sitt arbete letat efter insändare i både svensk- och finskspråkiga tidningar för att hitta avvikande röster – sådana som öppet skulle ha kritiserat svenskan i Finland.

– Jag hittade en insändare från 60-talet. En. Medierna var helt enkelt överens om hur de hanterade frågan. I slutet av 80-talet drog sedan Finskhetsförbundet i gång en kampanj mot "tvångssvenska", men den hade aldrig tagit fart om inte medierna hade bytt strategi. Det var medierna som övergav språkfreden och det är oerhört intressant.

Väistö säger att svenskan omtalats både som en identitetsskapande faktor och en konkurrensfördel.

– I början av 2000-talet började man tala på ett nytt sätt om svenskans betydelse. EU och globaliseringen kom in i bilden. Nu talade man inte så mycket om identitet, utan mer om hur språkkunskapen är en resurs till nytta på den nordiska arbetsmarknaden.

Här kommer Väistö till frågan om svenskans roll i dag när allt fler företag väljer engelska som arbetsspråk.

– Visst kan det nordiska samarbetet vara viktigt också i framtiden, men var det svenska språket finns i den ekvationen är en annan sak.

Kan du säga varför skolsvenskan behövs?


– Det här är att ge sig ut på farligt vatten, men under arbetet med avhandlingen har jag tydligt insett en sak: det svenska är helt enkelt en del av det finska och jag är inte ens så säker på att det är bara är de finlandssvenska medierna ansvar att ta upp frågan och debattera den.

Väistö är själv född i Göteborg 1972 av finska föräldrar. Familjen flyttade senare tillbaka till "hemlandet" och Janne fick likt otaliga andra återflyttarungar uppleva minoritetsställningen i två omgångar, först som finskspråkig i Sverige, sedan som svensk återinvandrare i Finland.

Bland fennomupparna har hans blotta val av studieobjekt retat upp känslor.

Citat:
På diverse nätforum har Väistö kallats kappvändare, avfälling och svikare. Att han valt att forska i frågan om skolsvenska irriterar.

– Frågan om skolsvenskan väcker stora känslor och bygger inte på kunskap, säger han och påpekar att nationalistiska strömningar alltid funnits.

Så sant som det är sagt. Det utmärkande för HeadsOn, NeverCryWolf, finskfinskfinne, Fennomaani, nettiruskarepo och forumets andra fennomuppar är deras totala frånvaro av kunskap.

Citat:
Väistö säger att frågan om skolsvenskan var en politisk fråga som kopplade till frågan om identitet, men att det fanns röster också i skolvärlden som värjde sig för att införa obligatorisk skolsvenska.

– De tankarna byggde på fördomar om svårigheten att lära sig flera språk. Man utgick från att språkkunskaper var något som universitetsfolket klarade av att ta till sig, medan barn i arbetarfamiljer inte ansågs ha samma kapacitet.

Svaret på hur och varför svenskan slutligen blev obligatorisk för de finskspråkiga eleverna är tudelat. I bakgrunden fanns ett allmänt samförstånd om svenskans betydelse för Finland som en del av Norden. Till det kom en räcka enskilda politiska processer som sammanföll så att landet plötsligt hade en svensksinnad president och en ny regering, som talade för svenskan.
Citera
2017-08-26, 00:04
  #1496
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Så sant som det är sagt. Det utmärkande för HeadsOn, NeverCryWolf, finskfinskfinne, Fennomaani, nettiruskarepo och forumets andra fennomuppar är deras totala frånvaro av kunskap.

Hen från Kongo värderar folks kunskaper o taggar namn på folk
Citera
2017-08-29, 17:40
  #1497
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Hen från Kongo värderar folks kunskaper o taggar namn på folk

Lol

Jag blir hellre beskylld för okunskap än grundar mina fakta på SFPs propagandablaska Hbl.

Har ni svenskar någonsin läst Hufvudstadsbladet? Om ni inte än vet vad hets mot en grupp betyder kommer det att bli klart som vatten efter att ha läst Hbl.

Uppgift: berätta hur många gånger finnarna beskrivs på ett positivt och jämlikt sätt.

Jag slår vad om att resultatet blir 0.
Citera
2017-08-29, 19:07
  #1498
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Lol

Jag blir hellre beskylld för okunskap än grundar mina fakta på SFPs propagandablaska Hbl.

Har ni svenskar någonsin läst Hufvudstadsbladet? Om ni inte än vet vad hets mot en grupp betyder kommer det att bli klart som vatten efter att ha läst Hbl.

Uppgift: berätta hur många gånger finnarna beskrivs på ett positivt och jämlikt sätt.

Jag slår vad om att resultatet blir 0.

Hej, hur har det gått för dig? Jag blev nästan "orolig" att du haft besök av den finländska statspolisen efter ditt inlägg om hur du och din grupp är sugna på att konspirera emot Finland tillsammans med ryssarna.
Och har du sett filmen jag tipsade om?

Sedan vad gäller "svenskfrågan" i Finland så är det väl ändå tur att du kan diskutera, på svenska, här. Förstår om någon hade tvingat din familj att bara prata finska, för att inte tala om ryska!
Citera
2017-08-29, 20:44
  #1499
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hej, hur har det gått för dig? Jag blev nästan "orolig" att du haft besök av den finländska statspolisen efter ditt inlägg om hur du och din grupp är sugna på att konspirera emot Finland tillsammans med ryssarna.
Och har du sett filmen jag tipsade om?

Sedan vad gäller "svenskfrågan" i Finland så är det väl ändå tur att du kan diskutera, på svenska, här. Förstår om någon hade tvingat din familj att bara prata finska, för att inte tala om ryska!

Aaw, tack för att du är så orolig över mitt välbefinnande.

Jag har aldrig tagit del i någon konspiration, men det är väl ännu lovligt att analysera från varje håll? Det finns ingen absolut sanning, det skulle vara för enkelt.

Hah, angående min svenska föddes jag i en finlandssvensk familj, mamma var helfinsk men pappa hör till en av de mest "högaktade" familjer. Han förbjöd mamma att prata finska med oss barn, så vi hörde aldrig ett ord finska hemma. Under den tiden gav SFP stränga bestämmelser att barnen måste uppfostras endast med svenska, oberoende om maken/makan är finsk.

Jag levde min barndom i en stor bubbla. Visste inte att det finns finnar eller ett finskt spåk. Vi sällskapade endast med finlandssvenska familjer.

Jäkla farsan, som liten frågade jag vilket språk Gud pratar och han svarade bestämt endast svenska. Hela barndomen bad jag att Gud skulle också förstå andra språk och inte stänga dörren för själar som inte pratar svenska.

Som liten tror man vad föräldrarna säger och man kan inte ifrågasätta saker och ting, barn kan inte göra det. Vi tvingades inte prata endast svenska eftersom vi aldrig kom i kontakt med finnar eller det finska språket.

Själv talar jag åtta olika språk, perfekt finska, svenska och engelska. Franska, spanska, tyska, ryska osv. har jag mindre användning av. När jag fattade hur språkbegränsad min barndom var ville jag lära så många språk som möjligt. Vi levde i en finlandssvensk bubbla. Men du förstår säkert vad jag pratar om eller hur?

Med finnarna hittade jag genast en djup kontakt, någonting jag aldrig haft med finlandssvenskar. Dom är för ytliga och vill inte prata om allvarliga saker.

Jag kunde ha räddat en grannflicka efter att hennes farsa försökte våldta mig när jag var 10 år. Mamma sade att hon vill inte höra ett ord, pappa sade detsamma. Vad kan en 10-åring göra utan stöd från vuxna? Ingenting.

När vi var vuxna grät vi i timmar. Grannflickan förstod att jag inte kunde göra något, typiskt henne kände hon sig eländig för vad hennes farsa försökte göra åt mig. Men till denna dag sätter morsan och farsan fingrarna i öronen och skriker "Jag vill inte höra, jag vill inte höra".

Så jag är "en av er" som beslöt självständigt att flytta över till "den andra sidan". Finnarna vill vara era vänner, men ni vill inte vara finnarnas vänner. Så man måste välja var man står.
__________________
Senast redigerad av NeverCryWolf 2017-08-29 kl. 20:48.
Citera
2017-08-30, 14:43
  #1500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Finns det ingen finskfinsk-finländare som kan yttra sig?:-/
Vist fins det de, men att svara på frågor som:jag tycker inte att Finland har något på Åland att göra: bevisar hur lite, läs ingenting, ni vet om Finland och Åland i synnerhet. Fråga en Åländare var han vil bo, tillhöra, Sverige eller Finland så kommer ni att bli djävla förvånade. Jag å min sida tycker mig se att ni Svenskar har snart ingenting i Sverige att göra. PS: skit i min gramatik och hål er til ämnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback