Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-07, 21:46
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontrafaktisk
Det här är exempel på den sortens okunniga inlägg som präglat tråden sedan starten. Den grova brottsligheten har minskat drastiskt sedan 90-talet, samtidigt har invandringen ökat drastiskt (se mitt förra inlägg för analys av detta).

http://www.dn.se/goda-nyheter/antale...edan-90-talet/
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...skar-i-sverige

/k

Du har fortfarande inte bemött mitt senaste inlägg, som behandlade invandrares brottslighet utifrån BRÅ:s faktiska siffror istället för dina påhittade:

(FB) Finns det någon grund som talar om att invandringen är en börda för sverige?

Publicerades en intressant artikel i Magasinet Neo igår om hur utsattheten för ambulanspersonalen har ökat sedan 90-talet som jag tycker alla bör läsa. Inte minst intressant eftersom BRÅ hävdar att det faktiska brottsligheten minskat sedan just 90-talet, även om anmälningarna stadigt gått uppåt. Det senare har vi dock avhandlat. Här är ett utdrag från artikeln som bör läsas i sin helhet:

Citat:
Ambulanspersonal utsätts för allt mer och allt grövre våld. Ambulansförbundets ordförande Henrik Johansson efterlyser avancerad skyddsutrustning med gasmask och skottsäker väst för att skydda personalen. Han tvivlar inte på att våldet går ut över patienterna.

Hur nytt är det här?

– Det är definitivt ett nytt fenomen att vi är så utsatta. Det började någon gång på nittiotalet och har blivit riktigt allvarligt under de senaste tio åren.

– Samtidigt verkar det ha utvecklats en acceptans för våldet. Anställda rapporterar inte alltid längre incidenter, eftersom man börjar tycka att det hör till vardagen.

Hur vanligt är det att ni inväntar poliseskort innan ni åker in i ett område?

– Det är mycket vanligt. På vissa adresser vet vi att vi inte ska åka in utan polis.

– Vi åker på skottskadade och knivskärningar varje vecka. Förr, på nittiotalet, var det ett unikum som man inte behövde räkna med.

– Ska vi jobba med sånt måste vi ha rätt förutsättningar. Det är därför vi efterfrågar de här taktiska enheterna med särskild skyddsutrustning. Vi måste ju kunna åka in i Rosengård, men då måste vi ha skydd så att vi inte råkar illa ut.

Det hävdas samtidigt ofta att våldet minskar i Sverige?

– Det är inte den verklighet vi ser, att våldet skulle minska. Tvärtom. Det är möjligt att man har tittat på anmälningstalen och det kan ju ge en annan bild. När jag talar med ungdomar inom vår verksamhet får vi bilden att det inte längre är givet att man ska anmäla brott.

I vilka områden är ni mest utsatta?

– Miljöer där det finns missbruk eller våld. Framför allt utanförskapsområden. Inte enkom, det vill jag vara noga med att understryka, men framför allt.

http://magasinetneo.se/artiklar/det-...ar-sa-utsatta/

Den bilden stämmer rätt bra med artiklarna jag postade och citerade tidigare som visade att anmälningsbenägenheten hos brottsoffer på Södersjukhuset minskat kraftigt, istället för att ha ökat som BRÅ menar, samt att det skett en kraftig ökning av det grova våldet som man ser på Sahlgrenska där knivskador nu är vardag:

(FB) Finns det någon grund som talar om att invandringen är en börda för sverige?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback