Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-22, 16:38
  #1
Medlem
Finns det några hållbara förklaringar eller bevis för att Muhammed alls var i Jerusalem, och vilka är de i.s.f?

17:1 i Koranen. Där står:

Honom allena all ära, honom, som lät sin tjänare företaga en nattlig färd från det fridlysta templet till det allra avlägsnaste templet, vars hela omkrets vi välsignat, för att visa honom några av våra tecken! Han är förvisso den Hörande, den Seende.

Detta skulle då vara detta man tar som betydelse för vistelsen, men hur får man det till Jerusalem? det framgår ju inte alls i texten.
Citera
2013-06-22, 16:48
  #2
Medlem
Norrbottenss avatar
Det finns inte ens några hållbara belägg för att Muhammed någonsin existerat.
Citera
2013-06-22, 16:49
  #3
Medlem
Vad vi vet är att Muhammed träffade Judar i Medina och tog stort intryck av dem, kan det vara så att han då vinklade sin story när han s.a.s "öppnade eget" för araberna?
Citera
2013-06-22, 16:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Det finns inte ens några hållbara belägg för att Muhammed någonsin existerat.

Ja förstår hur du menar men pushar för diskussionen i ämnet.
Citera
2013-06-22, 16:54
  #5
Medlem
Tidigt avsåg man tydligen att det handlade om en fysisk förflyttning medans senare tolkningar gled över till att handla om andlig förflyttning, ser vi här en form av inom islam känd fokusförflyttning?
Citera
2013-06-25, 17:46
  #6
Medlem
Jag tolkar ointresset som att det inte finns belägg, samt att ämnet är utan värde även för forumets fundamentalister.
Citera
2018-05-16, 18:30
  #7
Medlem
Profeten Muhammed i Jerusalem

Vilka bevis finns det för att profeten Muhammed verkligen var i Jerusalem?

Jag vänder mig emot att Jerusalem skulle vara en central plats för tre religioner. Att det var/är judarnas heliga stad är uppenbart. Att staden också blev viktig och central för den från början judiska mysteriesekten kristendomen är också väldigt logisk.
Jag tvivlar att det verkligen går att bevisa att Muhammed någonsin var i Jerusalem. Vi vetenskapligt orienterade personer vet givetvis att han i alla fall definitivt inte gjorde någon himlafärd från staden. Att med våld och lögner försöka överta staden inte bara politiskt men också religiöst måste betraktas som osmakligt ur ett modernt perspektiv.
Men som sagt vilka egentliga bevis finns det för att just Muhammed satte sin fot i staden?
Citera
2018-05-16, 18:36
  #8
Medlem
Det står ju i koranen, och koranen är sanning
Citera
2018-05-16, 18:47
  #9
Avstängd
MrMadoffs avatar
Varför är det en helig plats för judar? För att dom dödade jesus? Ja då måste det ju tillhöra dom för all framtid..........

Bevis! Ge mig bevis!! Vad fan tror du, religioner bygger inte på bevis utan på skrifter!
Citera
2018-05-16, 19:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Varför är det en helig plats för judar? För att dom dödade jesus? Ja då måste det ju tillhöra dom för all framtid..........

Bevis! Ge mig bevis!! Vad fan tror du, religioner bygger inte på bevis utan på skrifter!
Att judarnas heligaste plats, Jerusalems tempel, stod där den stod långt före Jesus torde vara belagt i ett nästan oändligt antal skrifter. Men lita inte på den judiska historieskrivningen; läs romarnas version av belägringen av Jerusalem år 70 e.k. De förstörde templet, som stått där i 1000 år, och kvar är bara klagomuren. (Av bråtet byggde dom ett Coloseum på platsen).
Citera
2018-05-16, 20:43
  #11
Medlem
Furiennas avatar
Jerusalem var ju också kung Davids huvudstad, och bara det torde ha gjort den speciell för judarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback