Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-21, 00:59
  #1
Medlem
klarobskyrs avatar
I eftervågor av NSA-avslöjanden vill den finska SÄPOn följa efter Sverige och inskrida mot fria dataströmmar.

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/0...natovervakning
Citat:
Videoklippet:"Finland kunde följa Sveriges exempel då det gäller nätövervakning. Den svenska modellen har ändå fått hård kritik för att äventyra medborgarnas dataskydd."

Polisen vill ha större befogenheter att övervaka nätet.

Polisöverdirektör Mikko Paatero säger till Yle att cybersäkerhet hör till framtidens största utmaningar. Enligt Paatero behöver hela polismyndigheten, men framförallt skyddspolisen, ökade befogenheter vad gäller nätövervakning.

Också Skyddspolisens chef Antti Pelttari krävde i en intervju i tidningen Talouselämä i dag större nätbefogeneheter för polisen. Enligt Pelttari kunde Finland följa Sveriges exempel.

I Sverige övervakar försvarets radioanstalt FRA nättrafiken sedan fem år tillbaka. Den svenska modellen har fått hård kritik för att äventyra medborgarnas dataskydd.

Jag är inte insatt i "den svenska modellen" men jag inbillar mig en ny statlig myndighet och databaser av känsliga personuppgifter som ingen annan än ansvarig personal har tillgång till. Ser vi ett mönster att utvecklas här? Tycker någon annan att det är löjligt att det finns fria rörligheten, inga gränser men cyberverkligheten ska vara bevakad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback