Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-20, 20:39
  #1
Medlem
robomans avatar
Jag har en bakgrund som spelare av flertalet fantastiska spel som Bioware utvecklat, såsom Baldur's Gate-serien, Icewind Dale och Neverwinter Nights. Därtill kan läggas spel i andra genrer såsom Fallout 3.
Jag har samtidigt INTE spelat andra hyllade titlar såsom Elder Scrolls-serien, Final Fantasy-serien, Dragonage, Fallout 1 och 2, Knights of the Old Republic, Diablo-serien osv.

Om jag börjar skapa en lista i ordning efter vilket år spelet släpptes, hjälper ni mig då att fylla på listan med viktiga titlar som man "bör" ha spelat? Jaa, klart att ni gör! Nu kör vi!

1997
Fallout

1998
Baldur's Gate
Fallout 2

1999
Planescape: Torment

2000
Baldur's Gate II: Shadows of Amn
Icewind Dale

2001
Baldur's Gate II: Throne of Bhaal

2002
Icewind Dale
Neverwinter Nights
The Elder Scrolls III: Morrowind

2003
Star Wars: Knights of the Old Republic

2004
Knights of the Old Republic II: The Sith Lords

2006
Neverwinter Nights 2
The Elder Scrolls IV: Oblivion

2008
Fallout 3

2009
Dragon Age: Origins

2010
Fallout: New Vegas

2011
Dragon Age II
The Elder Scrolls V: Skyrim

Brasklappar
  1. Jag har alldeles för dålig koll på Diablo, Final Fantasy, Elder Scrolls osv för att kunna säga alls vilka spel som man "ska" ha spelat där. Ni får helt enkelt hjälpa mig.
  2. "Vissa spel på listan är ju bara expansioner!" tänker kanske du. Ja, men i fallen med BG II: ToB och Fallout: New Vegas anser jag dem vara tillräckligt omfattande för att få stå som egna punkter.
  3. "Men vad gör skitspel som Icewind Dale 2 på den där listan?" kanske du tänker. Tja, som sucker för allt Bioware spottat ur sig, särskilt i Infinity Engine, kan jag inte gärna utelämna Icewind Dale. Det vore ofint när jag dessutom gillar spelet.

Diskussionsunderlag:
Vilka RPG "ska" man ha spelat?
Runt vilka år hade RPG-skapandet sin gyllene era?
Finns det några utvecklare man alltid kan lita på?
Citera
2013-06-20, 20:49
  #2
Medlem
prizs avatar
Du saknar Mass Effect som har några av de bästa storyn som finns för ett Sci Fi "rpg".
Citera
2013-06-20, 20:53
  #3
Medlem
Jag tycker Elder scrolls 2 var rätt fascinerande och annorlunda med andra RPGs när det kom 95 (tror jag).
Minns inte ens titeln på det, men det var vill jag minnas det första RPG där statistiken ökade inom de områden du faktiskt använt dig av under leveln istället för som i andra spel på den tiden där du fick en pott när du levlade som fritt kunde disponeras.

Edit: Daggerfall hette det.
Citera
2013-06-20, 20:58
  #4
Medlem
Verdess avatar
Du borde även testa "Star ocean: Second story", mycket bra spel. Också Suikoden, vagrant story (av square, numera square enix), och såklart final fantasy-serien, även om flera av spelen i den serien bör undvikas.
Citera
2013-06-20, 21:09
  #5
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Earthbound är väl ganska viktigt att nämna. Släpptes till SNES. I Japan heter det "Mother".
Citera
2013-06-20, 21:35
  #6
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du saknar Mass Effect som har några av de bästa storyn som finns för ett Sci Fi "rpg".
Aha aha, det åker in till version 2 av listan. Jag kommer även etikettera vissa spel som Action RPG, eftersom jag enkelt vill att det ska vara överskådligt med vilka spel som är uttalat action-inriktade.

Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Jag tycker Elder scrolls 2 var rätt fascinerande och annorlunda med andra RPGs när det kom 95 (tror jag).
Minns inte ens titeln på det, men det var vill jag minnas det första RPG där statistiken ökade inom de områden du faktiskt använt dig av under leveln istället för som i andra spel på den tiden där du fick en pott när du levlade som fritt kunde disponeras.

Edit: Daggerfall hette det.
Låter härligt, ser fint ut av google bilder att döma. Ja "fint" med den tidens mått vill säga. Den åker in till version två, även den (liksom övriga Elder Scrolls) etiketterad som Action RPG.

Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Du borde även testa "Star ocean: Second story", mycket bra spel. Också Suikoden, vagrant story (av square, numera square enix), och såklart final fantasy-serien, även om flera av spelen i den serien bör undvikas.
Okej. Star ocean: Second story och Suikoden, vagrant story föreslås alltså. Ja jag har ju inget vettigare system än att jag får lägga in dem också, fast kanske kursiverat eftersom de inte finns till PC (vilket jag förstås glömde nämna, men det är det jag är intresserad av).
Jag får nog hitta på ett lite mer raffinerat system för att avgöra vilka som ska in på "måste-listan" och vilka spel som bara är bra tips i övrigt.
Vet du vilka Final Fantasy som är bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Earthbound är väl ganska viktigt att nämna. Släpptes till SNES. I Japan heter det "Mother".
Aha, aha. Även det ett spel som inte finns till PC. Läggs in under någon vettig kategori.

Keep 'em coming!
Citera
2013-06-20, 21:58
  #7
Medlem
Verdess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Okej. Star ocean: Second story och Suikoden, vagrant story föreslås alltså. Ja jag har ju inget vettigare system än att jag får lägga in dem också, fast kanske kursiverat eftersom de inte finns till PC (vilket jag förstås glömde nämna, men det är det jag är intresserad av).
Jag får nog hitta på ett lite mer raffinerat system för att avgöra vilka som ska in på "måste-listan" och vilka spel som bara är bra tips i övrigt.
Vet du vilka Final Fantasy som är bäst?


Keep 'em coming!

Nu vet jag inte vilka som finns tillgängliga till pc, men de bästa FF-spelen skulle jag säga är 7,8,9 och 10. Jag vet att senare spel släpptes till PC men de var inte i närheten så bra som de tidigare
Citera
2013-06-20, 22:17
  #8
Medlem
Forzos avatar
Du har med en hel del på din lista men har missat mycket bra.

Några tillägg:
1988 - Wasteland: Föregångaren till Fallout. Styr en grupp rangers i ödemarken efter 3e världskriget med allt vad det innebär. Kommer en uppföljare nu i höst som blivit finansierad via Kickstarter och verkar väldigt lovande.

1990 - Eye of the beholder: Inte det första, men ett av de bästa klassiska dungeon crawlers.

1995 - Chrono Trigger: Klassiskt JRPG som gör allting rätt. Bra spelmekanik, bra story, bra karaktärer osv. Ett av de bästa JRPG-spelen som finns! Släpptes till SNES men finns nu portat till massor av olika plattformar.

2000 - Deus Ex: First-person RPG som du spelar precis som du vill. Vill du smyga igenom hela spelet fungerar det, vill du skjuta dig igenom allt kan du göra det också. Mängder av olika sätt att lösa alla problem på och en grym story fylld med twister och konspirationer gör det till ett av mina favoriter. Undvik dock uppföljarna (även om den senaste var ganska bra).

2001 - Arcanum: Klassisk fantasy möter steampunk och 1800-talets industriella revolution. Helt underbart spel som tyvärr var väldigt buggigt när det släpptes

Final Fantasy: Enligt mig är de bästa spelen 5,6,7 och 10 men det är helt personligt. De flesta brukar vara överens om att alla spel fram till och med 10 är bra, sedan gick det tyvärr utför :/.

Nu orkar jag inte komma på några fler just nu men jag återkommer säkert, om det inte märks så är RPG min favoritgenre
Citera
2013-06-20, 22:22
  #9
Avstängd
Adavas avatar
Final Fantasy 7.

Episkt spel som är extremt beroendeframkallande.
Citera
2013-06-20, 22:35
  #10
Medlem
raxmouses avatar
Diskussionsunderlag:
Vilka RPG "ska" man ha spelat?
Chrono Trigger, Fable, Final Fantasy 7.

Runt vilka år hade RPG-skapandet sin gyllene era?

Nittiotalet.


Finns det några utvecklare man alltid kan lita på?

Spontan känsla: Square.
Citera
2013-06-20, 22:35
  #11
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Aha, aha. Även det ett spel som inte finns till PC. Läggs in under någon vettig kategori.

Keep 'em coming!

Jag vill även nämna Final Fantasy IV till ps1. Sen så finns ju redan Baldur's Gate med på listan så jag är nöjd. Själv har jag Baldur's Gate ett och två till ps2. Det vore skoj att spela igenom dom igen på den gamla rishögen.

Summoner är nog ett spel som få har hört talas om. Det är ett gammal RPG till ps2. Jag tror det fick en uppföljare, men inte riktigt säker.

Här är iallafall ett smakprov på spelet: http://www.youtube.com/watch?v=o7fjpRCSNO4

Jag vill minnas att jag spelade igenom ett spel som liknade Baldur's Gate, men jag minns ju inte namnet. Jag återkommer med fler titlar när minnet klarnar för mig.
Citera
2013-06-20, 22:58
  #12
Medlem
dethalvabarnets avatar
1989 - Legend of the Red Dragon
1992 - Ultima VII: The Black Gate / Serpent Isle
1993 - Secret of Mana
1993 - Shadowrun
1994 - System Shock
1999 - System Shock 2
2000 - Deus Ex (redan nämnts men nämner det igen)
2004 - Vampire: The Masquerade – Bloodlines
2011 - Deus Ex: Human Revolution
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback