Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-20, 20:08
  #1
Medlem
Moodyys avatar
Jag har länge varit sugen på en longboard, men det som har stoppat mig från att köpa, är att det verkar vara svårt att bromsa med dem och jag kommer att åka mycket hem från jobbet vilket är i en storstad med mycket trafik och nedförsbackar. Så min fråga är: hur bromsar ni med era longboards?
Citera
2013-06-20, 20:11
  #2
Medlem
sväng kraftigt fram o tillbaka precis som slalomåkare gör, eller tryck ner den bakre foten i marken(det kan tyvärr innebära att du måste köpa nya skor ofta). Gå till din lokala skateshop och fråga om dom har någon sko med extra tjock sula
Citera
2013-06-20, 20:14
  #3
Medlem
Moodyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddah.Junior
sväng kraftigt fram o tillbaka precis som slalomåkare gör, eller tryck ner den bakre foten i marken(det kan tyvärr innebära att du måste köpa nya skor ofta). Gå till din lokala skateshop och fråga om dom har någon sko med extra tjock sula

slalom kan bli svårt i en storstad.

jag har testat longboarda, och att bromsa med bakre foten var inte effektivt för fem öre, tog ju nästan 20 sekunder innan jag hade stannat helt. Jag pratar om korsningar på hemvägen som man inte vill åka in i full fart ^^
Citera
2013-06-20, 20:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moodyy
slalom kan bli svårt i en storstad.

jag har testat longboarda, och att bromsa med bakre foten var inte effektivt för fem öre, tog ju nästan 20 sekunder innan jag hade stannat helt. Jag pratar om korsningar på hemvägen som man inte vill åka in i full fart ^^


beror ju iofs på vart du åker, jag brukar oftast åka på en bro på väg hem från jobbet som är 4 meter bred där cyklister och gående personer har varsin sida, då får man liksom variera mellan att göra snabba svängar fram o tillbaka och bromsa med foten.

du kan ju alltid köpa lite hårdare hjul och handskar och lära dig att powerslida(eller vafan det nu heter)

http://www.youtube.com/watch?v=_dFzOHyZSNk


edit, eller kan du göra som jag gjorde en gång. jag körde mongosnabbt tills brädan började vobbla och jag flög av. slog ansiktet i asfalten dock. men jag stannade snabbt
__________________
Senast redigerad av Buddah.Junior 2013-06-20 kl. 20:26.
Citera
2013-06-22, 17:25
  #5
Avstängd
king_nilssons avatar
finns tre sätt att bromsa riktigt.
1. slides
2. bakre foten
3. brett slalom, kör man små slalom så kan man till och med öka hastigheten.

själv har jag inga problem att bromsa med foten, handlar mest om lite för planering inför korsning, och känna till staden antar jag.

finns bromssulor man kan köpa och sätta på skona, men tror inte att dom är att rekommendera.
Citera
2013-06-29, 14:54
  #6
Medlem
Illusioners avatar
Det är inte det lättaste att bromsa med en vanlig fotbroms, men när du väl får in teknik går det relativt fort att få stopp på brädan. Är det fortfarande inte snabbt nog får du lära dig slidea.
Citera
2013-06-29, 15:13
  #7
Avstängd
king_nilssons avatar
köpte skorna för 1 månad sedan.
http://i.imgur.com/tTNQtA9.jpg?1
__________________
Senast redigerad av king_nilsson 2013-06-29 kl. 15:20.
Citera
2013-07-11, 19:05
  #8
Medlem
iPhone43s avatar
Footbreak är helt okej om man lär sig det, har dock aldrig lyckas få till det i höga hastigheter, senast jag gjorde det i hög hastighet så tryckte jag ner foten för hårt och det slutade inte bra. lång historia kort, det slutade men att jag ramlade av brädan och fick springa som attans efter brädan nerför backen.

king_nilsson, jäklar, dina skor har slitits fort, jag har snart haft mina i 1,5 år nu och det är inga större slitmärken på dem. Köpte ett par Etnies, fungerar skitbra.
Citera
2013-10-18, 12:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moodyy
slalom kan bli svårt i en storstad.

jag har testat longboarda, och att bromsa med bakre foten var inte effektivt för fem öre, tog ju nästan 20 sekunder innan jag hade stannat helt. Jag pratar om korsningar på hemvägen som man inte vill åka in i full fart ^^

Det beror helt på hur hårt du kan trycka ner foten. I början när man lär sig att bromsa med foten i marken så är det inte så effektivt eftersom du antagligen släppar fote3n mot marken.

Jag kan bromsa på 3 meter när jag åker i 30 km. Med foten. Men som sagt. Man får köpa många nya skor. Jag har haft sönder 2 par på 2 månader.
Citera
2013-10-19, 14:24
  #10
Medlem
Min första (och hittils enda) longboard köpte jag för femton år sedan, en Sector 9 från Megascene supply. Good times. Hur som, det verkar idag finnas hyfsat många olika typer, säkert mer än då, men det verkar inte vara så jättemånga som har en ordentlig kick.
Min bräda var runt 1.10m har jag för mig (upptill naveln) och det gick finfint att åka miniramp och göra t.ex blunt to fakie, samt diverse street-trick. Fördelen var att jag kunde ta mig fram lika effektivt som en vanlig skate, olla (höhö) upp för trottoarkanter, över små hål etc. Vilket leder mig till trådens ämne - det var så gott som lika lätt att i farten kicka upp brädan och fånga den, för att sedan stanna ett par steg senare, beroende på hastighet. Minns att jag i början inte var van längden på brädan och kickade upp nosen i bröstkorgen ett par gånger. Learn by pain.

Mitt råd är således att du skaffar en bräda med ordentlig kick, det ser både urlöjligt och önödigt jobbigt ut när coola killen/tjejen kommer glidandes på brädan, bara för att behöva hoppa av, böja sig ner och plocka upp brädan... :3
Citera
2013-10-20, 12:47
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rucklo
Min första (och hittils enda) longboard köpte jag för femton år sedan, en Sector 9 från Megascene supply. Good times. Hur som, det verkar idag finnas hyfsat många olika typer, säkert mer än då, men det verkar inte vara så jättemånga som har en ordentlig kick.
Min bräda var runt 1.10m har jag för mig (upptill naveln) och det gick finfint att åka miniramp och göra t.ex blunt to fakie, samt diverse street-trick. Fördelen var att jag kunde ta mig fram lika effektivt som en vanlig skate, olla (höhö) upp för trottoarkanter, över små hål etc. Vilket leder mig till trådens ämne - det var så gott som lika lätt att i farten kicka upp brädan och fånga den, för att sedan stanna ett par steg senare, beroende på hastighet. Minns att jag i början inte var van längden på brädan och kickade upp nosen i bröstkorgen ett par gånger. Learn by pain.

Mitt råd är således att du skaffar en bräda med ordentlig kick, det ser både urlöjligt och önödigt jobbigt ut när coola killen/tjejen kommer glidandes på brädan, bara för att behöva hoppa av, böja sig ner och plocka upp brädan... :3

ORD
Citera
2013-10-31, 14:45
  #12
Medlem
FrontPies avatar
De sätt jag vet om är:
1. Slajd
2. Fotbromsa
3. Sväng mycket åt ena eller andra hållet.. eller sväng så att du åker uppför backen
4. Ta ned foten i marken, men istället för att släpa den så tar du emot lite då och då
5. Hoppa av, och hoppas på det bästa!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback