Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-20, 10:46
  #1
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Nu rapporteras det i SvD om att FM-nätet släcks om 9 år till förmån för digitala marksändningar. Långt innan dess måste man naturligtvis ha börjat med digitala sändningar genom tester, uppbyggnaden av nätet och för att få upp intresset för formatet.

Länk: http://www.svd.se/naringsliv/20-milj...ra_8279384.svd

Problematiskt blir det som bekant med själva tekniken. En vanlig radio blir ju helt värdelös och man blir tvungen att skaffa nya mottagare för den digitala tekniken. De är än så länge ganska dyra och ovanliga. Ska man ha en ny radio i köket, garaget, sovrummet (klockradio), på jobbet och i bilen blir det ett antal tusenlappar som ska läggas ut. Därför finns risken att vi måste dras med det gamla FM-nätet parallellt med det nya digitalnätet om inte tillräckligt många har hunnit skaffa digitalmottagare och opinionen mot nedsläckningen av FM-nätet blir för stark.

I Tyskland har man skjutit på övergången till digitala radiosändningar på grund av bristande intresse från befolkningen. Finns det inga digitala sändningar finns det ju ingen anledning att köpa digitalmottagare, och har befolkningen inga digitalmottagare kan man ju inte släcka FM-nätet. Detta har resulterat i ett dåligt utbyggt FM-nät, där reklamstationerna tagit många frekvenser, och att man fortfarande måste ha sändningar på långvåg och mellanvåg för att klara public service-åtagandet.

Tror ni det blir verklighet med digitala sändningar om 9 år? Tror ni att folk verkligen vill hosta upp flera tusen för nya digitalmottagare, eller väljer man något annat alternativ, såsom radio över internet, podcasts eller motsvarande? Kommer du köpa nya digitalmottagare?
Citera
2013-06-20, 11:16
  #2
Medlem
PataNegras avatar
Har svårt att tro att intresset blir stort i Sverige, se bara på DAB-sändningarna som startade -95 det blev så vitt jag erfar ingen dunderhit.

Du nämnde Tyskland, men hur ser det ut i andra länder?
Citera
2013-06-20, 11:25
  #3
Medlem
PataNegras avatar
Svarar mig själv, här kan man få lite information om andra länders "DAB:ande".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting
Citera
2013-06-20, 12:49
  #4
Medlem
Varför ska de byta?
Idag kan man ju bygga en radio av en gammal ölburk och lite spolar, hur ska man kunna bygga en digital radio?
Det handlar bara om att man vill kränga mer saker.
Vi kommer inte få fler radiokanaler, möjligen i huvudstaden, men vi som bor utanför kommer fortfarande bara ha 4-6 kanaler.
Har man dålig mottagning nu så går det ändå att höra sjövädret etc, trots att det brusar, men ska man ha digitalt så är det allt eller inget.

VÄRDELÖST.
Ha kvar det analoga istället
Citera
2013-06-20, 12:50
  #5
Medlem
Svizzeras avatar
Har inte hört att något annat land i världen funderer på att släcka FM-nätet, i alla fall har man inte fastslagit någon tidpunkt.

I det här fallet skulle jag vänta med att köpa digitalradio till det sista, priserna kommer säkerligen att sjunka till normala nivåer ju längre tiden går och ju fler apparater som säljs. Att köpa en sådan i nuläget verkar minst sagt idiotiskt om man nu inte har lust att slösa bort en massa pengar.
Citera
2013-06-20, 13:46
  #6
Medlem
r4ll3s avatar
Vad i hela... Det är väl inte alls konstigt att man vill släcka FM-nätet, vi måste ju gå framåt i tiden eller hur? Frågan är om ens det är nödvändigt med ett digitalt nät som givetvis är bättre än FM-nätet (billigare långsiktigt och ger möjlighet att kunna spola i programmen, samt mycket bättre ljudkvalitet) men om inte internet räcker? Det är väl ändå hur de flesta kommer använda radio och TV i framtiden. Det kommer inte finnas någon anledning att behöva slösa pengar på att titta på TV-genom sändningar i luften när man genom internet kan streama:
www.svtplay.se/kanaler

Internet är ju dessutom något de flesta redan har i sina smartphones trots att de inte är uppkopplade vi Wi-Fi. Jag håller med er om att sända DAB parallellt med FM-sändningar är onödigt, det behövs tillräckligt med stöd för upprättandet av DAB-sändningar för att vi ska kunna släcka FM-sändningarna men samtidigt måste vi ju som folket i en nation anpassa oss för tekniken. Den går alltid framåt, den är inte statisk. Vi kan inte sitta här som konservativa gubbar och jämra oss över teknikens framfart och totalt vägra anpassa oss efter den. Då är vi inte bättre än Microsoft, som totalt vägrar anpassa sin satans webbläsare IE efter W3C-standarden vad gäller HTML och CSS kod.
Citera
2013-06-20, 13:50
  #7
Moderator
Humbugs avatar
Detta är så irriterande. Jag har precis investerat i en tidsenligt apparat till min veteranbil. Om nio år kommer jag inte få in så mycket som en fis i den.
Se på digitaltv, blev det så jävla bra? Vid övergången bodde jag så till att grannhuset täckte masten och jag fick inte in en endaste liten kanal - då slutade jag med TV helt och hållet. Varför byta något som fungerar mot något mycket sämre? Är det bara för att man vill kränga mer teknik?

Och min gamla rörradio som jag har ståendes här hemma, hur har regeringen tänkt att jag ska kunna använda den efter 2022? Nej, när nätet släcks sätter jag igång med piratsändningar i närområdet - de kan släcka nätet, men de kan inte hindra mig från att få in musik i min analoga utrustning!
__________________
Senast redigerad av Humbug 2013-06-20 kl. 13:52.
Citera
2013-06-20, 14:04
  #8
Medlem
oskichs avatar
IF it ain't Broke . Don't fix it...

Har en DAB-radio som jag använder både här hemma och på resor i Europa - Funkar fint när det är bra mottagningsförhållanden, men så fort man kommer er en bit utanför stan( t ex Sthlms skärgård) så är det kört - istället för att ljudet blir lite svagare så försvinner det helt, med buffring och digitalt 'Bubbel' som följd...

Ren kapitalförstörning att lägga ner FM-nätet och göra miljoner av fullt funktionsdugliga radioapparater oanvändbara(!)

Gör skillnad på teknisk utveckling och behov av teknisk utveckling... Behovet av digital-radio finns ej, då internet och mobiltelefoner redan täcker behovet av mångfald... FM-nätet fyller redan sin funktion som förmedlare av rundradio på ett utmärkt sätt - Vad skulle tio nya MIX-Megapol tillföra? Radion skall ju vara en trygg low-tech nyhetsförmedling som går att använda överallt utan krav på infrastruktur & strömförsörjning...
Citera
2013-06-20, 14:05
  #9
Medlem
Jag tänker inte köpa svindyra prylar bara för nån tjomme vill digitalisera, varför kan man bara inte låta FM vara?

Telias (övriga ock?) lösning med digital TV, telefoni och internet i samma burk är ju jättebra (), går strömmen kan man inte ens ringa ut längre. Mobiltelefonin är också ett dåligt skämt plus slår åskan ner så ryker hela kommunikationscentralen, då står man där som ett geni och skakar på huvudet.

Finns ingen redundans någonstans...
Citera
2013-06-20, 14:14
  #10
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Digital radio har ju tekniskt sett många fördelar. Bl a kan man sänka effekten på sändarna (spara el) rejält, samt klämma in fler stationer samtidigt. Frågan är ju dock om det kommer finnas ett behov av att gå över till marksänd digital radio när vi har så många andra möjligheter att höra prat och musik i dag. Investeringarna i nätet måste ju, i alla fall delvis, bekostas med skattemedel eftersom SR ska vara med på ett hörn. Gratis WiFi für alle i hela Sverige kanske skulle vara en bättre och mer efterfrågad investering i så fall.

Dessutom måste man ju släcka ner FM-bandet eftersom frekvenserna ska tas över av det digitala nätet. Lokalradion som sänder på FM måste alltså flytta in på det digitala nätet eller lägga ner. Det kanske blir en renässans för sändningar på mellanvåg i Sverige för dem som vägrar gå över till det digitala. SR har väl frekvensen 1179 kHz kvar från tiden då Radio Sweden sände, och där kan man väl klämma in någonting roligt för bakåtsträvarna? Du får gå ut i garaget Humbug och kolla på radion i din veteranbil om den kan ta emot MW!
Citera
2013-06-20, 14:21
  #11
Medlem
Sir_Ks avatar
Fyfan en intressant artikel man vill läsa! Så kan man inte det för man har läst 25 artiklar innan och SvD vill ha betalt om man ska läsa mer... helt åt helvete...
Citera
2013-06-21, 11:59
  #12
Medlem
Copterss avatar
I vanlig ordning så ska detta genomföras till varje pris så det kommer att genomföras oavsett hur idiotiskt det faktiskt är. Där jag befinner mig för tillfället får vi knappt in P1 och P4 men även noll teckning med Telia, det är dock riktigt bra att ha när det blir strömlöst eller när åskan går. Jag tror inte att våra nät hinner byggas ut för att möta denna "digitalisering" till 2022 så det är ett hastverk i vanlig ordning.

Våra myndigheter måste ha ett perverst behov utav att plåga oss. Men i vanlig ordning så kommer inte många att bry sig om att FM-nätet skrotas, trots att mycket av elektronikens funktioner då blir oanvändbar. Korkat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback